Försvaret och
Kalla kriget
Kapitel 13 I boken "den stora armén"
(Armén under det kalla kriget)
Medströms Förlag 2015
|
Svensk arméofficersutbildning under det Kalla kriget
|
|
Karlis Neretnieks och Michael Claesson
|
|
Under det Kalla kriget hade det
svenska officersutbildningsystemet som uttalat mål att skapa chefer avsedda
att leda förband och stabsarbete under krig. Utbildningen byggde på en klar
uppfattning om vem som var den presumtive motståndaren och en tydlig
taktisk/operativ doktrin “uppdragstaktik” där den enskilde officerens
initiativkraft, improvisationsförmåga och vilja att ta ansvar var ledstjärnan.
Personliga egenskaper värdesattes därför lika högt som formella kunskaper.
Utbildningsystemet, eller snarare kompetensutvecklingssystemet, bestod av
en genomtänkt och konsekvent växling mellan formell skolutbildning och
praktisk tjänstgöring vid förband och staber. De olika skolornas kursplaner
var anpassade till varandra och mellanliggande förbandstjänst så att
officeren efterhand kunde placeras i allt mer krävande chefsbefattningar.
Att ha en personlig erfarenhet av den praktiska tjänsten på förband ansågs
som nödvändigt även för att besätta olika stabsbefattningar då stabarbetet
främst ansågs vara till för att öka krigsorganisationens förmåga. Systemet
var utpräglat meritokratiskt när det gällde att välja ut de som skulle få
bli officerare och vilka som skulle ges möjlighet att genomgå utbildning
för att nå högre chefpositioner. De officerare som blev produkten av detta
system tycks väl ha motsvarat Krigsmaktens/Försvarsmaktens behov. Även vid
jämförelser med utlandet tycks svenska officerare ha hävdat sig väl, i
vissa stycken kanske t o m mycket väl. Ända till slutet av det Kalla kriget,
och en tid därefter, prioriterade försvarsmaktsledningen krigsförbandsövningar
med de prioriterade fältförbanden. Därmed bibehölls officerskårens kompetens
trots de allt större besparingar som efterhand drabbade Försvarsmakten.
|
Innehåll
Hur beskrivs bäst den utbildning som svenska
arméofficerare fick under det Kalla kriget, och därmed den kompetens som officerskåren
hade under den perioden? Är det en
sammanställning av utbildningsplanerna vid olika skolor? Har en sådan
redovisning något värde om inte de inte relateras till de tankar som låg bakom
utbildningens innehåll och inriktning? Hur väga in tjänstgöringen på förband
och staber med vad det innebar av kompetensutveckling genom deltagande i övningar,
krigsplanläggning och utövande av praktiskt ledarskap? Dessutom, en officers
yrkeskarriär sträcker sig ofta över 30 till 40 år, där praktik och formell utbildning
är sammanflätad i stort sett under hela karriären. Flertalet officerare som
tjänstgjorde i armén under den första hälften av det Kalla kriget hade därför fått
sin grundläggande officersutbildning, och många av sina praktiska erfarenheter,
redan under andra världskriget. När det gäller de högsta cheferna var detta speciellt
påtagligt.
Sammantaget innebär detta att enbart en redovisning av det formella utbildningssystemet
som det såg ut under det Kalla kriget bara skulle ge en begränsad bild av officerskårens
utbildning och kompetens.
För att försöka besvara ovanstående frågor är
uppsatsen grovt indelad i tre avdelningar. En som försöker beskriva ett antal
grundläggande faktorer som styrde såväl innehåll som genomförande av en
arméofficers kompetensuppbyggnad. Det senare är i grunden en bättre term då
systemet, formell utbildning varvad med systematisk erfarenhetsinhämtning,
måste ses som en helhet. Det går inte bara att skilja ut skolorna och tro att
det var dessa som gav officerarna den nödvändiga kompetensen för deras
uppgifter. Det andra avsnittet beskriver
skolsystemet som det såg ut under huvuddelen av det Kalla kriget, dess
principiella uppbyggnad och de olika skolornas inriktning. Där ges även en kort
beskrivning hur tjänstgöring vid förband mycket medvetet kopplades till
officerens kompetensutveckling. Slutligen görs ett försök att värdera
resultatet, d v s lyckades systemet skapa den typ av officerare som vi ansåg
oss behöva. Det sista steget ger också möjlighet att värdera hur man lyckades
integrera erfarenheter från tiden före det kalla kriget med nya
säkerhetspolitiska och militära utmaningar.
Avslutningsvis ges också en kort beskrivning av
den nya befälsordning (NBO) som infördes mot slutet av det kalla kriget, och
hur det påverkade utbildningssystemet.
För att undvika gränsdragningsproblem mellan olika
perioder av det Kalla kriget och behöva beskriva hur en stor mängd skolor
upprättades, slogs ihop, gavs en annan inriktning etc., har vi valt att begränsa
den mer detaljerade beskrivningen av utbildningssystemet till som det såg ut
ungefär från ca 1960 till 1990. En period då Kalla krigets krav rimligen borde
ha fått fullt genomslag i alla led i utbildningsmodellen. Som det kommer visa
sig i den fortsatta framställningen kommer dock analysen av
utbildningssystemets mål och metoder spänna över en längre period och även omfatta
faktorer som inte direkt kan kopplas till det Kalla kriget. De krav som
ställdes på en officer ändrade sig inte i någon större utsträckning av vem som
var den presumtive motståndaren. Faktorer som gott ledarskap, djupa kunskaper
om de system man var satt att leda och förmågan att se till helheten var
aktuella såväl före som under det Kalla kriget.
För att underlätta läsningen för personer vilka
inte är tämligen väl insatta i militär organisation och terminologi förklaras i
nedanstående faktarutor vissa begrepp.
Organisation
Här har de
olika organisationsenheterna relaterats till främst infanteriet som var det
största truppslaget och därför i många avseenden utgjorde “mallen” för de
armégemensamma skolornas kursplaner. Beskrivningarna av olika enheter är
bara ungefärlig då det fanns olika typer av infanteriförband, dessutom
förändrades förbandens organisationsstrukturer över tiden.
Pluton (skyttepluton)
Stridande
enhet om ca 30 man avsedd för alla typer av strid, anfall, försvar etc. Plutonen
var utrustad med, förutom soldaternas personliga beväpning, vissa understödsvapen
som kulsprutor och granatgevär. Transportmedlet var normalt cykel, senare
terrängbil (vissa skytteplutoner transporterades i pansrade fordon)
Kompani (skyttekompani)
Ett kompani
bestod av ca 150 man indelade i 3-4 skytteplutoner samt hade också vissa
underhållsdelar för att tillreda mat, transportera ammunition och andra
förnödenheter.
Bataljon (skyttebataljon)
Bataljonen
innehöll ca 1000 man uppdelade på 3-4 skyttekompanier, stabskompani,
understödskompani med granatkastare, underhållskompani, spaningsenheter,
enheter med tyngre pansarvärnsvapen som t ex pansarvärnsrobotar och pionjär
(ingenjör) resurser för t ex brobyggnad, minröjning mm.
Brigad
En brigad
innehöll ca 5000 man och var organiserad för att självständigt (med egna
resurser) kunna lösa mer omfattande och stridsuppgifter (det till skillnad
från plutoner, kompanier och bataljoner som var beroende av högre
organisatoriska nivåer för att kunna lösa sina uppgifter, t ex fanns
granatkastarna som skulle understödja såväl plutoner som kompanier på
bataljonsnivån). Brigaden bestod av 3-4 skyttebataljoner. Förutom det som
ingick i skyttebataljonerna fanns stabsförband, en artilleribataljon, en
ingenjörbataljon, en underhållsbataljon samt luftvärns- och
spaningsförband.
Fördelning
En fördelning
var ett tillfälligt sammansatt förband (till skillnad från plutoner,
kompanier, bataljoner och brigader, vilka alla hade en fast
organisationsstruktur). En fördelning kunde bestå av flera brigader och
olika typer av förstärkningsförband som t ex luftvärns-, ingenjör-,
underhålls-, artilleribataljoner och andra typer av specialenheter. Ofta
bestod en fördelning av i storleksordningen 20 000 – 30 000 man.
Regemente (t ex Kungl. Södermanlands
Regemente, P10)
Fredsadministrativ
enhet med uppgiften att omsätta en eller två brigader och andra typer av
krigsförband genom att utbilda värnpliktiga, förbereda mobilisering,
rekrytera officerare, organisera krigsförbandsövningar mm.
|
Begrepp
Fälttjänstövning
Övning med
hela förband, ofta i tämligen stor skala, flera bataljoner eller mer.
Ibland med civilt språkbruk benämnt ”manöver” (ej att förväxla med
fältövning, se nedan).
Fältövning
Krigsplanering-
eller utbildning, utan förband, som genomförs i terrängen och där olika
taktiska lösningar diskuteras och analyseras genom att t ex
grupperingsplatser, framryckningsvägar mm rekognoseras. Olika lösningars
realism prövas i spel kopplat till terrängens möjligheter.
Muntliga stridsövningar
Ungefär
samma som fältövning (se ovan) fast på lägre nivå, pluton och kompani, där
det t ex i detalj kontrolleras om det går att skjuta från valda
grupperingsplatser etc. Olika lösningar prövas genom att en fiende spelas
upp och de egna möjligheterna prövas.
Operationer
Att genom
insats av stridskrafter från flera försvarsgrenar (armé, flyg, och marin)
uppnå avgörande på en krigsskådeplats, t ex avvärja en kustinvasion.
Operationer består normalt av en kombination av flera taktiska insatser (se
nedan avseende taktik) samordnade över en längre tid (dagar, veckor ibland
månader)
Stabstjänstövningar
Övningar
utan förband där chefer och staber ges taktiska (eller operativa)
uppgifter, t ex återta ett flygfält, fördröja en fiendes framryckning mot
en viss plats, försvara Gotland etc. Övningarna sker oftast på brigadnivå
eller högre. Planer för hur uppgiften skall lösas där alla parametrar som
utnyttjande av de stridande förbanden, underhållstjänst, luftvärn,
fältarbeten, artilleriunderstöd mm skall vägas ihop till en fungerande
plan. Ofta spelas underställda förband av s.k. spelgrupper som skall
reagera på högre stabers åtgärder. Det för att öka realismen och för att
kontrollera om högre stabers order är genomförbara ur de underställdas
perspektiv samt för att ”mata” staberna med ny information efterhand som
läget utvecklar sig, t ex vad fienden företar sig.
Stridsskjutning
Skjutning
med skarp ammunition, oftast i hela förband (pluton, kompani eller
bataljon), kopplat till stridstekniska eller taktiska moment.
Stridsteknik
Hur på lägre
nivåer, pluton och kompani, på bästa sätt utnyttja enskilda vapensystem. T
ex hur med pansarbrytande vapen bekämpa olika typer av stridsfordon, hur
effektivast organisera ömsesidigt understöd inom en pluton. Stridstekniken
för olika förband och vapensystem grundar sig mycket på utprövade
förfaranden( ”best practice”) och finns oftast fastställd i reglementen och
anvisningar. Genom att värnpliktsutbildningen, av naturliga skäl, i
huvudsak avsåg att utveckla den enskildes färdigheter och öva
stridstekniken för den egna plutonen (kompaniet) förklarar det till stor
del den tämligen förhärskande uppfattningen ”i det militära lyder man order
utan att behöva tänka”.
Taktik
Hur
kombinera faktorer som de egna förbandens styrkor och svagheter, fiendens
uppträdande och förmåga, överraskning, väder, lufthot, tidsfaktorer,
terräng mm för att vinna (alternativt undvika att förlora) en strid eller
ett slag. Att utarbeta och genomföra taktiska planer sker främst på
bataljonsnivå och högre (brigader och fördelningar). Dock även plutoner och kompanier, främst
sådana som löser uppgifter självständigt, utarbetar taktiska planer (jämför
stridsteknik)
|
Truppföring
Begreppet är
en samlande benämning på i stort sett allt som det innebär at vara chef för
ett förband. Leda det i strid genom att utarbeta och genomdriva taktiska planer,
vidmakthålla förbandets stridsvärde genom god personalbehandling och gott
ledarskap, organisera dess logistik, visa initiativkraft, kunna agera i
högre chefs anda mm. Truppföring utövas av krigsförbandschefer på alla
nivåer, pluton till fördelning
Trupputbildning
Avser oftast
utbildning av soldater och mindre förband.
|
Innan det finns skäl att beskriva, diskutera och
analysera officersutbildningen under det Kalla kriget kan det finnas anledning
att påminna om vad som då ansågs vara det som konstituerade en officer. Endast
med det som utgångspunkt är det möjligt att sätta in den dåtida officersutbildningen
i ett sammanhang, och försöka värdera om systemet skapade den typ av officer
som vi ansåg behövdes för att möta den tidens utmaningar.
Enligt den för Krigsskolan Karlberg år 1963 fastställda
undervisningsstadgan anges att en nyutexaminerad officer (d v s alla blivande
arméofficerare) ”skall i krig kunna
tjänstgöra som kompanichefs ställföreträdare och som chef för sektion 1 i
bataljonsstab, och i fred som plutonchefs ställföreträdare”
Militärhögskolan angav i § 1 i sin 1961 av
regeringen fastställda instruktion att
”Utbildningen vid de högre kurserna syftar till att främst främja utvecklingen
av de grundläggande egenskaper, som i krig fordras hos högre chefer, och till
att ge officerarna en enhetlig grundsyn av försvarsproblem”
De två citaten ger en entydig bild. Officerens
uppgift var att kunna vara chef i krig. Denna klara målsättning
bidrog sannolikt till att ge hela det militära utbildningssystemet en stabil
plattform för sin verksamhet, både när det gäller utbildningens innehåll som
vid val av utbildningsmetoder. Att förknippa denna inriktning med att enbart föra
stridande förband vore dock fel, vilket förhoppningsvis kommer framgå nedan. Det
bör också noteras att i Militärhögskolans instruktion så anges det att ett mål
var att ”utveckla officerens egenskaper”,
liknande skrivningar återfinns även i Krigsskolans dåvarande stadga. Den skrivningen är central, bara
kunskaper räcker inte, utbildningen syftade också till att forma officerens
personlighet. Att officeren borde ha speciella personlighetsdrag som
utbildningen, och tjänsten i övrigt, skulle bidra till att utveckla framgår
tydligt i beskrivningarna längre fram i uppsatsen av vad som förväntades av en
officer och hur utbildningen var upplagd.
En faktor som inte heller får glömmas bort är den avgörande
roll officeren hade i hela det system som armén och Krigsmakten/Försvarsmakten
utgjorde. De ca 3500 fast anställda
officerarna i armén var den kompetensmässiga eliten i en krigsorganisation på
drygt en halv miljon människor. De hade att leda organisationens utbildning och
utveckling i fred och kunna leda den i krig. Att denna lilla officerskår inte räckte
för att besätta alla chefsbefattningar i en så stor organisation säger sig
självt. Huvuddelen av arméns samlade befälskår bestod av reservofficerare samt
fast anställda underofficerare och underbefäl. Vilka tillsammans var mer än
fyra gånger fler än de aktiva officerarna. Därutöver fanns värnpliktigt befäl.
På plutonsnivå var det framförallt de övriga befälskategorierna som var chefer.
På kompaninivå var de aktiva officerarna i första hand chefer för de mest kvalificerade
förbandstyperna, t ex stridsvagns-, pansarskytte-, luftvärnsrobotkompanier,
jägarskvadroner etc.
På bataljonsnivå och högre, samt i ledande stabsbefattningar, var det
genomgående (med vissa få undantag) aktiva officerare som var chefer (och ställföreträdare).
Andelen aktiva officerare var avsevärt större i brigaderna (anfallsförband) än
i lokalförsvarsförbanden. Officersrollen var dubbel, en fredsuppgift och en
krigsuppgift, där den senare var den i alla avseenden viktigaste. Kompetensen för en krigsuppgift, kan, så länge
det inte är krig, inte byggas upp på något annat sätt än genom utbildning och
övning i olika former. Utbildningssystemet, eller snarare
kompetensutvecklingssystemet, var utformat med det för ögonen. Likaså ansågs
kunskap om krigsorganisationens sätt att verka, förmåga och begränsningar på
olika nivåer vara en grundförutsättning för att officeren skulle kunna bidra
till dess utveckling i sin fredstida verksamhet. Personlig erfarenhet från
olika befattningar ansågs där ha en avgörande roll.
Ett lands officersutbildning är oftast grundad på
hur man förställer sig ett krig och landets strategiska situation. Under det Kalla
kriget fanns det en klar föreställning om båda dessa faktorer och vad det
innebar för officersutbildningen.
De motståndare Sverige hade haft att överväga,
från före första världskriget och framåt, hade alltid varit stormakter med överlägsna
resurser. Striden måste därför, så långt möjligt, föras på ett sätt som
uppvägde den svenska numerära underlägsenheten. Att endast genom statiskt
försvar försöka hejda, eller nöta ned, en motståndare var dömt att misslyckas.
Endast genom att kombinera försvar med anfall, där anfallet var den viktigaste
komponenten, ansågs det möjligt att bryta en motståndares angreppskraft,
alternativt skapa den tid som krävdes för att få främmande hjälp. Redan i
början på 1900-talet fick därför svensk taktik en uttalat offensiv prägel, inom
ramen för en defensiv strategi.
Intimt knutet till utvecklingen av detta operativa
koncept var synen på stridens karaktär. Länder med stora resurser tenderar att
ha en ganska ”mekanistisk” syn på krigföring ”där jag önskar framgång sätter
jag in tillräckliga resurser – jag har ju dem”. Ledning tenderar att bli mer av
planering och management av resurser, än fantasi i genomförandet för att
utnyttja varje egen tillgång, inklusive människors initiativkraft och
improvisationsförmåga, till det yttersta. Ledning av det ”mekanistiska” slaget
blir dessutom ofta tämligen tidskrävande och kan ha svårt att snabbt möta
oväntade händelseutvecklingar.
Länder som har att räkna med att vara numerärt underlägsna,
som t ex Tyskland under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal, Israel under 1950-,
60- och 70-talen och också Sverige utvecklade därför ledningsfilosofier som
syftade till att utnyttja denna motståndarens svaghet och optimera de egna
förbandens inneboende förmåga - uppdragstaktik.
I synen på stridens karaktär tenderar ”resursskolan” mer att anse att man kan
förutse och styra ett förlopp, medan ”uppdragstaktikerna” mer betraktar strid
som en räcka oförutsebara händelser som skall utnyttjas, där snabba beslut, officerarnas
initiativkraft och gott ledarskap är avgörande. Sverige (och Israel) var under
det Kalla kriget kanske de främsta exponenterna för uppdragstaktik. Att skapa officerare lämpade för denna typ av
strid var kanske det främsta kännemärket för svensk arméofficersutbildning
under det Kalla kriget. Denna syn på kriget och vilka egenskaper hos officeren
som var avgörande framgår av det Arméreglemente, AR 2, som armén levde med
under stora delar av Kalla kriget.
2:9 ” I
krig är det ovissa och oförutsedda regel. Lägena växlar ofta och plötsligt.
Friktioner förekommer ständigt. Av chef krävs, att han snabbt kan finna sig
tillrätta i varje situation. Han måste vara beredd, att även med ofullständigt
underrättelseunderlag, i de svåraste av lägen fatta avgörande beslut och
genomdriva dessa. Obeslutsamhet och
uraktlåtenhet att handla ligger en chef mera till last än misstag i fråga om
val av medel.”
2:6 ”Chef
får icke undandra sig det ansvar som hans befälsställning medför. Han bär
ansvaret för att allt görs för att lösa förelagd uppgift. Då samband med högre
chef icke kan uppnås skall chef på eget initiativ handla i dennes anda. Viljan att ta ansvar är en av de främsta
chefsegenskaperna.”
2:3 ”Chef
skall visa förtroende för sina underlydande. Han skall följa deras verksamhet i
syfte att stödja och hjälpa. Han bör uppmuntra underlydandes initiativ och
stärka deras självkänsla. Detta gör han genom att ge dem största möjliga
handlingsfrihet inom gränsen för deras förmåga.”
Denna syn på kriget och vad det kräver av
officerarna – förbandscheferna - var inte något som var specifikt för det Kalla
kriget, även om den då kanske nådde sin höjdpunkt. Denna inriktning var tydlig t
ex också under det Andra världskriget som det framgår av nedanstående citat ur
andra armékårens övningsanvisningar hösten 1940.
”Initiativ,
handlingskraft och framåtanda skall prägla all verksamhet, inte minst i
oförutsedda lägen.
Chefer
långt fram, såväl vid anfall som försvar.
Snabb
beslutsfattning och snabb ordergivning, därför i regel korta, enskilda order
givna efterhand.
Överraskning
eftersträvas städse, inga schabloner.
Anfallsmål
långt fram, aldrig fel om målet överskrides.
Inga
rädsla för luckor vid anfall, varje förband söker stöta igenom, reserver följer
snabbt där framgång vunnits.”
Förutom att ge mycket tydlig inriktning för utbildningen
i truppföring och taktik, på alla nivåer, så kanske det viktigaste budskapet
var att det inte räckte med att ge officeren vissa kunskaper och förmågor, det
gällde lika mycket att inympa ett sätt att tänka och agera - forma
personligheten. Det ligger i
uppdragstaktikens natur att det är agerandet på kompani- och bataljonsnivå som
ofta kan skapa gynnsamma situationer (alternativt motgångar avvärjas), vilka
sedan chefer på högre nivå kan utnyttja för att uppnå mer omfattande resultat.
Att skapa dugliga kompani- och bataljonchefer var därför högt prioriterat, samt
att skapa högre chefer vilka vågade delegera ansvar och som ville och kunde
utnyttjade de situationer som uppstod. Snabbt och effektivt stabsarbete var en
väsentlig förutsättning, vilket också krävde väl utbildade stabsofficerare som präglades
av samma tankesätt och som förstod vad som var möjligt på fältet.
Självfallet fanns det även andra faktorer som
påverkade utbildningen vid skolor och förband. Några av de viktigaste var: motståndaren
var känd, den svenska försvarsmakten var helt inriktad på försvaret av Sverige,
krigsorganisationen bemannades med värnpliktiga, organisationen var tämligen
stabil och utvecklades evolutionärt samt att försvarsmakten ingick i ett
totalförsvarskoncept där olika militära och civila komponenter var starkt
beroende av varandra.
Att den presumtive fienden var Sovjetunionen rådde
det aldrig någon tvekan om. Det innebar att taktik, organisation och
krigsplanläggning kunde optimeras mot en tämligen väl känd motståndare. Undervisningen
från lägsta nivå, att nedkämpa en fientlig stridsvagn, till den högsta, hur att
operera med fördelningar, grundade sig på kunskap eller antaganden om
Sovjetunionens resurser, materiel och uppträdande. Inom ramen för den
övergripande ledningsfilosofin, uppdragstaktik, skulle arméofficeren läras att
på ett fantasifullt sätt hantera de egna förbanden genom att utnyttja egna
styrkor och motståndarens svagheter.
Inriktningen att Sverige skulle försvaras på och i
anslutning till eget territorium, och den därtill kopplade, i många fall mycket
detaljerade krigsplanläggningen, präglade också officersutbildningen. Taktiska
exempel utformades ofta med krigsplanläggningen som grund.
Alla officerare fick på så sätt, om inte detaljkunskap, men ändå en känsla för hur
striden var tänkt att föras i olika delar av landet. Man fick också kunskap om
vilka problem och möjligheter som var förknippade med att föra strid i olika
geografiska områden, en nödvändighet då de flesta förband hade flera
alternativa krigsuppgifter. Förutom de mer generella kunskaper som skolorna
stod för så spelade här de olika stabernas och förbandens krigsplanläggning en
avgörande roll för att utveckla officerarnas taktiska kunnande.
Att arméns förband bestod av i huvudsak av
värnpliktiga påverkade officersutbildningen i flera avseenden. Officeren hade,
förutom att vara chef i krig, också en viktig roll som trupputbildare. Det
innebar att på lägre nivåer personligen kunna leda och planera utbildning samt
att på högre nivåer kunna planera och samordna utbildningen för hela förband.
Det ställde höga krav på personlig färdighet, pedagogisk förmåga och
systemkunskap som utbildningsystemet hade att tillgodose. Ytterligare en faktor
som påverkade framförallt den lägre utbildningen var ”demokratiaspekten”. Förutom att det i viss mån påverkade
kursplanerna vid skolorna så befäste det arméns traditionella syn att en
blivande officer borde ha tjänstgjort som soldat, tillsammans med värnpliktiga,
innan den egentliga officersutbildningen påbörjades. Denna officerens dubbla
roll, utbildare och truppförare, innebar också att den svenska grundläggande
officersutbildningen var förhållandevis lång, dryga tre år, jämfört med t ex
Storbritannien och USA där den grundläggande officersutbildningen var mellan
ett och två år. I andra länder med värnpliktssystem som t ex Tyskland och
Israel hade den grundläggande officersutbildningen ungefär samma längd som i
Sverige. Hela förklaringen till den längre officersutbildningen i Sverige
ligger dock inte bara här. Vi, Israel och Tyskland, alla länder med utpräglad
uppdragstaktik var sannolikt också beredda att kräva avsevärt mer av
självständigt handlande av våra yngre officerare än länder med en annan, mera
rigid, ledningskultur. Detta påverkade också såväl utbildningens längd som innehåll.
En viktig del av varje chefsutbildning är att lära
känna den organisation inom vilken man skall verka, och vars delar man, till
större eller mindre del, skall leda. En viktig del av utbildningen var därför
att, inte bara läsa och höra om andra truppslag (och försvarsgrenar), utan även
att besöka förband och staber. Vid de högre utbildningarna ingick även
tjänstgöring vid andra truppslag, normalt i samband med större övningar.
Ytterligare en aspekt som påverkade
officersutbildningen, framförallt på MHS (Militärhögskolan – nuvarande
Försvarshögskolan, FHS), var att Försvarsmakten var en del i ett
totalförsvarskoncept. Såväl organisation som uppträdande var beroende av andra
delar i samhället. T ex den roll som Statens Järnvägar och civila flygbolag hade
vid koncentreringstransporter, Televerket när det gällde sambandsnätet,
oljebolagen för bränsleförsörjningen, civila verkstadsföretag för ammunitions-
och reservdelsförsörjning mm. Utan att ha en god förståelse för dessa samband
skulle officerskåren knappast kunnat lösa sina uppgifter.
Förutom den skolbundna utbildningen måste här även
vägas in stabers och förbands krigsförberedelsearbete i form av planering,
fältövningar och liknande aktiviteter. Där omsattes teori till ”verklighet”, hur
utnyttja det egna förbanden, med deras brister och styrkor, på ett optimalt
sätt. Här bör man anlägga den principiella synen att i stort sett officerens
hela karriär, där formell utbildning varvades med praktisk tjänst, bör
betraktas som en sammanhängande utbildningsprocess. Allt var ju i grunden ett
sätt att förbereda officeren, eller om man så vill öka hans kompetens, för att leda
något som aldrig genomfördes i verkligheten – en avgörande skillnad mot vad som
är fallet för de allra flesta civila utbildningar där man efter genomförd
utbildning praktiserar sitt yrke. Systemet var utformat för att säkerställa att
de olika komponenterna i officerens kompetensutveckling skulle hänga ihop på
ett logiskt sätt. Officersyrket är i detta avseende tämligen unikt, ett yrke som
i huvudsak består av förberedelser för något som förhoppningsvis aldrig
genomförs, men där det måste fungera om det trots allt skulle hända.
Möjligheterna till ”on the job training” är utomordentligt begränsade när det
gäller det som är officerens huvuduppgift, att kunna leda förband i krig, eller
lösa andra med krig förknippade uppgifter.
Slutligen en faktor som också måste vägas in i
varje officersutbildningssystem, avvägningen mellan officerens roll som
”statstjänsteman” och rollen som ledare i krig. Här finns en inbyggd
motsättning mellan att utgöra en del av en trögrörlig, regelstyrd, statlig
myndighet och kravet på att i sin egentliga yrkesroll, att vara chef i krig och
där vara initiativkraftig, våga bryta mot regler och order om så behövs.
Dåtidens politiker hade, kanske grundat på delvis personliga erfarenheter från
beredskapsåren, en underbyggd eller intuitiv känsla för att det krävdes en
balans mellan fredsrationalitet och hur verksamheten måste organiseras och
drivas för att Försvarsmakten skulle kunna lösa sina uppgifter vid ett
eventuellt krig. Det avspeglades t ex i de mycket stora befogenheter som regementscheferna
hade när det gäller t ex att hantera sin personal, organisera och styra
utbildningen och även påverka nödvändiga stödfunktioner. Det påverkade yngre
officerare till att våga och vilja att ta ansvar. Man kan se det som en
avvägning mellan statsmakternas, och försvarsmaktsledningens, behov av kontroll
och styrning och en medvetenhet om att detaljstyrning i fred är svår att
kombinera med idén om handlingskraftiga och beslutsvilliga chefer i krig. Skolsystemet
fyllde här en viktig roll. Inom ramen för undervisningen var det möjligt att ge
eleverna större spelrum för egna tankar och idéer än vad regler och ekonomi
tillät i den praktiska fredstjänsten.
I stort sett innehöll arméns officersutbildning
samma komponenter och struktur under hela det Kalla kriget. Grundläggande
soldatutbildning tillsamman med värnpliktiga – truppslagsvisa kadett/
aspirantskolor - Krigsskolan Karlberg – trupptjänst – truppslagsskolor –
trupptjänst – Militärhögskolan – därefter omväxlande trupp-, lärar- och
stabstjänst. Vi har här valt
att även inkludera tjänsten mellan skolorna som en del av utbildningsprocessen.
Den var på ett medvetet sätt inplanerad som en del av officerens
kompetensutveckling och var dessutom en förutsättning för att kunna gå vidare
till nästa skolsteg. Vi kommer dock bara att översiktligt beskriva
trupptjänstgöringens innehåll då den, beroende på truppslag och praktiska
förutsättningar, kunde ha mycket skiftande karaktär.
Utöver den redovisade grundstrukturen utgjorde
Försvarets läroverk en viktig komponent i systemet för att bredda
officersrekryteringen till att även omfatta personer som inte hade avlagt studentexamen
innan de påbörjade sin militära karriär. Utbildningen där genomfördes innan man
påbörjade Krigsskolan. Genom Generalstabskårens stora betydelse och det stora
inflytande dess medlemmar hade på i stort sett all verksamhet i armén i fred,
och skulle ha haft i krig, så finns det också skäl att även redovisa hur kårens
medlemmar rekryterades, förbereddes och utbildades för sina uppgifter.
Bilden nedan är ett exempel på hur
”komptensutvecklingstrappan” kunde se ut för en officer med ”spikrak” karriär vilken
påbörjade sin utbildning i mitten på 1960-talet och som nådde brigadchefsnivån
vid slutet av det Kalla kriget. Den indikerar också, grovt, hur stor del av
officerarna (officersaspiranterna) som fortsatte till nästa utbildningssteg. Befordran i grad var kopplat till genomgångna
skolor och genomförd obligatorisk förbandstjänst. Före 1965 skedde
antagning till högre utbildning genom ett tentamensförfarande. Detta
avskaffades i samband med införande av den Allmänna kursen vid Militärhögskolan
som då blev urvalsinstrumentet. Värt att notera är hur tydligt
utbildningssystemet, kompetensutvecklingssystemet, var uppbyggt för att
producera unga chefer, som trots sin låga ålder i förhållande till det ansvar
de gavs, hade både en grundlig teoretisk skolning och praktik. Även här var
krigets krav styrande.
Bild 1
De som inte fick eller inte ville vidareutbilda
sig efter Militärhögskolans Allmänna kurs, krigsplacerades främst som
bataljonchefer och stabsmedlemmar på mellannivå och tjänstgjorde under sin fortsatta
karriär oftast på olika utbildningsbefattningar. Många officerare valde
efterhand också andra yrkeskarriärer utanför Försvarsmakten. I
storleksordningen femtio procent av alla officerarna slutade innan de uppnått
ordinarie pensionsålder, som inledningsvis varierade mellan 55 och 65 år,
beroende på grad, men som med tiden blev ca 60 år för alla.
När man betraktar arméns skolsystem under det
Kalla kriget finns det skäl att hålla några faktorer i minnet. Behovet av
kunskaper och förmågor skiljer sig för olika befälsnivåer. Behovet av
officerare var stort. Det hade varit oekonomiskt och tidskrävande att redan tidigt
ge alla en utbildning som omfattade kunskapsområden som de inte skulle komma
att behöva i sin de närmaste åren efter genomförd utbildning. Speciellt om det hade
skett på bekostnad av andra nödvändiga färdigheter och kunskaper. De allra
flesta (om inte alla) var predestinerade till att bli chefer för fältförband
med vad det innebär i behov av kunskaper och personliga egenskaper, utbildningen
tog sikte på det. Denna inriktning på ”omedelbar användbarhet” var tydligast i
tidiga skeden av officerskarriären. MHS (Militärhögskolan) hade dock en mer långsiktig
inriktning. Utbildningen var där i större utsträckning av allmänbildande
karaktär (militär allmänbildning), dock utan att bortse från att officeren
omedelbart efter genomförd utbildning skulle kunna utnyttjas i högre
befattningar än tidigare. Generellt var mixen av vad skolorna gav och den
praktiska tjänsten på förband utformad så att officeren, var han än befann sig
i karriären, var omedelbart användbar i krig. Detta var en nödvändighet då i
stort sett varje utbildad officer var krigsplacerad under hela sin karriär,
från fänrik till general (samt att det behövdes en förlustreserv - proportionellt
stupar och skadas avsevärt fler officerare än personal av andra kategorier –
åtminstone i effektiva försvarsmakter).
Försvarsmakten hade inte råd att avvara kompetens till sekundära uppgifter. Mot
slutet av det Kalla kriget började det dock uppstå ett överskott av äldre
officerare p.g.a. ändrade pensionsbestämmelser, men det påverkade knappast skolsystemet
– det producerade främst officerare för fältförbanden och den krigstida
bemanningen av staber där det generellt sett krävs yngre människor med stor
fysisk och psykisk uthållighet.
före 1961 benämnda
kadettskolor, hade som främsta målsättning att utveckla elevernas
ledaregenskaper samt att ge eleverna en gedigen personlig kunskap om det egna
truppslagets materielsystem och stridsteknik på lägre nivåer (pluton).
Därutöver skulle eleverna bibringas grundläggande kunskaper och färdigheter i
trupputbildning. Den stora skillnaden mellan aspirantskolesystemet och den
tidigare modellen med kadettskolor var att värnpliktsutbildningen, innan skolan
påbörjades, kortades ned från drygt ett år till sju månader, senare till tre.
Den sammanlagda utbildningstiden förblev dock ungefär densamma genom att
aspirantskolan förlängdes med två månader, från sex till åtta månader, och att
den efterföljande praktikperioden också förlängdes något. Tanken bakom reformen
vara att såväl utbildningen på skolorna såväl som praktiktjänsten på
hemmaförbanden skulle kunna göras mer målinriktad. Från 1965 delades
aspirantskoleutbildningen i två delar, Aspirantskola 1 och 2. Den första var
åtta månader lång, den andra ca tre månader, med mellanliggande praktiktjänst. Utbildningen
var såväl teoretisk som praktisk. Tonvikten låg på utbildning i materieltjänst,
stridsteknik, truppföring och trupputbildning, där det mesta genomfördes i form
av praktiska övningar. Stridsskjutningar
med skarp ammunition var en central del i utbildningen.
Undervisningen innehöll också moment, främst fältövningar och studiebesök, som
syftade till att ge eleverna en bättre inblick i det egna truppslagets roll och
förmågor. Praktikperioden mellan Aspirantskola 1 och 2 var tre månader med
ytterligare en, också den tre månader, som genomfördes mellan Aspirantskola 2
och Krigsskolan. Praktiktjänsten var koordinerad med förbandens verksamhet så
att eleverna skulle få tillfälle att verka som instruktörer (första praktikperioden)
och öva sig som truppförare under förbandsövningar (andra praktikperioden). Skolorna
hade stora utbildningsresurser till sitt förfogande, t ex stridsfordon,
ammunition, körmil etc. Generellt sett hade skolorna också mycket goda lärare.
Det låg rimligtvis i varje truppslags intresse att få så goda framtida
officerare som möjlig. Truppslagsinspektörerna, som hade bemanningsansvaret,
prioriterade i stor utsträckning bemanningen av sina skolor (inte sällan på
bekostnad av andra, armégemensamma, funktioner, kan man misstänka). Efter
avslutad aspirantskola (kadettskola) kunde eleverna krigsplaceras som krigsplutonchefer
i eget truppslag och fungera som instruktörer i fredsorganisationen. Skolorna
fungerade också som ett urvalsinstrument när det gällde att avgöra lämpligheten
för fortsatt utbildning.
Aspirantskolorna upphörde i samband med införandet
av den nya befälsordningen (NBO) 1983, då en gemensam befälskår skapades (kategorierna
officer, underofficer och underbefäl avskaffades – alla benämndes officerare).
Utformningen av det nya utbildningsystem som det ledde till beskrivs i
avsnittet ”Ny befälsordning (NBO) under det Kalla kriget” i slutet av uppsatsen.
hade som främsta uppgift att ge eleverna en armégemensam
grundsyn och att utveckla kadettens, blivande officerens, ledaregenskaper.
Utbildningen varade i 18 månader (inklusive ledigheter och praktiktjänst) och
var uppdelad på en yngre och äldre kurs med en mellanliggande truppslagsknuten praktikperiod
på ca sex veckor. Grunden för undervisningen vid Krigsskolan Karlberg under
hela perioden från ca 1960 till införandet av Ny Befälsordning (NBO) 1983 var
utredningen ”Arméns befäl. Befälsordning
vid infanteriet med principiell tillämpning på övriga truppslag” (SOU 1959:23).
Det var för övrigt samma utredning som lade grunden för aspirantskolesystemet.
Utredningen omsatt i 1963 år undervisningsstadga för skolan angav ”Undervisningen skall … så ledas och bedrivas
i de olika övningsgrenarna och ämnena att eleverna ges den fostran och militära
allmänbildning som krävs av en nyutnämnd officer och att ledaregenskaperna –
främst beslutsamhet, viljestyrka, ansvarskänsla, plikttrohet och
självständighet – utvecklas. Den nyutnämnde officeren skall i krig kunna
tjänstgöra som kompanichefs ställföreträdare och som chef för sektion 1
(bataljonsadjutant) i bataljonsstab och i fred som plutonchefs
ställföreträdare”.
I de utvecklade anvisningar som fanns för hur
undervisningen skulle bedrivas angavs att
”Därför skall i all undervisning ansvaret för uppgiften betonas, beslutsamhet
och självständighet uppammas. Kadetten skall inriktas på att sakligt analysera
olika problemställningar för att logiskt komma fram till sin uppfattning i en
given fråga. Frimodighet och självständighet skall känneteckna föredragningar
och åsiktsutbyten. Genom fysiskt och psykiskt pressande övningar skall
uthållighet och viljestyrka uppövas”.
Att det var uppgifterna i krig som var styrande
för utbildningen framgår också tydligt av hur tiden fördelades på olika ämnen.
Av totalt planerade 2187 timmar omfattade taktik och stabstjänst 542 timmar
(24,7%), truppföring 330 timmar (15%), teknik (militär) 176 timmar (8%), fältarbetslära
132 timmar (6%). Sammanlagt 53,7 % var
inriktad direkt mot rollen som chef i krig. Övrig tid omfattade orienterande
kunskap om arméns truppslag, sjö- och luftkrig, Krigsmaktens/Försvarsmaktens
organisation, fysisk träning mm. Det gavs betyg i alla ämnen, där ämnenas
betydelse var graderade med koefficienter för att få ett sammanlagt slutbetyg.
Uppförande, lämplighet och taktik med stabstjänst hade alla koefficienten 10, truppföring
hade 9. Övriga ämnen hade från 8 ned till 3 (stats-och samhällslära,
reglements- och förvaltningskunskap). Här förtjänar det att påpekas att det, i
de flesta avseenden subjektiva, ”ämnet” Allmänna officersegenskaper också hade
koefficienten 10. En tydlig markering att elevens personlighet tillmättes samma
betydelse som rena kunskaper
I en senare utbildningsstadga, från 1970, betonas
ledarskapets betydelse än mer. Det bl.a. beroende på de problem som uppstod i
värnpliktsutbildningen i slutet på 60-talet, men också p.g.a. att man höjde
målsättningen för utbildningen. Den nyutexaminerade officeren skulle nu direkt
kunna bli plutonchef i fred (tidigare bara ställföreträdare). I övrigt när det
gällde timfördelning och de koefficienter som angav de olika ämnenas betydelse
gjordes inga ändringar, utom att i de ämnen som tidigare hade haft lägst
koefficienter krävdes nu enbart godkänt.
Utbildningen var främst teoretisk. Dock förekom
moment där eleverna var ”övningstrupp” åt varandra, t ex truppförings- och
stabstjänstövningar. Ett viktigt inslag i taktikundervisningen var fältövningar.
Det gav möjligheter att belysa förutsättningarna för att i krig använda arméns
förband i olika delar av landet, men också kunskap om Sveriges militärgeografi.
Sammantaget ger detta en mycket tydlig bild av vad
som då (under det Kalla kriget) ansågs vara en officers främsta roll – att
kunna planera och leda och strid – samt att ett självständigt tänkande och
improvisationsförmåga var en förutsättning. Det är också tydligt att
undervisningen inte bara hade till uppgift att bibringa eleverna kunskaper,
ytterst var det en fråga utveckla elevernas personlighet så att de skulle kunna
fungera som chefer i krig.
InfSS, PS, ArtSS, StabSbS m fl.,
omorganiserades och döptes om i sådan omfattning under perioden så att det
skulle leda för långt att i detalj redovisa deras inriktning och verksamhet vid
olika tidpunkter. Generellt kan dock sägas att de under huvuddelen av det Kalla
kriget i grunden hade samma uppgift, att utbilda respektive truppslags officerare
till kompanichefer och bataljonchefer i det egna truppslaget för deras
uppgifter i krig, samt att bedriva försöksverksamhet och utveckla truppslagets
taktik. Detta är dock en sanning med modifikation.
De skolor vars truppslag främst var nära knutna till brigad- och
fördelningsnivåerna, artilleriet, luftvärnet, ingenjör- signal- och trängtrupperna
ägnade stor av utbildningen åt dessa nivåer. Samtliga skolor var dock ”jordnära”
i bemärkelsen att undervisningen och övningarna penetrerade det egna truppslagets
verksamhet på djupet och att konkretiseringsgraden var hög. För t ex
Pansartruppskolan (PS) och Infanteriets Stridsskola (InfSS) innebar det mycket
av praktisk truppföring, orderträning och fältövningar. Artilleriofficerarna
gavs tillfälle att leda och skjuta med artilleriförband etc. Beslut skulle
fattas snabbt och sedan omedelbart omsättas i order och konkret verksamhet.
Denna inriktning gällde såväl de sex månader långa kompanichefskurserna, som
varje officer genomförde två år efteravslutad utbildning på Krigsskolan
Karlberg, som den sex veckor långa bataljonchefskursen som genomfördes
omedelbart i anslutning till Allmänna kursen på Militärhögskolan. Att
utbildningen var inriktad mot specifika krigsbefattningar och var nära knuten
till försök och taktikutveckling bidrog till att utbildningen hade tydliga mål
och att de allra senaste rönen inom olika områden kopplade till truppslagens
verksamhet kunde inkorporeras i utbildningen.
var den institution som ansvarade för den högre
officersutbildningen under huvuddelen av det Kalla kriget. Den inrättades 1961
genom en sammanslagning av de tidigare försvarsgrensvisa krigshögskolorna:
arméns Krigshögskola (KHS), Sjökrigshögskolan (KSHS) och Flygkrigshögskolan
(FKHS). Skolan var direkt underställd ÖB. Utbildningen var uppdelad på en
knappt ettårig allmän kurs och en tvåårig högre kurs. Skolans uppgift för at
citera des förste chef, generalmajoren Erik Rosengren, var att ”Utbildningen vid högskolan skall alltså
främst syfta till att förbereda eleverna- officerarna- för deras uppgifter
under krigsförhållanden. Den skall vidare söka fostra dem till dugande och
riktiga chefer på olika nivåer”
Den allmänna kursen, som från 1964 blev
obligatorisk för alla officerare, och som i huvudsak var försvarsgrensinriktad,
hade som främsta målsättning att eleverna skulle utveckla sin förmåga i taktik
och krigsstabstjänst. Därutöver skulle kunskaperna breddas i strategi, teknik
och främmande språk. Ett väsentligt inslag i utbildningen var också att ge
eleverna en bättre insikt i totalförsvarets olika delar. Kursen avslutades med
truppslagsvisa bataljonchefskurser vid respektive truppslagskola. För
arméofficerarnas del innebar det att de skulle kunna krigsplaceras som bataljonchefer
och som stabsmedlemmar i brigadstaber. Den allmänna kursen fungerade också som
ett urvalsinstrument, tillsamman med väl vitsordad trupptjänst, avseende vilka
som skulle få gå MHS högre utbildning. Antalet elever varierade mellan 100 och 130
per år. Innan den allmänna kursen blev obligatorisk grundade sig intagning till
de högre kurserna på inträdesprov.
De högre kurserna hade två huvudsakliga
inriktningar, en med tonvikt på taktik och stabstjänst och en med större
tonvikt på tekniska ämnen (vapen-, ingenjör- och fortifikationsteknik). De
tekniska kurserna var något längre (ca 10% fler undervisningstimmar).
Undervisningen i taktik, stabstjänst och strategi var dock till stora delar
gemensam, betyg sattes efter samma kriterier som vid stabskursen. De
taktiska/operativa nivåer som studerades var brigad, fördelning och
militärområde, där störst vikt lades på fördelningsnivån. Delar av
undervisningen vid såväl stabskursen som vid de tekniska kurserna skedde ihop
med marinens och flygvapnets högre kurser. Ett speciellt kännemärke för
utbildningen vid de högre kurserna var den nära knytningen till skarp
krigsplanering och andra försvarsförberedelser. Det senare gav en djup inblick i
kopplingen mellan Krigsmakten/Försvarsmakten och det övriga totalförsvaret.
Generellt sett var undervisningsmetoderna på båda
kurserna likartade. Applikatoriska exempel, fältövningar, seminarier,
stabstjänstövningar och studiebesök. Det genomgående temat i undervisningen var
att eleverna skulle tillämpa
inhämtade kunskaper t ex genom att utarbeta planer, ge order och genomföra
föredragningar. Av naturliga skäl skilde sig studietempot mellan allmän och
högre kurs. Den första var obligatorisk för alla arméofficerare och antalet
elever var oftast över etthundra medan den högre kursen grundade sig på
frivillighet och ett urval. Antalet elever var i storleksordningen trettio
stycken. Då de elever som genomgått den högre kursen var de som på sikt skulle
besätta de mest krävande befattningarna i försvarsmakten, i såväl krig som
fred, så ingick det också i den pedagogiska modellen att periodvis utsätta
eleverna för en till delar mycket hög arbetsbelastning. ”Det räcker inte med
att vara klok, man måste också vara uthållig och tåla stress”. Stor tonvikt
lades på beslutsfattning där endast kort tid fanns till förfogande. Under tiden
på den högre kursen skulle eleverna också skriva en enskild utredning,
motsvarande ungefär en C-uppsats på ett civilt universitet. Ofta var
utredningarna grundade på en fråga från armé- eller försvarsstaben vilka
önskade få något ämne utrett. Uppsatsen
skulle skrivas på fritiden.
Den formella målsättningen för arméofficerarna var
att de, efter högre kurs, skulle kunna krigsplaceras som
fördelningsstabschefer. Denna målsättning betydde inte så mycket i praktiken
när det gällde vilka befattningar som officerarna fick efter avslutad
utbildning: stabstjänst, lärarbefattningar, på sikt förbandschefer etc. Snarare
var den betydelsefull när det gällde att styra utbildningens innehåll och
genomförande då fördelningsstabschefer hade att behärska ett mycket vitt fält
av kompetenser som var nära knutna till arméns verksamhet i krig och att det
innebar att leda komplexa arbetsprocesser. Man undvek på det viset ”bra till
att ha kunskaper”, det mesta som eleverna lärde sig skulle de ha tydlig nytta
av under sin fortsatta verksamhet. Vid arméns högre kurser skedde också det
första urvalet till Generalstabskåren genom att vissa elever, ungefär en
tredjedel, fick s.k. aspirantförord.
Att inriktningen främst var att skapa officerare
som främst kunde lösa olika uppgifter i krig framgår tydligt av nedanstående
tabell som visar timfördelningen vid arméns högre stabskurser i mitten på
1960-talet.
Av totalt ca 1950 schemabundna timmar (30 timmar
per vecka) fördelades tiden på:
Strategi
250
(12,8%)
Taktik 600 (30,7%)
Krigsstabstjänst 650 (33,3%)
Militärteknik 200 (10,2%)
Språk, administration mm 250 (12,8%)
Till detta kom dryga 400 timmar av
tillämpningsövningar, t ex deltagande i stabstjänstövningar utanför skolan. I
de olika ämnena ingick bl. a studiebesök vid t ex försvarsindustrin som en del
av teknikutbildningen, besök vid operativa staber som en del av
taktikutbildningen etc.
Försvarshögskolan skapades med erfarenheterna från
andra världskriget som grund. Det för att råda bot på de problem som funnits i
att samordna Krigsmaktens verksamhet och planering med alla de olika
myndigheter som hanterade den civila beredskapen. Skolans uppgift var att ge
högre militära chefer och höga civila befattningshavare utbildning för att kunna
verka i ledande befattningar inom totalförsvaret. Den första kursen genomfördes
1951. Efterhand utvecklades verksamheten till att omfatta tre typer av kurser.
Allmän kurs, högre kurs och kompletteringskurser.
De allmänna kurserna var cirka elva veckor långa
och hade normalt ca 40 elever. Huvudelen av eleverna, ca 60 %, kom från olika
civila myndigheter där de hade högre chefs- och stabsbefattningar. De militära
eleverna var på ungefär motsvarande nivå – överstelöjtnanter och överstar.
Tiden fördelades med ungefär:
Föreläsningar 30%
Grupparbeten 25%
Diskussioner
15%
Krigsspel 20%
Studiebesök 10%
Krigsspelen, även om de bara upptog en mindre del
av tiden, var centrala. Där belystes sammanhangen mellan totalförsvarets alla
delar och eleverna avkrävdes konkreta beslut.
De högre kurserna ”Solbackakurserna” var ca 10
dagar långa och genomfördes i internatform. De leddes av Överbefälhavaren
tillsamman med cheferna för de viktigaste totalförsvarsmyndigheterna. Antalet
elever var ca 30 och bestod av generaler, generaldirektörer, direktörer från
det civila näringslivet, högre diplomater, landshövdingar, riksdagsmän och
andra chefer på högsta nivå i totalförsvaret eller samhället i övrigt. En
viktig målsättning var att ge de civila deltagarna en bild av de komplicerade
beslutskedjor som krävdes för att försätta landet på ”krigsfot” och vikten av
att fatta beslut i god tid.
Generalstabskåren hade från det att den inrättades
ett avgörande inflytande på arméns (och Krigsmaktens/Försvarsmaktens)
utveckling. Det var också avsikten med dess tillkomst. I regeringsförordningen
från 1873, starkt påverkad av Hugo Raab, dess förste chef, anges bl. a:
”Den skulle:
a.
bidra att
vidmakthålla och utveckla den krigsvetenskapliga utbildningen inom armén;
b.
utbilda sina
officerare för deras särskilda sysselsättning i krig;
Generalstabsofficerarnas uppgifter utvecklades och
förändrades genom åren beroende på teknikutveckling, förbandens organisation
mm, dock den grundläggande idén att kåren skulle vara en ”tankesmedja” för
arméns utveckling och att generalstabsofficeren skulle vara ett stöd för
chefen, inte bara en expert på något sakområde, har varit konstant. Vad det
innebar rent praktiskt har beskrivits av Carl Eric Almgren i en uppsats skriven
i samband med kårens hundraårsjubileum 1973. Han trycker där speciellt på
generalstabsofficerens roll som ”ledningsmedhjälpare”.
Denna roll har, så vitt vi kunnat finna, inte
satts på pränt på ett tydligt sätt på svenska. Den beskrivning av generalstabsofficerens roll
som återfinns i tyska Bundeswehr Heeres Dienstvorschrift HDv100/100 från 1973
(och 1987), också ett land med tydligt utpekade generalstabsofficerare,
uppdragstaktik och där den enskilde officerens initiativkraft och
självständighet, betonas, ger dock en idé av vad också vi förväntade oss av
våra generalstabsofficerare.
”Den
militäre chefen måste kunna stödja sig på lojala, självständiga och kritiska
ledningsmedhjälpare. De orienterar, ger råd, förbereder beslut, ser till att de
blir effektuerade och övervakar deras genomförande. Om nödvändigt trycker de på
så att chefen fattar beslut och vidtar åtgärder. Deras handlande skall vägledas
av chefens vilja och avsikter och bestämmas av hans beslut och uppdrag”.(förf.
övers.)
Kravet på kårens officerare var därför höga. Från
varje högre kurs vid Militärhögskolan uttogs (erbjöds) ca trettio procent av
officerarna till så kallad aspiranttjänstgöring, normalt ca tio stycken. Tjänstgöringen som aspirant varade normalt i
två år, uppdelat på fyra sexmånadersperioder vilka genomfördes vid olika
enheter i staber och förvaltningar. Ibland kunde aspiranttjänsten förlängas med
ytterligare sex månader, extra prövning. Syftet med aspiranttjänstgöringen
formulerades av den tidigare arméchefen Curt Göransson att vara:
”Aspirantens
kunskaper skall breddas. Hans fallenhet för viss verksamhet skall utrönas. Han
skall prövas och bedömas av flera olika chefer… Han prövas i självständiga
uppgifter”.
Förutom dessa mera formella syften med
aspiranttjänstgöringen utgjorde den också en utvärdering av officerens
personlighet i syfte att finna, skapa, officerare som:
”.. vara
beredd att offra tid och krafter utöver det vanliga … kunnandet måste vara
förenat med vilja att bilda sig en mening och föra fram den även om det är
sannolikt att den möter gensagor”.
Tjänstgöringen som generalstabsaspirant kan ses
som det sista steget i den formaliserade utbildnings-, utvecklings- och urvalsprocess
som började med kadett och aspirantskolor. Färre än tio procent av de
officerare som utexaminerades från Krigsskolan Karlberg uttogs med tiden till
aspirantutbildning, där huvuddelen av dessa, dock inte alla, blev
generalstabsofficerare.
Krigsmakten/Försvarsmakten ansågs då (under det
Kalla kriget) konstitueras av dess förband. Förmågan att tjänstgöra som chef,
på olika nivåer, vid förband var därför yrkets kärna och utgjorde på alla
nivåer en förutsättning för vidare utbildning och befordran. Som det framgår av
Bild 1 var det inlagt fleråriga, obligatoriska, perioder av förbandstjänst
mellan alla skolsteg. För befordran senare i karriären, efter högre utbildning,
fanns kravet att officeren skulle ha varit kompanichef (i fred) i minst två år
för att kunna bli befordrad till överstelöjtnant. För att bli överste krävdes
tjänst som bataljonchef (i fredsorganisationen) också det i minst två år. För
att komma på fråga för en befordran till general krävdes att officeren hade
tjänstgjort som regementschef eller motsvarande. Tanken var enkel, ingen skulle
kunna bli hög chef, eller inneha en ansvarsfull stabsbefattning, utan att ha en
god uppfattning om hur hans beslut påverkade krigsförbandens förmåga att lösa
sina uppgifter, och vad besluten innebar för verksamheten på fredsregementena
som svarade för utbildning och uppsättande av krigsförbanden.
Genom att alla officerare var krigsplacerade
innebar det att de också regelbundet skulle genomföra repetitionsövningar i
sina krigsbefattningar. Detta blev speciellt tydligt med införandet av VU 60
systemet där alla krigsförband repetitionsövades vart fjärde år, kompletterat
med mellanliggande övningar för chefer på de flesta nivåer (pluton och uppåt).
Detta bör också ses som en del, viktig sådan, av den förbandstjänst alla
officerare genomförde. Där skulle förmågan till truppföring befästas och
utvecklas. Att VU 60 systemet inte
implementerades fullt ut, bl. a beroende på de ekonomiska nedskärningar som
1972 års försvarsbeslut innebar, ledde till konsekvenser för chefernas
krigsduglighet framgår nedan.
Systemet verkar ha varit väl genomtänk och
konsekvent uppbyggt för att skapa den typ av officerare
Krigsmakten/Försvarsmakten ansåg sig behöva under det Kalla kriget. Krigets
krav var styrande för vad officeren skulle lära sig och hur hans kompetens
skulle utvecklas. Det återspeglar sig i
så väl vilka ämnen som var prioriterade vid olika skolor, den vikt som lades
vid förbandstjänst, men framförallt i den betoningen på att forma officerens personlighet
till att vilja och våga ta initiativ, vara kreativ och vara beredd att ta
ansvar – allt förutsättningar för att fungera i en krigsmiljö där
”uppdragstaktiken” var ledstjärnan.
Systemet var också tämligen osentimentalt i
avseendet att man inte var rädd för att på ett tydligt sätt välja ut dem som man
ville ha. Tydligast var detta före och under Krigsskolan Karlberg och sedan
mellan allmän och högre kurs på Militärhögskolan och därefter vid urvalet till
Generalstabskåren. Inledningsvis ”har
han de egenskaper som krävs av en officer”? Senare i karriären ”har han de
egenskaper som krävs att bestrida högre befattningar”? Påtagligt är också att personliga egenskaper
som ledarskap, initiativkraft etc. värderades högt i urvalsprocessen på alla
nivåer.
Genom att den fast anställda officerskåren bara
utgjorde mindre än 1% av arméns krigsorganisation och att dess uppgift var att
bemanna de viktigaste befattningarna, chef för prioriterade kompanier, bataljonchefsnivån
och uppåt samt de viktigaste stabsbefattningarna, var systemet utformat så att
tjänstgöringstiden på lägre befattningar blev kort, tillräcklig för att få
nödvändig erfarenhet men inte mer. Krigskompanichef blev officeren ofta i tjugofemårsåldern,
bataljonchef när han var omkring trettio. Befattningar där kraven på framåtanda
och såväl fysisk som psykisk uthållighet är som störst. Högre utbildning genomfördes normalt ca 8-10
år efter avlagd officersexamen, d v s eleverna var ca 30 år gamla eller strax
däröver. Det innebar att de hade en god erfarenhet av tjänsten på lägre nivåer,
pluton och kompani, men fortfarande var tillräckligt flexibla och ”hungriga”
för att genomgå och tillgodogöra sig en krävande utbildning. Det ledde i sin
tur till att olika nyckelpositioner i staberna kunde besättas med välutbildade,
kreativa och energiska personer med nyligen genomförd utbildning i bagaget. Även
här framstår det som klart att det var krigets krav som styrde
utbildningssystemets utformning. Detta innebar dock inte att kontinuiteten i
staber och på förband blev eftersatt. Som det framgått tidigare var det bara ca
30% av officerarna som uttogs till högre utbildning och av dessa var det i sin
tur bara åter 30% som blev generalstabsofficerare. Det var främst de senare som
under sin fortsatta karriär bytte befattningar ofta, det för att bygga upp den
nödvändiga kompetensen för de allra viktigaste befattningarna. Övriga, ca 90 %
av officerskåren, satt tämligen länge, ofta fem år eller mer, på sina
befattningar efter avslutad utbildning på Militärhögskolan.
Systemet var också utpräglat demokratiskt i så måtto
att det var ointressant vilken bakgrund den blivande officeren hade, underbefälsrekryterad,
lite eller mycket skolunderbyggnad, rika eller fattiga föräldrar, det spelade
ingen roll. Hade personen de egenskaper
och den begåvning som bedömdes nödvändig så tog Krigsmakten/Försvarsmakten
ansvaret för att ge den utbildning som krävdes för att utveckla personen så
långt som hans förmåga medgav, allt grundat på vad den enskilde presterade
(eller antogs kunna prestera). Det var en utpräglad meritokrati. Sannolikt unik
i det svenska samhället.
Oberoende av vilka målsättningar som sätts upp,
vilka läro- och utvecklingsplaner som utarbetas och vilka ekonomiska resurser
som satsas, resultatet behöver inte bli det man hoppas på. Frågan är, fick
Krigsmakten/Försvarsmakten de officerare den ville ha?
Den enda helt rättvisande utvärderingen hade bara
kunnat fås om Sverige råkat i krig. Ett annat sätt nalkas problemet är att
fråga dem som blev utbildade i systemet om de anser att deras utbildning gav
dem de rätta förutsättningarna för att lösa förelagda uppgifter, både i krig
som fred. I sammanhanget kan det också vara intressant att försöka identifiera
vilka delar av utbildningen som kändes mest relevant och var det förelåg
eventuella brister.
Vi har här valt att genomföra en enkät bland
medlemmarna i Avdelning 1 (Lantkrigsvetenskap) i Kunglig Krigsvetenskapsakademien.
Avdelningens medlemmar består i huvudsak av arméofficerare som genomgått den kompetensutvecklingsmodell
som beskrivits ovan, såväl tidigt som senare under det Kalla kriget. Skolor,
trupptjänst och stabstjänst. Av de som
svarat på enkäten har alla innehaft höga eller mycket höga chefsbefattningar i
Armén och i Krigsmakten/Försvarsmakten i övrigt. Det stora flertalet har varit
regementschefer, alla har innehaft ansvarsfulla stabsbefattningar, åtskilliga
har varit brigadchefer, flera har varit fördelningschefer, två har varit
överbefälhavare. Perspektivet på vad som åstadkoms finns, både när det gäller
att bedöma om man själv fick en relevant utbildning och att bedöma om ens
underlydande hade den utbildning som krävdes. Flera har också utbildats
utomlands eller tjänstgjort i olika fredsbevarande uppdrag, vilket givit vissa
möjlighet till jämförelser med andra länders officerare. Avdelnings
”institutionella minne” sträcker sig också över hela det Kalla kriget, från
slutet på 40-talet till 1990, vilket också ger en möjlighet att värdera om utbildningens
innehåll och kvalitet förändrades över tiden, även om systemet på pappret såg
tämligen likartat ut under hela perioden.
Enkäten har besvarats av tjugoåtta personer och
innefattar sådana som blev officerare redan 1942, och därmed genomförde sin högre
utbildning tidigt under det Kalla kriget, till sådana som tillhörde den kurs
som utexaminerades från Karlberg1993. Därmed borde det vara möjligt att få en
rimlig bild av hur systemets olika delar uppfattades under hela det Kalla
kriget.
Resultatet är uppställt så att först redovisas de
tillfrågades uppfattning om de olika formella utbildningar (skolor) de genomgick,
samt eventuella kommentarer om hur dessa skolor utvecklades över tiden.
Därefter redovisas synpunkter på hur de bedömer att trupp- och stabstjänst
påverkade deras kompetensutveckling. Slutligen ges de tillfrågades syn på hur
ser på hela systemets förmåga att producera den typ av officer som
Krigsmakten/Försvarsmakten efterfrågade. Bedömningarna redovisas inte som
enskilda personers svar utan som en sammanvägning av alla svar avseende en viss
skola eller verksamhet.
Bedömningen av dessa praktiskt inriktade,
jordnära, skolor är överlag mycket positiv, både vad avser innehåll som
kvalitet i utbildningens genomförande. Här lades grunden för att kunna fungera
som utbildare och ledare på lägre nivåer. Det gav också en livslång kunskap av
vad som är väsentligt för att verksamheten i fält skall fungera på lägsta nivå.
Många av de tillfrågade framhåller också värdet av att ha tjänstgjort som
soldat (värnpliktig) innan utbildningen vid skolan påbörjades.
Här finns det skäl att framhålla att många av de
tillfrågade inte genomgått kadett- eller aspirantskolor. Istället har de t ex
en bakgrund som reservofficerare eller från instruktörsskolor. Beroende på
studiebakgrund kanske de också gått något eller några år på Försvarets
läroverk. Även här framhålls dock det värdefulla i att grundligt ha lärt sig
olika färdigheter, kopplat till verksamheten på lägsta nivå. De kunskaperna var
en stor tillgång i framtida chefs- och stabsbefattningar. Man begrep hur verksamheten fungerade på
lägsta nivå.
Åsikterna om värdet av utbildningen på Karlberg
skiljer sig mycket mellan de tillfrågade, från dålig till mycket bra. Generellt
sett är de flesta nöjda med den del av utbildningen som gav en bättre kunskap
om armén som helhet, vad andra truppslag gjorde och hur de olika truppslagens
verksamhet hängde samman. Åtskilliga ifrågasätter dock utbildningen när det
gäller att utveckla den egna förmågan som chef och ledare i krig. En nästan
genomgående synpunkt är också att skolan inte i tillräcklig utsträckning
förberedde den blivande officeren för den verksamhet som väntade omedelbart
efter att han kom hem till sitt förband, oftast då rollen som plutonchef. Många framhåller värdet av den ”socialisering”
som skede under tiden på Karlberg: ”fick
en känsla för vad officersyrket innebär”, ”knöt många kamratband vilket jag
haft glädje av under hela mitt yrkesliv” etc. Bilden är densamma oberoende
av när utbildningen genomfördes, 40-tal eller 80-tal.
Alla, utan undantag, framhåller den höga kvalitén
och den stora nyttan av den utbildning som de fick vid dessa skolor. De som
genomgått InfSS (Infanteriets Stridsskola) och PS (Pansartruppskolan) är i det
närmaste lyriska i sina omdömen av den utbildning de fick i truppföring och
taktik. Att utbildningen vid dessa skolor bl. a innehöll realistiska stridsskjutningar
och skjutning med indirekta eldsystem framhålls av flera som speciellt
värdefullt. Följande två citat är belysande för vad i stort sett alla på ett
eller annat sätt uttryckt ”Först efter
stridsskolan kände man sig som proffs” och ”Den gjorde oss till proffs”.
Även de andra truppslagsskolorna, där truppföring
i kompani inte var huvudinriktningen, får goda omdömen. I de fallen framhålls
taktikutbildningen då ofta på brigad och fördelningsnivå och teknikutbildningen
(artilleri, signal, luftvärn, ingenjör) som i många avseenden mycket
högtstående.
Det sammantagna intrycket är att ingen annan skola
(skolsteg) på ett så påtagligt sätt lyckades, som eleverna själva uppfattade
det, förbereda dem som chefer och ledare i krig. Det intrycket förstärks av
flera hänvisningar till genomförda krigsförbandsövningar där kunskaperna inhämtade
vid truppslagskolan anges som en avgörande framgångsfaktor. De positiva
uppfattningarna tycks också kvarstå även när utbildningen ses i perspektivet av
ytterligare utbildning och en lång och framgångsrik karriär som lett till
arbeten på nivåer långt högre än de truppslagsskolorna var inriktade emot.
Uppfattningarna om Militärhögskolans allmänna kurs
är mycket skiftande. Här förekommer omdömen som att det enda som var bra med
kursen var en utökad kunskap om totalförsvaret och undervisningen i strategi
(det senare tycks vara en allmän mening). Andra är däremot klart positiva när
det gäller taktikundervisningen och hur övriga försvarsgrenar belystes. Flera
framhåller också att för stor vikt lades vid att kursen fungerade som ett
urvalsinstrument för att få tillträde till den högre kursen vid
Militärhögskolan. Intrycket är att ”det
blev varken hackat eller malet” – vad var kursens egentliga ändamål? Det
understryks av att, som några påpekat, elevernas målsättning med studierna inte
var densamma. Vissa strävade efter att kvalificera sig till högre studier,
medan andra, huvuddelen, var helt på det klara att de skulle återvända till
sina hemmaförband för en fortsatt karriär på lokal nivå.
Här finns dock en stor felkälla i bedömningen av
den allmänna kursens värde, det beroende på urvalet av intervjuobjekt. Vad
tyckte de ca 70% av eleverna som inte fortsatte till högre studier? Framstår kursen
kanske i en annan dager i deras ögon?
Var det kanske precis den kurs de behövde för att göra ett bra jobb i
sina framtida befattningar? De kan ju inte jämföra med Militärhögskolans högre
kurs, och heller inte relatera till värdet av kursen i förhållande till vad som
krävdes för befattningar på högre nivå.
Den allmänna kursen vid Militärhögskolan
avslutades med ca sex veckors
bataljonchefskurs vid officerarnas respektive truppslagskolor. Återigen
framstår här truppslagskolorna som platsen (platserna) där man verkligen blev
förberedd för rollen som chef i krig. Omdömena är överlag mycket positiva.
I det närmaste samtliga är positiva eller mycket
positiva till den utbildning som gavs vid de högre kurserna, stabskurs såväl
som vid de tekniska kurserna. Ett genomgående ord som återkommer är ”utvecklande” där det bl. a de ökade
kunskaperna om Marinen, Flygvapnet och totalförsvaret i övrigt lyfts fram. De
flesta pekar också på den i deras ögon mycket goda utbildningen i taktik och
stabstjänst (krigsstabstjänst). Flera påpekar dock på att taktikundervisningen
kunde ha varit mer dynamisk, d v s mer av oväntade händelseutvecklingar som
skall hanteras efterhand som det taktiska läget utvecklar sig, och därmed
mindre av schablonmässigt tänkande och agerande. De flesta tycks dock anse att kursen gav en
god, eller mycket god, grund för framtida uppgifter i framförallt högre
krigsbefattningar i såväl staber som chefer för förband. Någon pekar på att
undervisningen allt för lite förberedde officeren för olika fredstida
uppgifter. Samtidigt framhåller andra att grunden för fredsverksamhet var fullt
tillräcklig för att kunna kompletteras med ”on the job training”.
Försvarshögskolans kurser såväl de allmänna
kurserna/grundkurserna som ”Solbackakursen” får genomgående positiva omdömen.
Speciellt framhålls att kurserna gav tillfälle att träffa och lära känna högre
befattningshavare inom de civila delarna av totalförsvaret och att få en
uppfattning om hur de tänkte och hur deras myndigheter (och företag) var tänkta
att fungera vid kriser och i krig. De spel som genomfördes under kurserna får
också höga vitsord, realistiska, väl genomförda och att de tvingade fram
beslut.
Samtliga framhåller förbandstjänst som mycket
viktig, helt avgörande, när det gäller att bygga upp officerens kompetens. Både
för att vara chef i krig som för att planera och leda fredsverksamhet. Intressant nog, trots att alla de tillfrågade
tillbringat långa tider i stabstjänst, pekar flera på att perioderna av
förbandstjänst var för korta, men framförallt att de fick öva alldeles för lite
i sina krigsbefattningar brigadchef, fördelningschef eller som medlemmar i
olika krigsstaber. Denna tendens är speciellt tydlig när det gäller senare
delen av 80-talet då fredsstabsarbetet (fredsadministration) började överskugga
krigsförberedelser och andra delar av Krigsmaktens/Försvarsmaktens
kärnverksamhet. Detta senare tycks ha varit speciellt påtagligt i högre staber.
Här finns dock avvikande meningar. Vissa framhåller att de även under 80-talet fick
tillfälle att leda, eller delta i större övningar. Bilden är blandad. I slutet
av det kalla kriget genomfördes en stor reform, VI 90, som innebar att
krigsförbanden kaderorganiserades och att cheferna fick en tydligare roll och
ett avsevärt utökat ansvar för sina förbands utbildning, bemanning och
beredskap. Det var ett kraftigt bidrag till att öka officerarnas
professionalism.
Flera av de tillfrågade, med omfattande erfarenhet
av internationella operationer eller andra kontakter med utländska
krigsmakter/försvarsmakter, har kommenterat hur de uppfattade att svenska
officerare stod sig vid en jämförelse. Denna bedömning kan självfallet vara
färgad av en tro på de egna metodernas förträfflighet men kan dock ändå vara av
visst intresse. Generellt tycks svenska officerare ha hävdat sig väl. En
kategori som verkar ha skiljt ut sig på ett speciellt positivt sätt var
officerare på kompani och bataljonsnivå. Svenska officerare verkar ha haft
klart bättre utbildning när det gällde att leda förband och samordna olika
vapensystem, samt varit mer beredda att ta egna initiativ. Ett citat för att
belysa en av de tillfrågades åsikt om denna kategori officerare i mitten på
70-talet ”vi var världsbäst just då”.
Andra har inte uttryckt sig fullt så kategoriskt, men ändå framgår det att de
anser att svenska officerare, under den här perioden, var mycket dugliga i jämförelse
med vad de sett i andra länder.
De allra flesta, alla, är tämligen eniga; Krigsmakten/Försvarsmakten
fick det den typ av officerare den ville ha – och de var generellt sett bra,
undantag finns det alltid. Flera skäl anges till det goda resultatet. Det var
en bra spårbarhet mellan de olika skolstegen. Skolutbildning och stabstjänst
varvades med övningar och annan förbandstjänst. Hela
kompetensutvecklingsmodellen var tydligt inriktad mot uppgiften att skapa chefer
för krig. Utbildningen var bra. Truppslagsskolorna, med sin praktiska och
tillämpade verksamhet, och Militärhögskolans högre kurs, med sin tydliga inriktning
mot taktik, operationer, krigsstabstjänst och totalförsvar, tycks inta en
särställning i de flestas ögon. Dock framhålls också att krigsförbandscheferna
fick för lite övning, speciellt brigadchefer och högre. Det beroende på att det
genomfördes allt färre övningar med stora förband och att fredsstabstjänsten
fick en alltför stor plats. Uppfattningen att antalet övningar på brigad och
fördelningsnivå minskade kraftigt kan dock vara något subjektiv då övningar med
de mest kvalificerade krigsförbanden var högt prioriterade ända in på 90-talet.
Möjligtvis återspeglar det en viss frustration över att man inte fick öva så
mycket som man personligen ansåg nödvändigt för att känna sig
professionell. Systemet tycks också ha
varit bra, i vissa stycken mycket bra, i jämförelse med utländska
officersutbildningssystem. Speciellt framhålls svenska kompani- och
bataljonchefer som bättre utbildade än de flesta utländska kollegor på
motsvarande nivåer. Bredden i deras utbildning och de enskilda officerarnas
vilja och förmåga att ta initiativ framhålls speciellt.
”Allt yrkesbefäl inom Försvarsmakten måste
fullgöra uppgifter i såväl krigs- som fredsorganisationen. Inom båda dessa skall
befälet uppfylla de tre väsentliga kraven att vara chef, fackman och utbildare.
Sambandet mellan uppgifterna i krigsorganisationen och i fredsorganisationen är
av såväl funktionell som ekonomisk och organisatorisk art. Krigets krav styr
befälets insatser och därmed också kraven på yrkesbefälet. I krig skall
yrkesbefälet verka i kraft av den utbildning och den verksamhet som har
genomförts i fred. Detta speglar dagens krav. Kommande förändringar i den
teknologiska och materiella miljön visar dock att man även inom en framtida
krigsorganisation måste ställa stora krav på personalens kvalitet på alla
uppgiftsnivåer. Kraven på förmåga att handla självständigt samt att instruera,
leda och ha kontakt med människor blir framträdande.”
Under det Kalla Krigets
sista fas, infördes i Försvarsmakten en s.k. ”Ny befälsordning (NBO)”.
Tillkomsten av en enhetlig officersutbildning skedde dock i flera steg varav
det slutliga steget togs med den fulla implementeringen av NBO 1983.
Nyordningen innebar bl.a. att de sista resterna av den gamla underofficerskåren
upphörde. Istället skulle alla blivande officerare inledningsvis stöpas i samma
form för att kunna ikläda sig kraven på den ”nya tidens” moderne officer som
beskrevs med stöd av orden ”chef-utbildare-fackman”. Det är därför principiellt
viktigt att en beskrivning av arméofficersutbildning under det kalla kriget
också speglar denna fas som i princip kom att omfatta drygt 10 års tid av den
aktuella perioden.
Rent formellt trädde NBO
i kraft den 1 juni 1983, men implementeringen inleddes i praktiken redan med
den värnpliktsomgång som ryckte in 1980.
Grundstommen i NBO utgjordes av följande punkter:
-
Allt yrkesbefäl
inom försvarsmakten skall fullgöra uppgifter i såväl krigs-som
fredsorganisationen. Inom båda dessa skall befälet uppfylla de tre väsentliga
kraven att vara Chef, Fackman och Utbildare.
-
Allt befäl
skulle tillhöra samma officerskategori -yrkesofficer.
-
Värnpliktsförsvaret
utgjorde en grundsten. Allt befäl måste därför ha god kännedom och erfarenhet
av värnpliktsutbildningen och dess villkor.
-
Allt befäl
skulle följaktligen ha fullgjort grundutbildning som ”värnpliktig befälslinje
bland värnpliktiga”.
Vi gör inte anspråk på
att kunna återge någon fullödig bild av de politiska och/eller militära motiven
bakom övergången till en befälsordning med bara en officerskategori. I denna
del av uppsatsen behandlas istället den grundläggande systematiken i
officersutbildningen under det kalla kriget som genomfördes enligt principerna
för den nya befälsordningen (dvs. officershögskola (OHS) med tre ingående
kurser (benämnda officerskurs - OK 1, 2 och 3). De övergripande principerna och
skillnaderna mellan äldre befälsordningar och NBO kommer också att beskrivas.
I de politiska styrdokument
som reglerade införandet av NBO, framgår ett tydligt mål avseende den nyblivne
officerens (fänrikens) användbarhet och chefsnivå i krigsorganisationen –
plutonchef. En
genomgång av kursplaner för den truppslagsgemensamma delen under de första åren
av implementeringen av NBO, visar på ett tämligen blygsamt timuttag avseende
ämnet truppföring (praktisk truppföring i rollen som krigsplutonchef i
kontexten av ett för kadetten relevant typförband, t.ex. stridsvagnspluton).
En försiktig bedömning utgående från pansartrupperna, pekar på det faktum att
om inte kadetten redan under värnplikten tjänstgjort som kompanibefälselev (15
månader inklusive tre månaders kadettskola (KadS) eller förberedande
officerskurs (FOK), torde målet ha varit svårt att nå. Beroende på hur aktuellt
förband hanterade den praktiska delen av OHS, dvs. officerskurs 2 och 3, så kan
kadetten inom ramen för hela sin grundläggande officersutbildning (dvs. inklusive
praktiktjänstgöring) ha haft rimliga förutsättningar att nå målet att kunna
verka som krigsplutonchef. Detta under förutsättning att möjligheter gavs till
regelbunden truppföring vid hemförbandet, något som ofta var möjligt vid
förband inom infanteri- och pansartrupperna (detta mot bakgrund av en normalt
sett omfattande förbandsproduktion respektive repetitionsövningar med relevanta
typförband (IB, NB, PB)).
Kvaliteten och ambitionsnivån varierade kraftigt mellan olika förband i fråga
om hur kadetterna hanterades inom ramen för OK 2-3. Vid vissa förband
utvecklades och genomfördes en seriös och genomarbetad fortsatt utbildning. Som
kontrast förekom även att kadetterna i samband med hemkomst från OK 1
omedelbart och utan i princip någon inskolning, användes som
personalförstärkning på plutonsnivå.
Sammantaget kan
konstateras att förutsättningarna för att ge en metodiskt uppbyggd och i övrigt
relevant plutonchefsutbildning under OHS, torde i hög grad ha varierat mellan
truppslag och enskilda förband. Systemet i sig omfattade få kursmoment med
fokus på vad som var grunden i den traditionella officersrollen, dvs. den
truppförande och taktiskt skolade chefen.
Vid den grundläggande
officersutbildningen (OHS) återfanns istället ett tydligt fokus på trupputbildning
(psykologi, ledarskap och pedagogiska utgångspunkter). Något som hade en tydlig
politisk förankring:
”Ett av huvudsyftena med befälsordningsreformen är
att utforma den grundläggande yrkesutbildningen så att fredsorganisationen
tillförsäkras en hög utbildarkvalitet vid pluton resp. skickliga
delsystemledare och tekniker.”
Var då detta ett tecken
på att den traditionella officersutbildningen nu urvattnades med syfte att
officerarna nu skulle bli underofficerare? Sannolikt inte. Istället skönjer vi
en sammanlänkning av utgångspunkter mellan tidigare officersutbildningar och
den inledande utbildningen inom den nya befälsordningen, dvs. en stor
värnpliktsarmé som ställde ständiga krav på uteffekt av den anställda
befälskadern i fråga om utbildning i fred. Den för tidsperioden i fråga allt
mer utvecklade synen och kraven på att det även inom försvarsmakten skulle
tillämpas en pedagogik med soldaternas förutsättningar och behov i förgrunden
präglade tydligt de politiska styrningarna för utvecklingen av NBO. Något som
illustreras av följande citat:
”Inom skolans område är det inte endast den
kvantitativa utvecklingen som har betydelse. Av stor vikt är också nya begrepp
och idéer inom organisation och pedagogik samt ändrade relationer mellan lärare
och elever. Inom arbetslivet utvecklas, parallellt med förstärkningen av
tryggheten för de anställda, en ökad strävan att vidga den enskildes
medinflytande. Dessa strävanden måste också prägla utvecklingen inom
försvaret.”
Kravet på
högskolebehörighet
kvarstod också i det nya systemet för den som önskade bli officer.
”Allmän behörighet enligt högskoleförordningen
jämte vissa särskilda förkunskaper skall utgöra behörighetskrav för tillträde
till den gemensamma grundläggande officersutbildningen.”
Det kan därför inte sägas
råda någon principiell skillnad avseende förkunskapskraven jämfört med tidigare
officersutbildningar. Dock begränsade man möjligheten att rekrytera människor
som i första hand skulle kunna inriktas mot att enbart bli specialister på
lägre nivåer.
En ytterligare viktig utgångspunkt
för det politiska beslut som lade grunden för införandet av NBO, utgjordes av
kravet på genomförd värnplikt.
De grundutbildningskrav som funnits i tidigare versioner av
officersutbildningen, likställdes visserligen med fullgjord värnplikt, men
genomfördes i regel tillsammans med andra befälselever/aspiranter och inte vid
grundutbildningsförband tillsammans med värnpliktiga utan något intresse av en
framtid inom Försvarsmakten (och i somliga fall helt utan intresse för
värnplikten som helhet).
Värnpliktstjänstgöringen gav med säkerhet en rad viktiga erfarenheter för den
blivande officeren. Som framgått tidigare, går det heller inte att bortse från
det faktum att samhällsutvecklingen från 60-talets slut, inklusive kraven på
ökade rättigheter för värnpliktiga, utgjorde en viktig och drivande politisk
faktor för beslutet att införa NBO. Under alla omständigheter medförde kravet
på ”reguljär” värnpliktstjänstgöring också fördelen att den blivande officeren
grundutbildades mot en befälsbefattning vid ett förband ingående i
krigsorganisationen.
Det var endast den
inledande officersutbildningen som skulle genomföras gemensamt för alla
inriktningar inom officerskåren. Insikten om att Försvarsmaktens fortsatt
omfattande behov ett stort antal specialister, fanns med från början och
omhändertogs i officerens utveckling efter genomgången OHS. Beroende på
personlig mognad, fallenhet och formellt uppnådda resultat (betyg) kunde
officeren med inriktning mot en mer generell chefsprofil, utvecklas vidare
genom att efter ett begränsat antal år (i regel 1-2 år) gå vidare mot
Krigshögskolans (KHS) s.k. ”allmänna kurs” (KHS AK). Samtidigt avsågs
officerare med inriktning mot specialisering och djupkunskap efter ett antal år
(inriktningen var från början 5-9 år) genomgå KHS s.k. ”specialistkurs” (KHS
SK). För arméns vidkommande genomfördes båda kurserna vid Krigsskolan,
Karlberg. Det kan sägas att utbildningen vid KHS AK delvis utgjorde en brygga
till tidigare former av officersutbildning. Officerare med genomgången KHS SK
förväntades dock efter avslutad formell utbildning och utnämning till löjtnant,
fortsätta en långsiktig specialisering utan egentlig karriär i fråga om grad.
De officerare (denna grupp utgjorde huvuddel) som genomgick KHS AK fortsatte
sin utveckling i en form som till stora delar också fortsatt liknade tidigare
former av officersutbildning med Krigshögskolans högre kurs (KHS HK) som den
utpräglat målinriktade befattningskursen för blivande kompanichefer. Även
kurserna vid dåvarande Militärhögskolan (MHS, senare Försvarshögskolan – FHS)
behöll i huvudsak sin tidigare profil och torde inte nämnvärt ha påverkats av
NBO under tiden för det Kalla kriget.
Eftersom de konceptuella kopplingarna mellan generalist/specialist
(eller officer/underofficer) inte avhandlas här, så kan vi konstatera att den
stora skiljelinjen mellan tidigare officersutbildning (ofta beskriven med
samlingsbegreppet den ”gamla befälsordningen – GBO”) och NBO, utgjordes av den
medvetet valda utgångspunkten i reell värnpliktsutbildning samt den gemensamma
officersutbildningen för samtliga yrkesofficerare inom ramen för OHS.
Införandet av NBO måste
utan tvekan ses som ett starkt politiskt och på gränsen till ideologiskt
uttryck för en önskan om att skapa en enhetlig, mindre ”elitistisk”,
officerskår med egna erfarenheter från att vara värnpliktig. Införandet innebar
utan tvekan ett brott med en månghundraårig svensk tradition för hären att
hålla sig med en kompetent och mycket respekterad underofficerskår. Istället
skulle samtliga officerare formas med samma utgångspunkter (värnplikt och
officershögskola) för att senare under karriären och mot bakgrund av personlig
mognad, förmåga och fallenhet, utvecklas vidare mot olika befattningar som i
olika grad motsvarades av tidigare officers- respektive underofficersuppgifter.
Man kan vid en jämförelse av de olika skolstegen inom GBO respektive NBO
konstatera att skillnaderna efter Krigsskolan/KHS AK kan beskrivas som i det
närmaste semantiska. Officersutbildningen under huvuddelen av det Kalla kriget
ställde krav på en militär grundutbildning som omfattade soldat- och
befattningsutbildning. Denna genomfördes dock inte för huvuddelen av de
blivande officerarna, tillsammans med värnpliktiga soldater utan i grupper och
plutoner bestående av andra likasinnade med siktet inställt på någon form av
karriär inom Försvarsmakten. I kvalitativa termer och kopplat mot målsättningar
rörande soldategenskaper och/eller förmåga som gruppchef eller motsvarande,
torde skillnaderna mellan GBO och NBO vara försumbara. Däremot är det sannolikt
att de erfarenheter den blivande officeren fick med sig från
värnpliktstjänstgöring tillsammans med personal utan önskan om fortsatt karriär
inom försvaret, gav viktiga insikter främst avseende ledarskapets olika
mekanismer. Vidare och som påtalats ovan, gavs den blivande officeren en
grundläggande träning inom ramen för ett blivande krigsförband viket sannolikt
var en värdefull erfarenhet i officerens vidare arbete. Slutsatsen blir därför
att värnpliktstjänstgöringen sannolikt gav viktiga praktiska och attitydmässiga
insikter till fromma för den blivande officerens fortsatta utveckling.
Sannolikt fick dock kraven på taktisk militär uteffekt, förmågan att leda
förband i krig, indirekt stå tillbaka för dåtidens samhällspolitiska utveckling
och värnpliktsrörelsens mångåriga krav på större inflytande och bättre villkor.
Medan kadett- och
aspirantskolor inom de äldre befälsordningarna ställde upp tydliga mål avseende
målbefattningar i krigsorganisationen jämte krav på önskvärda egenskaper för
att prägla blivande officerare utifrån dåtidens doktrin,
så kan inte denna tradition sägas ha fullföljts med införandet av NBO och det
gemensamma inledande skolsteget – OHS. Istället förstärktes den önskade bilden
av officeren genom de tre var för sig deskriptiva orden som lagts till grund
för den nya befälsordningen, chef – utbildare – fackman. Egentligen gjordes
ingen tydlig viktning mellan de tre delrollerna som ingick i den ”nya” officersrollen.
I princip var inget av begreppet särskilt revolutionerande eftersom de i mer
eller mindre tydlig omfattning sedan länge ingått i den allmänna uppfattningen
av en officers arbetsuppgifter. Av olika skäl tycks dock under den inledande
officersutbildningen (OHS) trupputbildning, inklusive den pedagogik och det
fredstida ledarskap som utbildningsarbetet krävde, ha ryckt i förgrunden
snarare än ett tydligt fokus på krigsbefattningen och krigets krav.
Samhällsutvecklingen
sedan slutet av sextiotalet ställde krav på en annan inriktning på
värnpliktutbildningen, främst officerarnas ledarskap, vilket torde ha varit en
drivande faktor bakom utvecklingen av principerna för NBO. Med NBO skapades en
”ny” officersroll utgående från en enhetlig inledande officersutbildning med
starkt fokus på utbildning, pedagogik, ledarskap och med bas i den blivande
officerens egenupplevda ” värnplikt med värnpliktiga”. Detta innebar sannolikt
vissa fördelar sett till utbildningsproduktionen, men gjorde samtidigt officersrollen
mer otydlig i fråga om kärnuppgiften att vara chef i krig. Systemet kom
relativt raskt att komprometteras av att specialistinriktningen efter hand gick
i stå, bl.a. för att slutbetyget från OHS kom att ligga till grund för vilken
inriktning officeren skulle gå (specialisering eller en mer chefsinriktad
utbildning). Betygskopplingen var sannolikt ett mycket olyckligt steg eftersom
specialisering därmed kunde likställas med ett misslyckande.
Utvecklingen av
officersutbildningen inom ramen för NBO kom efter hand att söka vägar för att
balansera den blivande officerens freds- respektive krigstida roller. Den
grundläggande bristen i fråga om förmågan att vikta de olika beståndsdelarna i
officersrollen kom dock att bestå under den avslutande fasen av det kalla kriget.
Producerade då NBO sämre krigsplutonchefer (motsv.) än det tidigare systemet?
Sannolikt inte. Oftast gavs unga officerare regelbundet tillfälle till
truppföring och därmed möjlighet att utvecklas i sin innehavda eller blivande
krigsbefattning och då just i rollen som krigsplutonchef. I samband med
övningsverksamheten synliggjordes individers förmåga och fallenhet, vilket
användes i utvecklingen av dugliga krigsförbandschefer.
Däremot kan ifrågasättas om detta var ett institutionaliserat tillvägagångssätt
utgående från systemtanken med NBO eller om mängden truppföringsövningar bara
skapade ett naturligt urval utifrån fallenhet och begåvning.
Officersutbildningssystemet
under huvuddelen av det Kalla kriget verkar ha varit väl genomtänkt och med
tydliga mål för vad som skulle åstadkommas, chefer och stabsmedlemmar främst
inriktade på att kunna lösa uppgifter i krig. Denna inriktning skapade
förutsättningar för att utforma ett utbildningssystem som var konsekvent uppbyggd
där formell skolutbildning på ett logiskt sätt varvades med praktisk tjänst på
förband och i staber. Kombination av praktik och teori ansågs som helt nödvändig
för att officeren skulle kunna lösa såväl sina krigsuppgifter som uppgifterna i
fred. All utbildning grundade sig också på en tydlig taktisk/operativ doktrin
där officerens personliga egenskaper som initiativkraft och vilja att ta ansvar
var lika betydelsefulla som färdigheter och kunskaper. Utbildningsystemet
syftade därför lika mycket till att forma officerens personlighet som att
bibringa honom formella kunskaper.
Utbildningen var förhållandevis lång, i
storleksordningen sju år på skolor, för dem som genomgick alla utbildningssteg
från aspirantskola t o m högre utbildning på Militärhögskolan. Detta exklusive de
obligatoriska mellanliggande perioderna av praktisk tjänst på förband som också
omfattade sammanlagt ca sju år. Här bör det dock påpekas att officeren blev
krigsplacerad redan efter de tre första åren och sedan på allt mer ansvarsfulla
befattningar efterhand som han genomgick olika skolsteg och genomförde
obligatorisk förbandstjänst. Två skäl till den långa utbildningen var att
Krigsmaktens/Försvarsmaktens förband var bemannade med värnpliktiga och att den
svenska taktiska/operativa doktrinen ställde mycket höga krav på den enskilde
officeren.
I båda dessa avseenden skiljde sig Sverige från länder
med professionella, heltidsanställda, soldater (USA och Storbritannien). Där
kunde officerarna i större utsträckning utveckla sin förmåga genom ”on the job training”
genom att leda stående förband istället för att ägna sig åt grundläggande
utbildning av förband och enskilda. I Sverige måste detta kompenseras genom at
skolorna påtog sig ett större ansvar för att ge officerarna denna förmåga. Den svenska
taktiska/operativa doktrinen krävde generellt sett också mer av officeren än
vad som var (är) normalt i andra arméer, utom Västtyskland (nu Tyskland) och
Israel, vilka gav (ger) sina officerare ungefär lika lång utbildning som
Sverige under det Kalla kriget.
De officerare som utbildades enligt den modell som
fanns i Sverige under det Kalla kriget tycks väl ha motsvarat förväntningarna,
framförallt på kompanichefs- och bataljonchefsnivån. När det gäller chefer på
högre nivåer, brigad och fördelning, var den teoretiska skolningen sannolikt
också god, till delar mycket god, dock är det tveksamt om förmågan att leda
dessa komplexa organisationer var tillräcklig, i brist på praktiska
övningstillfällen. Stabstjänsten, såväl fredsstabstjänst som krigsstabtjänst,
verkar också varit av hög kvalité. Det till stor del sannolikt beroende på
kravet att alla stabsofficerare, förutom omfattande teoretisk skolning, också
skulle ha en gedigen förbandserfarenhet innan de tilläts att bereda ärenden som
rörde krigsförbandens utbildning, utrustning och personal. Svenska officerare tycks inte i några
avseenden varit mindre kompetenta än utländska kollegor, i vissa avseenden som
t ex initiativkraft och personlig kunskap om system och systemsamordning så
tycks de ha tillhört de bättre.
Arméregemente del 2, AR
2, 1963
Artéus, Gunnar (red),
Hugo Raab, Försvarshögskolan, Stockholm 2003
Creveld
van, Martin, Fighting Power, Greenwood Press, Westport Connecticut 1982
Ehrensvärd, Carl August,
I rikets tjänst, Nordstedt & Söner, Stockholm 1965
Försvarets högskolor
1818-1968, Militärhistoriska förlaget, Kristianstad 1968
Försvarsmaktens rulla
1983
Generalstab och
Generalstabskår 1973-1973, Alhems förlag, Malmö 1973
Gertsson, Jonas.
Försvarsmaktens befälssystemsreform: Från Ny Befälsordning till
Tvåbefälssystemet, FHS 2009
Högskoleförordningen
1977: 263, 1 juli 1977
Luttwak, Edward/Horowitz,
Dan, The Israeli Army, Harper & Row, New York 1975
Millotat,
Christian, Das preussich-deutsche Generalstabssystem, Hochschulverlag, Zürich
2000
Nelsson, Bertil, Från
Brunkeberg till Nordanvind – 500 år med svenskt infanteri, Probus, Stockholm
1993
Nilsson, Hans,
Pansartruppskolorna 1942-1995, Probus, Stockholm, 2003
Regeringens proposition
1977/78: 24, 12 januari 1978
Wollinger, Susanne,
Mannen i ledet, Carlsson bokförlag, Stockholm, 2000
Wikipedia avseende biografiska uppgifter för general Stig Synnergren,
general Lennart Ljung och generallöjtnant Nils Sköld
Synpunkter och
kommentarer har även inhämtats från övlt Jan Ström och mj Joachim Blomgren som
båda f n (2012) tjänstgör för vid Markstridsskolan, MSS.
Enkätundersökning inom
Avdelning 1 (Lantkrigsvetenskap) i Kungl. Krigsvetenskapsakademien (28
svarande).
Till detta kan läggas att länder med
dåligt utbildade officerare, t ex som ett resultat av en mycket snabb
utvidgning av organisationen, USA 1941, eller om man fått stora
officersförluster, Sovjet 1942, också tenderar att tillämpa en stel
ledningsmetodik, officerarna klarar inget annat.