Ambassadörerna
Bergqvists och Nybergs artikel ”Finland och Sverige bör stanna utanför Nato” på Brännpunkt i SvD den 23 november är
ett mycket bra exempel på hur man genom en skickligt tillrättalagd beskrivning av
verkligheten skapar förutsättningar för den egna argumentationen.
Artikeln http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fd-ambassadorer-finland-och-sverige-bor-stanna-utanfor-nato_4128043.svd
kan med fördel läsas innan man fortsätter med resten av texten nedan.
Resonemangen
i artikeln bygger i grunden på tre påståenden, två tydliga och ett implicit: en
Nato-anslutning skulle innebära en förändring i en under mycket lång tid
etablerad linje i ländernas utrikes och säkerhetspolitik; Sveriges och Finlands
strategiska läge har förbättrats genom att de baltiska staterna blivit fria;
nuvarande samarbete med Nato är fullt tillräckligt för att snabbt kunna få
hjälp om så skulle behövas.
Inget av
dessa påståenden tål en närmare granskning, men anknyter tillräckligt mycket
till en normal tidningsläsares verklighetsbild för att de skall framstå som
rimliga utgångspunkter för vidare resonemang.
Till detta
läggs argumentet att behovet av en folkomröstning skulle vara ett skäl för att
inte ansöka om ett Natomedlemskap.
Påståendet
att en Nato-anslutning skulle var ett brott mot en 200-årig utrikespolitisk
linje är ett sätt att antyda att vi även idag grundar vår utrikes- och
säkerhetspolitik på samma principer som under det Kalla kriget, och tidigare. Så
är inte fallet.
Den
”neutralistiska” linjen i svensk utrikespolitik bröts definitivt den 1 januari
1995 när både Sverige och Finland blev medlemmar i EU och därmed och också åtog
sig att solidariskt stödja andra EU-medlemmar om de skulle bli utsatta för utsatta
för angrepp.
För svensk
del förstärktes detta åtagande ytterligare genom vår ensidiga Solidaritetsförklaring
år 2009 där regering och riksdag deklarerade att vi var beredda att, om så
behövdes, även med militära medel hjälpa våra nordiska grannar och andra EU-medlemmar.
Det senare måste rimligtvis också inkludera, eller kanske t o m primärt avse
våra baltiska grannar. Dessutom angavs i deklarationen att vi förutsatte att
andra skulle bistå oss vid behov.
Linjen
alliansfrihet i fred syftande till neutralitet i krig är död sedan länge.
Tvärtom så är det ömsesidig solidaritet som idag är grunden för svensk utrikes-
och säkerhetspolitik.
Då det
förhåller sig precis som artikelförfattarna säger ”det gäller att bygga ett
långsiktigt förtroende för utrikespolitiken” så borde slutsatsen (i motsats
till författarnas) vara att vi bör göra allt för att den nu gällande,
solidariska, linjen skall bli så trovärdig som möjligt. Där skulle ett
Natomedlemskap utgöra ett starkt bidrag till att visa att vi tar tanken på
ömsesidig solidaritet på allvar, och att vi inte vinglar i vår utrikes- och
säkerhetspolitik. Än mindre borde vi antyda att vi egentligen aldrig övergivit
den ”neutralistiska” linje som gällde tidigare.
En annan
tolkning skulle kunna vara att författarna i grunden anser att EU-medlemskapet
var ett misstag.
Det andra
påståendet att Sveriges och Finlands strategiska position förbättrats genom att
de baltiska staterna blivit fria kan för den läsare som inte till vardags
funderar på strategi och militära operationer framstå som logiskt. De (baltiska
staterna) bildar ju en ”buffert” på andra sidan Östersjön och är dessutom
medlemmar i Nato. Alltså har Sverige fått en ”skyddsmur” mellan sig och Ryssland.
Ett eventuellt hot från Ryssland har därför minskat jämfört med tidigare. I
själva verket råder det motsatta förhållandet.
Under det
Kalla kriget hade Nato visserligen ett intresse av att kunna utnyttja svenskt
territorium, främst luftrum, för att kunna anfalla mål i Baltikum och centrala
Ryssland. Dock, den möjligheten var inte av avgörande militärstrategisk
betydelse. Var det för svårt eller farligt kunde man avstå från att genomföra
sådana (flyg)anfall via svenskt luftrum. I händelse av en konflikt idag så är
Nato däremot helt beroende av att kunna utnyttja svenskt territorium, i luften,
på havet och eventuellt på marken, för att effektivt kunna försvara sina
alliansmedlemmar i Baltikum. Från att tidigare ha varit en ”bra till att ha”
option har den blivit ett måste.
Det inser
ryska planerare också. Ur rysk synvinkel har det därför blivit avgörande att
kunna hindra Nato att utnyttja svenskt territorium i händelse av att man
planerar operationer i Baltikum. Att Sverige med vapenmakt skulle försöka hindra
Nato (och Sveriges europeiska allierade) att utnyttja svenskt territorium är
det nog knappast någon i Ryssland som räknar med. Speciellt inte som det är väl
känt att vi redan under ”neutralitetseran” hade ett långtgående samarbete med
Nato. Det är heller knappast sannolikt att en svensk regering skulle överväga,
ens i sina vildaste fantasier, att med vapenmakt försöka hindra Nato att
använda svenskt territorium. Det skulle innebära att man ställde sig på
Rysslands sida i händelse av en rysk aggression mot Baltikum.
Sammantaget,
både Nato och Ryssland har idag ett avsevärt större intresse av att utnyttja,
respektive hindra den andre, att utnyttja svenskt territorium än vad som var
fallet under det Kalla kriget. Sverige har för rysk del, från att ha varit ett
eventuellt mål vid en konflikt i vårt närområde, förvandlats till ett
förstahandsmål. Ur svensk synvinkel innebär därför de Baltiska Staternas
frigörelse i själva verket att Sverige hamnat i en än mer utsatt position. Det
stärker också skälen för att gå med i Nato. Inte tvärtom, som artikelförfattarna
hävdar.
Den tredje
grundstenen i författarnas resonemang, att vi vid behov snabbt skulle kunna få
hjälp om så behövs, skapar de genom att referera till den av andra (inte bara
Natoanhängare) emellanåt framförda åsikten att skillnaden mellan att vara med i
Partnership for Peace (PfP) och ett medlemskap ändå är så liten att en
alliansanslutning inte skulle innebära någon större skillnad.
På det
sättet skapar de implicit en bild av att Sverige kan få effektiv hjälp även om
vi inte är medlemmar, och att alla nödvändiga förberedelser är gjorda eller kan
göras inom ramen för PfP. Denna bild förstärks genom att de pekar på optionen
att vid en kris ansöka om medlemskap.
Här kan det vara så att författarna menar
att ”Natokortet” kan ha ett värde som politiskt instrument i en spänd
situation, men då är det värt att hålla i minnet kortets ”avskräckningsförmåga”
i grunden bygger på att det ökar Natos och Sveriges gemensamma militära
förmåga. Den effekten uppnås inte med undertecknandet av ett dokument. Allra
minst i en akut situation.
För den som
haft anledning att titta närmare på behovet av förberedelser i form av
planering, samordning mellan flera länder, skapa ändamålsenliga
ledningsstrukturer, bygga en fungerande logistikorganisation, utveckla lämplig
infrastruktur mm, så är det uppenbart att skillnaden mellan partnerskap och
medlemskap är himmelsvid. Det är inget som kan improviseras fram med kort
varsel.
Artikelförfattarnas
resonemang om att en folkomröstning som slutar i ett nej till ett medlemskap
skulle kunna försämra Sveriges och Finlands säkerhetspolitiska situation är i
mina ögon viktigt och bör beaktas. Dock, det är inget argument mot ett medlemskap,
utan visar snarare på behovet av en faktabaserad debatt och politisk
opinionsbildning.
KN