Det finns många
hypoteser om vad som styr Rysslands agerande när det gäller Ukraina,
påverkansoperationer mot Baltikum, agerandet i Syrien, en i det närmaste
hysterisk upprustning, kärnvapenhot mot grannar och utmålandet av Nato och USA
som dödliga fiender. Här en liten fiktiv berättelse som skulle kunna förklara
vad som
sker.
***
Sommaren 2007
fick den ryska konservativa tankesmedjan Alexander Nevskij[1]
uppdraget att utvärdera Rysslands politik efter det Kalla kriget. Man
skulle också föreslå en plan för hur stärka Rysslands inre sammanhållning och
framtida internationella roll och status. Dokumentet föredrogs för och
fastställdes av den politiska ledningen hösten 2007, dock med en ändring.
Täcknamnen på de olika delplanerna skulle ändras. De hade alltför uppenbara
knytningar till vad som skulle uppnås (de har dock kvar sina ursprungsnamn i
denna utgåva av dokument).
Nedan texten i
planen i sammandrag.
-------
”Alexander
Nevskij planen”
Planen har
utarbetas av en arbetsgrupp där, förutom institutets experter, också representanter
för utrikesministeriet, SVR, GRU, rustningsindustrin och generalstaben har
deltagit i arbetet. Planen består av: en bakgrundsbeskrivning,
planeringsförutsättningar, förslag på övergripande inriktning med strategiska
delmål och en mer detaljerad beskrivning av vad detta innebär i form av
konkreta åtgärder.
Bakgrund
Ryssland har stadigt förlorat inflytande och anseende i internationella
sammanhang sedan Sovjetunionens upplösning, en i alla avseenden stor olycka.
Det har lett såväl till minskade möjligheter att påverka olika frågor som rör
Rysslands legitima intressen som att våra representanter mötts med
likgiltighet, eller till och med löje, i internationella sammanhang. Genom att
statens auktoritet urholkats har vi också fått problem med olika grupper inom
landet. Det är en orimlig situation för ett land av vår storlek och med vår
historia.
Den hittills
förda politiken att vinna inflytande och status genom att samarbeta med Nato,
bl genom Partnerskap för Fred, och EU på det ekonomiska området har inte lett
till något positivt. Snarare har vi blivit än mer marginaliserade och trängts
tillbaka. Såväl EU som Nato har efterhand utvidgat sitt inflytande i vårt
närområde. Det kan på sikt leda till att vi bara blir en råvaruleverantör till
Väst. Ett nytt Afrika, som det var på de koloniala imperiernas tid. I värsta
fall riskerar vi att Ryssland kan upplösas.
Planeringsförutsättningar
Vi kommer aldrig kunna tävla med Väst (eller Kina) när det gäller ekonomisk
styrka och på så sätt skaffa oss inflytande. Det är också osannolikt att vår
samhällsmodell kommer att ses som attraktiv i Väst där enskilda människors och
allehanda gruppers olika idéer och egoistiska önskemål ställs framför statens
intressen.
Trots en positiv ekonomisk utveckling de senaste åren, främst tack vare en
bättre fungerande administration och goda exportinkomster från gas och olja,
står vi inför stora problem.
Vår befolkning utgörs bara av 140 miljoner människor och är på väg att
minska. Västs inflytande i vårt närområde ökar. Västs beroende av rysk energi
kan antas att minska, bl a på grund av s k frackingteknik vilken kommer att ge
länderna i Europa alternativa leverantörer. Detta kommer förstärkas genom
utbyggnaden av förnyelsebara energislag. Vår militära förmåga har tillåtits att
sjunka till en nivå där den inte är trovärdig som ett säkerhetspolitiskt
instrument, varken i fred eller krig.
Sammantaget, gör vi inget mycket snart kommer vi att för alltid ha förlorat
möjligheten att vara en ledande global aktör. Vår enda möjlighet ligger i att
försvaga Väst. Därigenom ökar vår relativa styrka.
Förslag på strategisk inriktning
Det övergripande målet bör vara att vi till 2020 skall vara en av de
ledande spelarna på den globala politiska arenan. Det skall vi uppnå genom att
radikalt stärka vårt inflytande i det ”nära utlandet”, skapa oss möjligheter
att påverka den politiska agendan i ett flertal europeiska länder och minska
USA:s inflytande i Europa. Därmed visar vi också internt att alla försök att
underminera den ryska staten är lönlösa.
Vi föreslår därför nedanstående inriktningar för vår utrikes-, säkerhets-
och försvarspolitik för den kommande tioårs-perioden, till 2017. Åtgärder som
vi anser vara nödvändiga för att uppnå de övergripande målen till 2020. Vi
skall vidta åtgärder med syfte att:
1. Minska USA:s
intresse och förmåga att agera i Europa,
2. Hejda EU och
Nato fortsatta utbredning i vårt närområde,
3. Stärka vårt
eget inflytande i det nära utlandet, och där lämpligt återföra områden där det
bor ryssar till moderlandet,
4. Minska
sammanhållningen inom EU och Nato,
5. Drastiskt
stärka våra väpnade styrkor,
6. Återförsäkra
oss i östlig riktning (Kina) för att ha handlingsfrihet i väst.
En mer detaljerad beskrivning av vad detta innebär i konkreta åtgärder
redovisas nedan.
Konkreta åtgärder
Självfallet är förslagen på åtgärder inget exakt recept. Att i detalj
förutse vad som kan ske i olika delar av världen under de närmaste tio åren är
omöjligt. Åtgärderna måste därför hela tiden anpassas till den vid varje
tillfälle rådande situationen – det dock utan att förlora färdriktningen.
USA:s förmåga och vilja att agera i Europa påverkas av vilka andra problem som USA har att hantera. Vi bör därför
underblåsa konflikter i områden där USA har vitala intressen. Mellanöstern är
ett sådant område. T ex finns det därför goda skäl att stödja Irans
kärnvapenpolicy, olika terrororganisationer, sekteristiska stridigheter och
andra aktiviteter som kan hota amerikanska intressen eller Israel, en hörnsten i
USA:s Mellanöstern politik.
Likaså bör vi stödja Kina i dess territoriella dispyter med bl a Japan och
Filippinerna, amerikanska allierade som kommer att kräva amerikanskt stöd -
USA:s resurser är inte oändliga.
EU och Nato utbredning i vårt nära utland måste hejdas
snarast. Idag saknar vi resurser för mer omfattande
ingripanden eller trovärdiga militära påtryckningar, de väpnade styrkorna är i
för dåligt skick. Icke desto mindre bör vi omedelbart genomföra någon typ av
styrkedemonstration för att visa att vi inte tolererar en fortsatt inringning.
Det vi gör bör inte hota Västs vitala intressen men ändå bidra till att skapa
oenighet i Nato och EU om eventuell fortsatt utvidgning. En begränsad militär
aktion mot t ex Georgien skulle kunna uppfylla båda syftena. En sådan operation
borde kunna vara möjlig att genomföra även med dagens begränsade militära
resurser. Den skulle samtidigt visa subversiva grupper inom Ryssland att några
utbrytningsförsök inte kommer att tolereras. Lite skulle det kunna liknas vid USA:s
aktion i Grenada 1983. Den visade på att USA kommit över traumat från
Vietnamkriget och på nytt var berett att agera militärt för att främja sina
politiska intressen.
Inflytande i det nära utlandet är inget absolut eller statiskt begrepp. Det behöver inte innebära
att stora territorier åter blir en del av Ryssland, snarare är det en fråga om
att kunna påverka dessa länders politik i en för oss gynnsam riktning, vilket
också innebär att de dras bort från den västliga intressesfären.
De områden där risken är störst för att de blir så integrerade i Väst,
USA:s intressesfär så att de är ohjälpligt förlorade för vår del är Ukraina och
Baltikum.
Ukraina bjuder här störst möjligheter för oss att agera och utgör också den
största faran om vi inget gör. Skulle Ukraina bli en del av det västliga lägret
skulle våra möjligheter att återfå en stark global roll antagligen försvinna
för all framtid. Väst skulle dominera den folkrikaste och antagligen också på
lång sikt den starkaste staten i vårt västliga närområde. Sannolikt är det så
att det ryska folket och även många andra skulle ha en ganska stor förståelse
för att Ryssland anser sig ha en legitim roll att spela i Ukraina.
Ukraina är ännu inte medlem i någon av de västliga organisationerna och är
svagt, politiskt, ekonomiskt och militärt. Detta kan ändras om vi väntar för
länge. Ukraina bör därför hanteras före Baltikum. Det innebär att så fort vi
återskapat en tillräcklig militär kapacitet, och de politiska förutsättningarna
finns, bör vi inleda en operation syftande till att Ukraina bryter sina band
med Väst, och också försvagas som stat. I fallet Ukraina finns det både
militära (Krim/Sevastopol) och politiska (rysk befolkning) skäl att eventuellt
införliva delar av landet med Ryssland. Den slutliga ambitionsnivån för
vad vi kan uppnå i Ukraina måste bedömas i samband med att operationen
genomförs.
En exakt tidpunkt för när vi kan verkställa en plan ”Potemkin”[2] avseende Ukraina är svårt att fastställa, det beror på
hur snabbt vi lyckas med att reformera våra väpnade styrkor och det
inrikespolitiska läget i Ukraina. Dock, ett rimligt antagande skulle kunna var
att vi har skapat oss den nödvändiga militära förmågan i perioden 2013-2015. Vi
behöver knappast räkna med ett kraftfullt militärt ingripande från Väst i det
här fallet.
Det baltiska fallet är mer komplicerat. Länderna är redan i flera avseenden
djupt integrerade med Väst, till skillnad från Ukraina. De är medlemmar i såväl
Nato som EU och deras ekonomier integreras alltmer i det västliga (EU)
systemet. Det skulle därför finnas skäl att avstå från de risker och
ansträngningar det skulle innebära för Ryssland att skaffa sig ett avgörande
inflytande i dessa länder. Men så är det inte. Istället kan de vara de helt
avgörande brickorna för att uppnå det mycket större målet än att bara ha
inflytande i närområdet. De kan vara verktyget med vilket vi kan bryta sönder
Nato.
Deras litenhet och mycket utsatta geografiska position gör dem
utomordentligt sårbara för ett militärt angrepp. De kan lätt isoleras och
avstånden är små, de skulle kunna ockuperas på mycket kort tid. Idag är
vi dock militärt för svaga för att kunna möta även begränsade insatser från
Nato till Baltikums försvar, och också för att avskära området från omvärlden.
En operation mot Baltikum kan därför bara komma ifråga när vi återvunnit
vår militära styrka. Intressant nog kommer vi då ha två optioner:
antingen en regelrätt invasion av hela eller delar av Baltikum, eller att
avskära dem från Väst utan att behöva föra krig mot Nato. De moderna
vapensystem, främst luftvärns- och sjömålssystem, som vi nu har under
utveckling kommer att göra det möjligt att redan från ryskt territorium
försvåra eventuellt Nato-stöd. Kan vi dessutom disponera svenskt, och kanske
finskt territorium kommer vi i praktiken ha gjort det omöjligt för Nato att
”rädda” dem innan det är för sent.
I det senare fallet skulle det innebära att Nato försätts i en situation
där alliansens förmåga att försvara sina medlemmar antagligen kommer att
ifrågasättas (såväl i Västeuropa och i Baltikum) i en sådan omfattning att de
baltiska regeringarna kommer vara tvungna att anpassa sin politik till våra
önskemål. Och viktigast av allt, Natos trovärdighet som garant för sina
medlemmars säkerhet kommer att nedgå drastiskt. Överlever Nato? Dessutom, hur
kommer t ex Japan och Filippinerna att reagera? Kommer de fortsatt lita på USA?
Definitivt ett argument för oss att använda när vi söker stöd hos Kina för vår
politik (se avsnittet nedan om återförsäkring i öster).
Invasionsalternativet, öppen militär konfrontation med Nato, anser vi bara
vara en realistisk option i det fall vi är rimligt övertygade om Nato, eller
USA unilateralt, inte kommer att agera militärt med stor kraft och uthålligt.
Sannolikheten för det kan inte bedömas idag. Den bedömningen måste göras när vi
åter har den militära styrka som krävs för att genomföra en sådan operation, d
v s omkring 2016/2017 (se avsnittet nedan om återskapande av militär styrka).
De viktigaste faktorerna avseende hur och när vi bör agera i Baltikum är hur
väl vi lyckats med minska sammanhållningen inom Nato genom olika
påverkansoperationer, och hur Nato reagerat på vår återupprustning. För
Baltikum bör därför två planer utarbetas, en för en isolering av Baltikum
”Apraxin”[3] och en för ett militärt besättande av
Baltikum ”Sjeremetev”[4].
Skälet till att vi inte nämnt de Kaukasiska republikerna och Centralasien i
planen är att vi tror att de snabbt kommer att anpassa sig till de nya
maktförhållanden som kommer att råda när denna plan genomförts.
Minska Nato och EU sammanhållning och vilja och
förmåga att agera kan och måste ske på flera
plan. Möjligheterna att utnyttja olika ekonomiska medel som t ex
rabatterade energipriser till utvalda länder, fördelaktiga lån mm redovisas
inte här. Tonvikten här läggs främst på åtgärder kopplade till att hur påverka
personer och befolkningar mentalt. Det avgörande medlet här är olika
typer av påverkansoperationer. Här bör vi utnyttja de nationalistiska
strömningar som är tydliga i flera länder i EU.
En av de viktigaste metoderna här är att understödja EU- och Natokritiska
grupper, organisationer och politiska partier i olika europeiska länder.
På samma sätt som vi under det Kalla kriget infiltrerade och finansierade den s.k.
fredsrörelsen, finns det här stora möjligheter att utnyttja liknande metoder.
Det kommer att ta tid att förändra inriktningen i dessa gruppers argumentation
och agerande, men våra tidigare erfarenheter säger att det vore fullt möjligt
att åstadkomma det inom de tio år som planen omfattar. En speciellt viktig
grupp att påverka och utnyttja är s k ”kultureliten” i olika länder då de har
en hög synlighet i media. Vi bör också, för en sista gång - de börjar bli
gamla, reaktivera de inflytelseagenter som vi värvade under sovjettiden. I
många fall borde en antydan om att vi kan avslöja deras förflutna räcka för att
de ska argumentera för vår sak.
I delar av Europa finns det tämligen starka USA-kritiska strömningar. Det
bör utnyttjas genom att vi vid alla tänkbara tillfällen framhäver USA:s förakt
för internationella regler och beredvillighet att utnyttja militära medel för
att nå sina, egoistiska, politiska mål. Operationerna i Irak och Kosovo är här
exempel som kan utnyttjas. Vi bör heller inte glömma att framhäva USA som den
främsta exponenten för det kapitalistiska systemet, det finns grupper i Europa
som i sin avsky för det ryggmärgsmässigt kommer att reagera negativt på ett
nära samarbete med USA. Argument av den här typen kan vara speciellt verksamma
i länder som inte ingår i Nato, t ex Sverige och Finland ”vi kommer att tvingas
delta i amerikanska krig, skydda amerikanska ekonomiska intressen etc”. I
fallet Tyskland finns det också skäl att spela på den djupt rotade pacifism som
finns där.
När det gäller det nära utlandet, där vi strävar att minska EU och Nato
vilja till att stödja dessa länder, bör våra ansträngningar inriktas på främst
två områden: förmedla en bild av hur rysktalande grupper diskrimineras och att
utmåla länderna som härdar för nynazism vilken utgör ett hot mot såväl Ryssland
som övriga Europa. Att utmåla dem som alarmister som lider av rysskräck, bör
också vara en del i vår propaganda.
Idag saknar vi i stor utsträckning lämpliga instrument för denna typ av
psykologiska operationer. Vi föreslår därför att vi tillskapar nyhetskanaler
enligt västerländskt mönster där europeiska och amerikanska tittare känner igen
sig i hur budskapet presenteras. T ex måste programledarna vara personer från
de länder som budskapet riktar sig till. Det är viktigt att programutbudet är
sådant, bl a inrikespolitik i de olika länderna och lokala händelser, så att
det lockar tittare. Detta kommer att vara kostsamt men sett till de vinster som
står att få en struntsumma. Vår förmåga att utnyttja sociala media bör
utvecklas. I det nära utlandet, där det bor många är rysktalande, måste de
ryskspråkiga programmen ritade till dessa länder inte bara förmedla vår
tolkning av olika politiska händelser men också göras attraktiva genom att
innehålla välgjorda underhållningsprogram som appellerar till den breda massan,
och därmed ger stor publik.
Ett speciellt område inom ramen för att mentalt påverka, främst den
europeiska, opinionen är militära styrkedemonstrationer. Detta för att
skapa en stämning av att försöka möta Ryssland med militära medel är lönlöst,
och att spela på människors krigsrädsla. Här har kärnvapen en speciell roll.
Kan vi göra det trovärdigt att vi är beredda att använda kärnvapen (oberoende
om vi är det eller inte) så kan det bidra till en ökad skrämselfaktor. Men
framförallt skapa en diskussion inom Nato om rimligheten i artikel 5 i
Natostadgan. Hur långt är Nato berett att gå för att försvara sina medlemmar
”starta ett kärnvapenkrig i Europa”. En sådan diskussion kommer sannolikt
skapa slitningar inom alliansen.
Inom ramen för påverkansoperationer måste vi också bedriva en målinriktad
kampanj för att visa vår egen befolkning vilka hot vi står inför, och också
förbereda den för de uppoffringar som kan krävas. Åtgärder inom detta område
redovisas inte i denna plan. Att det kräver en strikt kontroll av våra media är
dock uppenbart.
Återskapandet av vår militära styrka är en helt fundamental faktor för att kunna förvekliga målsättningarna i den
här planen.
Vi kommer aldrig över längre tid kunna rusta mer än Nato, där saknar vi de
ekonomiska och industriella förutsättningarna. Avgörande är därför att vi
skapar oss ett temporärt överläge, vad amerikanerna brukar kalla ”window of
opportunity”, där vi i vissa avseenden är överlägsna Väst militärt. I alla fall
i avgörande geografiska områden.
Vi har här flera fördelar. Inom Nato pågår omfattande nedskärningar av
ländernas militära styrkor, de lär fortsätta så länge de västliga regeringarna
inte ser något akut militärt hot. Alla ser en möjlighet att genomföra hos den
stora massan populära reformer på bekostnad av försvarsbudgeterna. Deras
regeringar kommer därför sannolikt reagera långsamt på våra åtgärder, det
förstärkt av tröga beslutsprocesser. Här finns också goda möjligheter att
vilseleda dem om det verkliga tillståndet i våra väpnade styrkor – d v s
påverka deras uppfattning om hotbilden.
Enligt vår bedömning borde vi därför kunna få åtskilliga års försprång i
våra rustningar innan en del länder i väst, sannolikt inte alla, börjar vidta
några åtgärder för att stärka sina militära förmågor. Det är dessutom troligt
att några mer omfattande åtgärder inte kommer att vidtas så länge inte den
allmänna opinionen i de olika länderna börjar reagera. En sådan press
från väljarna kommer knappast uppstå så länge Ryssland inte uppfattas som ett
tydligt hot. När det kan ske är osäkert, det kommer variera från land till
land. Här är de tidigare nämnda påverkansoperationerna en viktig komponent för
att fördröja sådana reaktioner. De baltiska länderna och Polen kommer
antagligen tillhöra dem som reagerar tidigast. Eventuellt också USA, där
förstår man global maktpolitik, något som de europeiska länderna i stort sett
har glömt bort. En militär operation i Europa kan dock vara en sådan
omslagspunkt. Vi måste vi därför räkna med att plan ”Potemkin” i Ukraina kan
utlösa mer omfattande åtgärder i Europa, och USA.
Gruppens bedömning är att om tillräckliga medel tillförs från och med nästa
år, 2008, så skulle våra väpnade styrkor kunna vara starka nog för att omkring
2017 framgångsrikt kunna möta i stort sett alla Natoåtgärder kopplade till en
konflikt i Östersjöområdet. Eller, vilket inte är osannolikt, avskräcka Nato
från att ingripa. Det samtidigt som vi kan upprätthålla en rimlig gard i andra
riktningar där Nato har förutsättningar att verka, Svarta Havet och de arktiska
områdena. I det senare fallet är det speciellt viktigt att säkerställa skyddet
av vår andraslagsförmåga på Kolahalvön.
Sammantaget innebär det att tidsuppehållet mellan operation ”Potemkin” och
operation ”Apraxin” alternativt ”Sjeremetev” bör vara så kort som möjligt.
Endast långt nog för att konsolidera vår position i Ukraina och stärka vår
militära förmåga i Svarta Havsområdet, helst bara något år.
I detta sammanhang är det viktigt att vilseleda Nato om hur våra rustningar
ser ut tidsmässigt, d v s inriktade på att ha skapat en god förmåga till att
genomföra omfattande operationer i vårt närområde omkring 2016/17.
Genom att öppet presentera ett rustningsprogram som ser ut att vara
inriktat mot 2020 skapar vi en känsla hos våra motståndare att de kan ha viss
tid för motåtgärder innan vi är färdiga. Det kommer att ytterligare fördröja
deras redan från början långsamma beslutsprocesser. Här ingår också att
offentligt presentera framtida vapensystem vilka rimligtvis inte kan vara
färdiga tidigare. En skenbar öppenhet om våra rustningar, som kan verka
skrämmande för omvärlden, blir ett vapen som gör att de reagerar långsamt.
Det innebär att vi i huvudsak bör prioritera att utveckla och modifiera
redan befintliga system, vilka vi snabbt kan sätta i produktion och tillverkas
i stora mängder. Risken för att vi på ett avgörande sätt skulle vara
kvalitativt underlägsna är liten. Nato har bara förbandssatt ett litet
fåtal kvalificerade vapensystem de senaste tjugo åren (USA utgör här ett visst
undantag, men även här rör det sig om begränsade volymer). Våra uppgraderade
system kommer väl kunna mäta sig med vad Nato kommer att ha. På
luftvärnsområdet, avgörande för att möta främst ett amerikanskt flyghot, är vi
världsledande. De flesta nya system hos Nato, som vi skulle ha problem
att möta, är planerade att tas i bruk omkring 2020 eller därefter. En tidpunkt
då vi borde ha uppnått våra politiska mål.
En modernisering av våra kärnvapen är också en vital komponent i planen. De
bidrar såväl till att skapa en osäkerhet i Väst under vilka förhållanden vi kan
tänkas använda dem och dessutom bidrar de till att befästa vår position som en
av de ledande världsmakterna.
Vi kommer sannolikt också att vara utbildningsmässigt överlägsna. Väst har
i stort sett ägnat all sin energi och metodutveckling efter det Kalla kriget
till att delta i olika typer av begränsade konflikter. Som vi bedömer det
kommer denna trend fortsätta under tämligen lång tid. Kriget i Afghanistan
kommer att fortsätta. Likaså kommer knappast konflikterna i Mellanöstern eller
Afrika att försvinna, speciellt inte om vi kan underblåsa dem. Sannolikheten är
stor för att Nato även fortsatt kommer ägna mycket av sina resurser och stor
energi åt att hantera den typen av konflikter medan vi kan koncentrera oss på
att återta vår förmåga till att genomföra omfattande konventionella
operationer. Dessutom, Nato och andra länder i Väst, har också avvecklat
många av de komponenter i sina organisationer som krävs för ett konventionellt
krig mot en kvalificerad motståndare. Förmågor som det kommer ta mycket
lång tid, och kräva stora ekonomiska investeringar för att återskapa.
Vår slutsats är att det finns goda förutsättningar för att vi till ca 2017
kan uppnå en tillräcklig militär kapacitet, relativt Nato, för att våra väpnade
styrkor då ska utgöra ett potent instrument som kan användas för att uppnå våra
politiska mål.
Slutligen något om återförsäkring i öst. Våra aktioner i vårt nära utland kommer förr eller senare utlösa
motreaktioner i Europa och USA. Det är därför viktigt att vi som en del av
planen undanröjer eventuella problem som kan uppstå i Fjärran östern.
Förhållandet till Kina är här avgörande.
Det av två skäl. Genom att utveckla de ekonomiska förbindelserna med Kina
kan vi delvis minska konsekvenserna av olika eventuella ekonomiska
stridsåtgärder från Väst. Det är ett av de få medel de har som de kan utnyttja
med kort varsel och som skulle ha rimligt stor politisk acceptans.
Ett ryskt stöd för Kinas utrikes- och säkerhetspolitiska ambitioner, t ex
avseende Taiwan och de territoriella konflikterna med Japan och andra länder i
regionen, kommer sannolikt välkomnas i Peking i dess strävan att minska USA
inflytande i Asien. I utbyte skulle vi få en välvillig kinesisk neutralitet.
Ökade spänningar i Asien sammanfaller dessutom med vårt intresse att splittra
USA:s uppmärksamhet och resurser mellan flera platser.
Sammanfattande slutsats och rekommendation
Vi ser goda möjligheter till att under den kommande tioårsperioden återge
Ryssland en ledande plats på den globala arenan. Vi anser därför att planen bör
implementeras så fort överhuvudtaget möjligt då vi annars riskerar att för all
framtid förbli ett andra eller tredje rangens land, eller att i värsta fall
Ryssland upplöses som nation.
Arbetsgruppen ”Alexander Nevskij”
[1] Alexander
Nevskij rysk nationalhjälte och helgon. Vann slaget vid Neva 1240. Hejdade ökat
svenskt och tyskt inflytande i Ryssland. Gifte sig med Batu Khans dotter, fick
därmed ryggen fri mot öster (se sista avsnittet i denna plan).
[2] Grigorij
Potemkin (1739 – 1791) erövrade stora delar av dagens Ukraina åt Ryssland.
Grundade bl a städerna Sevastopol och Cherson.
[3] Fjodor Apraxin,
rysk amiral (1661-1728), hade stor del i den ryska sjömaktens skapande i
Östersjön, erövrade Viborg 1710 och ledde härjningarna mot den svenska kusten
1719.
[4] Boris
Sjeremetev, rysk general (1652-1719), erövrade Nöteborg och Nyenskans 1704
(nuvarande plats för St. Petersburg) och lade därmed grunden för Rysslands
närvaro vid Östersjön.
Aj, det måste ha träffat rätt i tian. Men när skrev du det här scenariot? Inte för 9 år sedan väl? Jag har kommit fram till samma sak, i en del saker, för upp till och med fem år sedan. I andra saker du skriver om har det gått upp ett ljus för mig.
SvaraRaderaMen Ostasien är lite mer komplext. Ryssland kan faktiskt föredra att USA balanserar regionen. För det kan dem. Kina är beroende av ett stabilt närområde så länge som deras ekonomi växer, samtidigt som de försöker utöka sitt DIME-inflytande i regionen, ofta aggressivt. Inget Ostasiatiskt land är med i Nato, men det finns ändå medel att ta till för USA gällande relationer mellan länder i Sydkinesiska havet och Östkinesiska havet.
Jag rekommenderar Raimundo Oliviera's blogg Politcal Challenges för ytterligare insikt i maktkampen i Indiska Oceanien och sydkinesiska havet. https://politicalchallengesinenglish.com/about/
Jag skrev den för drygt ett år sedan som ett förklaringsmodell till det vi sett och ser. Visserligen lite på skoj, men jag är övertygad om att vissa övergripande delar som att försvaga Nato och så split i EU är en del av en långsiktig rysk policy för att öka det egna inflytandet i sitt närområde och i Europa i övrigt.
RaderaFör en lite mer mångfacetterad diskussion kanske ni borde sätta er in i tankegångarna och den långsiktiga strategin som presenteras av en verklig rådgivare till Putin - Sergei Glaziev (inte Dubin). Att Glaziev anses vara en av nyckelpersonerna kring Putin bekräftas av att han som enda privatperson är satt under sanktioner från USA för sin roll som rådgivare...
SvaraRaderahttps://www.youtube.com/watch?v=cikvqdMRTTA
När vi inom kort kommer att se hela västvärldens finansiella system trasas sönder när derivatsystemen kraschar (först faller Italienska banker, sedan Deutche Bank och med det faller hela derivatkomplexet på ca 1 500 000 miljarder USD samman) så inser man snabbt att väst / Nato med USA i spetsen knappast representerar en styrkeposition längre.
Ryssland kan klara sig utan Europa, Europa kan inte klara sig utan Ryssland. Ett faktum som bygger bl a på de stora resursbrister som dyker upp inom en snar framtid. Europa har knappt några naturresurser kvar (Sverige representerar ett av Europas mest naturresursrika områden) och den Europeiska industrin behöver marknader (när USA kraschar så försvinner den marknaden mycket snabbt).
Kanske dags att komma ur fastlåsta tankemönster efter kalla kriget?
Sten-Erik Björling
Sorry - menade Dugin i mitt tidigare inlägg, inte Dubin... För snabb på tangenterna...
SvaraRaderaSten-Erik Björling