Läser jag
inledningen så har jag vissa problem med att förstå direktiven till
utredningen.
Låt mig citera.
”Uppfattningen är att svenska
officerare står sig väl i internationella jämförelser. Oaktat om det gäller
samverkan med lokala myndigheter vid exempelvis försvarsplanläggning, övningar
eller insatser vid skogsbränder i Sverige, EU:s utbildningsinsatser i Afrika,
insatser eller övningar inom NATO, eller stabsofficerare och observatörer inom
FN:s fredsfrämjande insatser – omdömet är att de svenska officerarna gör ett
utomordentligt jobb. Utredningen av den framtida officersutbildningen föranleds
därför inte främst av behovet av en kvalitetshöjning av officersutbildningen.”
Om detta är
sant, vilket inte är omöjligt, kan man ställa sig frågan varför utredningen
inte hade mandatet att även se tillbaka på gårdagens system, det som frambragte
dessa dugliga officerare – de är ju inte produkter av dagens system.
Men struntar
vi i den frågeställningen, som inte rimmar med utredningsuppdraget, skulle jag
vilja ta upp några saker som hanteras i utredningen.
Först något
om metodiken.
De första
halvan av utredningen präglas av långa resonemang om nyttan av kritiskt
tänkande, självständig, problemlösning och att undervisningen bör vila på
vetenskaplig grund. Officerens roll beskrivs i generella termer som ”kunna
samordna”, ”utveckla den militära insatsförmågan”, ”ha av god etik”, m fl faktorer
som i måttlig utsträckning styr hur utbildningen borde organiseras och vad som
bör prioriteras. I vissa fall är skrivningarna dessutom direkt obegripliga
avseende officerens roll, i alla fall för mig:
”Det har medfört en rollfördelning mellan
specialistofficerare och officerare där specialistofficeren huvudsakligen är
fackman, instruktör och genomförandeledning på lägre taktisk och stridsteknisk
nivå medan officeren är chef, utvecklare och utbildare på högre nivå”.
Tursamt nog
finns i den andra halvan av utredningen en tämligen konkret beskrivning av vad
en officer förväntas lösa för uppgifter, beroende vilken nivå han eller hon ska
verka på:
Här ett
exempel:
”En officer nivå OF 1 (d
v s löjtnant) ska kunna:
•
leda tropp/pluton tjänstegren i väpnad strid
•
leda tropp/pluton tjänstegren i stöd till samhället
och humanitära insatser
•
leda planering, genomförande och utvärdering av
tropp/pluton eller tjänstegrens utbildning
•
delta i utvecklingsarbete inom eget
fackkompetensområde
•
genomföra arbetet muntligt och skriftligt på engelska
•
samverka med andra nationer på lägre krigsförbandsnivå
•
företräda arbetsgivaren i förvaltningsfrågor som
första linjens chef (FM ansvar).”
Det går att
ha synpunkter på detaljer i beskrivningen, men den ger en hyfsad bild av vad
man borde förvänta sig av en löjtnant.
(Inom parentes, något avsevärt mer praktiskt
och jordnära än vad som sas i det förra citatet – en skrivning som enligt min
mening tyder på grav okunskap avseende vad det innebär att leda förband – stora
såväl som små).
Jag anser
att en väsentligt bättre väg att gå hade varit att redan inledningsvis
analysera och redovisa vad officerare på olika nivåer förväntas lösa för
uppgifter och vilka kunskaper och förmågor som krävs för det. Med det som grund
borde man ha funderat på hur ett utbildningssystem bör utformas för att skapa
officerare som uppfyller de nödvändiga kraven.
I det här
fallet, där förmågan att leda pluton i krig är den högst prioriterade uppgiften,
borde det rimligtvis också återspegla sig i utbildningsupplägget.
Erfarenhetsmässigt
tar det ca 18 månader av mycket målinriktad, praktisk, utbildning för att skapa
en rimligt krigsanvändbar plutonchef. Kraven på duktighet i huvuduppgiften
kanske t o m är än större idag än tidigare. Förväntas löjtnanten leda en pluton
där många av soldaterna har betydligt mer erfarenhet än chefen så lär inte
militär allmänbildning kompensera för sådana brister när de underlydande inser
att chefen inte behärskar sitt jobb och där de riskerar att dö på grund av det.
Efter att ha
tillgodosett detta helt grundläggande krav, och först då, kan det vara dags att
fundera på andra krav och olika metoder för att tillgodose dessa.
En sådan
metodik hade skapat väsentligt enklare orsakssammanhang – eller om man så vill
spårbarhet – varför borde utbildningen se ut på ett visst sätt. Det hade också
givit bättre möjligheter till att prioritera mellan ”need to have och nice to
have”
Liknande
beskrivningar finns för OF 2- 5, kaptener majorer, etc. Även där borde samma metodik
tillämpats. Vad är ”måstekunskaper” med hänsyn till huvuduppgiften, vad är
tilläggskrav/önskemål.
En lite udda observation kopplat till
vad som redovisas i befattningsbeskrivningarna.
Först på nivån OF 5 (överste) nämns att
”vara
förebild, kulturbärare och kulturskapare”
Kanske något som även borde gäller lägre
nivåer.
Det senare
leder in på min kanske allvarligaste invändning om utredningen – vad är det som
krävs av en officer förutom kunskaper. Ingenstans finns skrivningar som liknar vad
som angavs som de viktigaste målen för på den dåvarande Krigsskolan:
”Undervisningen ska ledas och
bedrivas i de olika övningsgrenarna och ämnena så att eleverna ges den fostran
och militära allmänbildning som krävs av en nyutnämnd officer och att ledaregenskaperna – främst
beslutsamhet, viljestyrka, ansvarskänsla, plikttrohet, och självständighet –
utvecklas”
Egenskaper
som knappast är mindre aktuella idag.
Jag ser
problemet med att i akademiska sammanhang sätta upp mål, och anpassa
utbildningsmetoderna, för att elevernas personlighet ska formas i en viss
önskad riktning. Tyvärr begränsar det möjligheterna att skapa dugliga
officerare för den uppgift som konstituerar deras existensberättigande – leda
förband och annan verksamhet i krig. Har inte officeren dessa personliga
egenskaper, som går att skapa genom utbildning och övning, så är aldrig så
omfattande kunskaper inte till någon större nytta.
I texten
förekommer ofta försök till att beskriva skillnaden mellan specialistofficerare
och taktiska officerare genom att använda termerna specialister respektive
generalister, t ex:
”Den mest markanta skillnaden mellan
en officer och en specialistofficer är att officeren är generalist medan
specialistofficeren är specialist.”
Det är ett
mycket farligt sätt att beskriva de två rollerna, det kan leda den fåkunnige
till tanken att den taktiske officeren inte behöver mycket djupa kunskaper inom
specifika områden, det även på högre nivåer.
Även den
taktiske officeren är specialist. Hans eller hennes specialitet är att kunna
leda förband och krigsstabstjänst. Verksamheter som kräver djupa kunskaper om
de system man ska leda, taktik och stabsarbetsmetoder. De två senare områdena är
mycket utpräglade specialitéer, som kräver omfattande studier och mycket praktisk
övning.
Där kommer
man inte långt med bara militär allmänbildning, om nu någon trodde det.
Det jag sagt
kan leda till tanken att jag anser att utredningsmannen gjort ett dåligt
arbete. Det tycker jag inte. Det är en bra utredning givet de alltför snäva
direktiven.
Det är bra att tiden mellan grundläggande
officersutbildning och högre utbildning föreslås bli kortare. Det inte bara för
att Försvarsmakten kan tillgodogöra sig investeringen under längre tid, men
kanske främst för att en person i trettioårsåldern oftast är mera receptiv,
energisk och ”hungrigare” än när han eller hon kanske blivit ytterligare tio år
äldre.
Bra när det gäller lärarförsörjningen till FHS. Inget i
Försvarsmaktens verksamhet är viktigare än officersutbildningen. De dugligaste
officerarna måste lockas, eller kommenderas, till att periodvis bidra till den.
Bra när det gäller behovet för militär personal att
växeltjänstgöra i Försvarsmakten för att undvika att lärarna utvecklas till
teoretiker utan förankring i verkligheten.
Jag tror
också att någon typ av aspirantskolesystem vore värdefullt. Här är det dock
utomordentligt viktigt att det utformas så att det verkligen ger mycket goda
praktiska kunskaper och inte bara blir någon sorts allmänbildande
förberedelsekurs för officersprogrammet.
De tidigare
aspirantskolorna var truppslagsknutna och gav en utomordentligt god utbildning
vad avser t ex pjästjänst i artilleriet, stridsvagnstjänst i pansartrupperna
etc. Helt nödvändiga kunskaper för att kunna föra plutoner och kompanier och
även bataljoner. Frågan är om förutsättningarna finns för ett liknande system i
dagens lilla organisation.
Ett
alternativ kan vara att arméns aspirantskola (om det bara blir en) tar sikte på
en grundläggande färdighet som varje arméofficer rimligen bör behärska, d v s
markstrid. Inriktningen skulle då kunna vara att utbilda alla blivande
arméofficerare till goda skyttegruppchefer, med allt vad det innebär av
nödvändig personlig färdighet på olika vapen och förmåga att leda en mindre
grupp soldater under påfrestande förhållanden.
Det senare
en förmåga man har glädje av under hela sin karriär. Skillnaden att som överste
leda underlydande överstelöjtnanter och majorer eller att som furir leda en
grupp soldater är mindre än de flesta tror.
Man leder människor – det bör man lära sig tidigt och grundligt.
En faktor
som jag saknar är en beskrivning av förbandens roll när det gäller rekrytering
och urval av blivande officerare. Personligen är jag övertygad om att varje
officersaspirant redan från första dagen bör tillhöra ett förband. Det förband
som valt att just han eller hon kan bli en framtida kollega. Det skapar
lojalitet mot förbandet och en känsla av tillhörighet (och stolthet över att
tillhöra ett visst förband) - väsentliga faktorer för att öka motivationen att
göra en god insats. Dessutom kan förbandet bidra till att ytterligare påverka
motivationen genom att regelbundet hålla kontakt med sina officersaspiranter,
planera deras framtida arbetsuppgifter mm.
Slutligen en
personlig reflektion. Utredningsmannen
har gjort det bästa möjliga givet förutsättningarna. Jag tror dock att Försvarsmakten
efterhand kommer att bli tvungen att kraftigt öka inomverksutbildningen, t ex i
form av mer omfattande utbildning för pluton-, kompani och bataljonschefer, men
också inom områden som taktik och krigsstabstjänst. Dagens
officersutbildningssystem kommer visa sig vara otillräckligt för det man skulle
kunna kalla krigets hantverk – d v s officerens huvuduppgift.
*****