Rubriken är något provokativ.
Självfallet kommer det alltid behövas förmåga att genomföra strid på marken.
Viktiga anläggningar måste kunna skyddas. Kuppartade angrepp mot avgörande funktioner,
såväl civila som militära, måste kunna mötas. Svenskt landterritorium måste
kunna hävdas. Frågan är snarare: behöver vi en armé som kan genomföra strid mot
en motståndare som uppträder med kvalificerade markstridsförband på svenskt
territorium?
Det beror på svaren på följande
frågor, som alla hänger ihop. Vad skulle vara motiven för Ryssland att försöka
ta delar av Sverige? Vad innebär den vapentekniska utvecklingen? Finns det
uppgifter som bara kan lösas med markstridskrafter? Påverkar markstridskrafternas förmåga andra
vapensystems möjligheter att verka? Kan vi påräkna hjälp från andra, i så fall
vilken?
Motiv för att försöka ta delar av Sverige
Under det Kalla kriget antog vi att
ett sovjetiskt angrepp mot Sverige i första hand syftade till en genommarsch
för att nå Norge och för att kunna utnyttja östersjöutloppen.
Den svenska försvarsmakten utformades
därför mot att göra en sådan sovjetisk operation så tids- och resurskrävande
som möjligt.
En stark marin och ett starkt
flygvapen skulle framtvinga en omfattande förbekämpning, vilket förutom att
låsa (och decimera) kvalificerade sovjetiska resurser också skulle ge armén tid
att mobilisera och uppmarschera.
I södra och mellersta Sverige var
arméns roll att, i samverkan med marinen och flygvapnet, försöka avvärja en
invasion över havet. Även i Övre Norrland var ambitionsnivån att försöka hejda
en angripare, åtminstone för en tid. Lyckades vi inte att avvärja angreppen skulle
armén under lång tid, månader, fördröja ett framträngande genom Sverige,
understödd av kvarvarande marin- och flygstridskrafter. Sammantaget skulle detta
”dubbla” koncept avskräcka från ett angrepp, och dessutom skapa tid för att ta
emot eventuell hjälp från Nato.
Att en sådan strategisk och operativ
inriktning krävde en stor armé är uppenbart. När det gällde uppgiften att försöka
avvärja var kvalitén – anfallsförmåga - avgörande, medan fördröjningsuppgiften dessutom
ställde krav på en stor volym. Armén fick en uttalad ”high-low” mix, där
”low”-komponenternas effekt till stor del byggde på att deras strid kunde
stödjas av omfattande fältarbeten, bl. a mineringar och befästningsarbeten. Det var den enda ekonomiskt möjliga lösningen.
Dagens Ryssland är inte Sovjetunionen
när det gäller militära resurser, och kommer aldrig att bli det heller. Såväl
ekonomiska som demografiska faktorer är här gränssättande. Exempelvis utgörs
Rysslands befolkning idag av ca 140 miljoner människor, jämfört med
Sovjetunionens ca 290 miljoner. Förutsättningarna för att vinna ett utdraget krig
mot ett enat Nato finns knappast. Däremot har Ryssland, och kommer än mer i
framtiden ha, förmågan att föra ett framgångsrikt krig mot i stort sett varje enskilt
grannland (utom Kina).
För svensk del innebär detta att de dimensionerande
militära hoten bör vara kopplade till eventuella konflikter som berör Baltikum och
Nordkalotten, och inte som tidigare ses som en delkomponent i ett storkrig på
kontinenten. I norra Sverige är det fortfarande skyddet av den ryska
andraslagsförmågan i Murmanskregionen som utgör det främsta skälet att Sverige
skulle kunna beröras. Ett extremt vitalt ryskt intresse i händelse av en
allvarlig kris. Kärnvapen är det enda område där Ryssland har paritet med Nato,
eller snarare USA.
I fallet Baltikum är den helt
avgörande faktorn ur rysk synvinkel att Nato, främst USA, inte får komma till
insats med sina över tiden överlägsna resurser.
Idealet vore att försätta Nato i en situation där alliansen inser att
man inte klarar av att försvara Baltikum utan att starta ett storkrig i Europa,
och därför avstår. Det helst utan att inledningsvis överhuvudtaget angripa ett
Natoland. Näst bäst är att i samband med
ett eventuellt angrepp mot Baltikum försvåra Natos operationer i så stor
omfattning att det ryska ”fälttåget” når avgörande resultat innan Natos
resurser kommit till full verkan.
Ett tidigt ryskt innehav av
begränsade delar av svenskt territorium skulle skapa förutsättningar för båda
dessa lösningar. Ryska långräckviddiga
vapensystem, främst luftvärnssystem men även sjömålsrobotar, grupperade på svenskt
territorium skulle göra det mycket svårt för Nato att militärt stödja de
Baltiska länderna.
Slutsatsen blir att den svenska försvarsmakten i första hand bör inriktas
mot att försvåra, avskräcka från, angrepp som syftar till att snabbt ta sådana
delar av Sverige som kan vara avgörande för att Ryssland skall kunna hindra
Nato att ingripa i Baltikum.
Till detta måste läggas vår egen
begränsade militära förmåga, oberoende av eventuella framtida satsningar, som
innebär att vi är beroende av hjälp från Nato redan efter mycket kort tid om vi
skulle utsättas för ett angrepp.
Teknikutveckling
Avsikten här är inte att göra någon
inventering av olika existerande och framtida vapensystem utan mer peka på
några trender vilka kan ha stort inflytande på genomförandet av såväl mark-, sjö-
som luftoperationer.
Stealthteknologi kommer utnyttjas
allt mer för såväl bemannade flygplan som för obemannade system, t ex drönare
och kryssningsrobotar. Den här typen av system blir också, relativt sett, allt
billigare och kommer därför kunna sättas in i stort antal. Ballistiska robotar
håller också på att bli ett ”mängdvapen”, med förmåga att såväl täcka ytor som
att bekämpa små mål. Tele- och cyberkrigföring kommer allt bli viktigare, både
som medel och motmedel. Förmågan till precisionsbekämpning, även på långa
avstånd, är redan idag god och kommer att utvecklas ytterligare. Luftvärns- och sjömålsbekämpningssystem får
allt längre räckvidder.
Det går att dra minst tre generella
slutsatser av denna utveckling. Möjligheterna till ”Anti-access/ Area denial”
(se fotnot)[1]
kommer att öka starkt. Fasta anläggningar och statiska förband kommer att vara
mycket sårbara. Det kan vara förödande att komma i efterhand i kampen mellan
medel och motmedel.
Den operativa betydelsen, ur svensk
synvinkel, är att större överskeppningsföretag eller luftlandsättningar riktade
mot Sverige kan bli mycket riskfyllda för en angripare. De går knappast att
dölja och kommer att erbjuda tacksamma mål för bekämpning. Det självfallet förutsatt
att vi (och/eller eventuella allierade) disponerar en vid tillfället
fungerande, ”anti-access” förmåga. Det är positivt. Mindre bra är att våra
möjligheter att utnyttja fast infrastruktur för egen verksamhet eller för att
ta emot hjälp minskar, behovet av att kunna undandra sig bekämpning ökar och
att ett beroende av enstaka system för en viss uppgift kan vara en allvarlig
svaghet.
Ur rysk synvinkel innebär det att även
om förbekämpningsmöjligheterna ökar så måste eventuella operationer mot Sverige
genomföras på ett sätt som minimerar risken för att bli bekämpad under
tilltransportfasen. En avsevärt större utmaning i dag, och i morgon, jämfört
med det Kalla kriget och den tidens vapenteknologi.
Kopplat till Rysslands strategiska/operativa
mål, och riskerna förknippade med att under längre tid underhålla en stort
upplagd operation mot Sverige över havet eller genom luften, leder redan här
till slutsatsen: en stor armé med huvuduppgiften att under lång tid fördröja
ett framträngande genom Sverige är sannolikt inte den optimala komponenten i en
Försvarsmakt som skall avskräcka från ett angrepp.
Övre Norrland är till delar ett
speciellt problem då hotet där till delar kan komma över en landgräns, men
kanske ändå inte. Ett angrepp mot norra Sverige är knappast möjligt utan
utnyttja finskt och norskt landterritorium eller luftrum. Försvarsmaktens inriktning i denna del av
landet bör därför i första hand vara att så långt möjligt understödja grannländernas
operationer. Det innebär bl. a att se till att de ”har ryggen fri” och att de
kan utnyttja svenska flygbaser och annan infrastruktur. De ryska
tidsrestriktionerna, d v s att nå sina mål snabbt, kommer även här att vara
styrande. Resonemangen i de följande avsnitten kommer att visa att kraven på de
svenska markstridsförbanden i denna del av landet därför kommer vara ungefär
desamma som i södra Sverige.
Finns det uppgifter som bara kan lösas med markstridsförband?
Redan i inledningsvis redovisades
några uppgifter som krävde förmåga att kunna genomföra strid på marken, det i
stort sett oberoende av vilka förmågor Försvarsmakten har i övrigt. De
innefattade bland annat skydd mot insatser av specialförband riktade mot baser eller
vitala ledningsfunktioner och att möta kuppartade angrepp med begränsade
styrkor, t ex i form av ”trojanska hästar” som civila flygplan eller fartyg
vilka anlänt i skenbart fredliga syften. Den typen av hot kan mötas på två
sätt. Antingen finns det förband på plats eller kan man i efterhand försöka slå
angriparen där han uppträder. Avvägningen är inte helt oproblematisk.
Att komma till en flygbas eller till
regeringskansliet när angriparen redan hunnit utföra sitt uppdrag är tämligen
meningslöst. Det krävs därför förband för försvar av väsentliga platser. Samtidigt
är det omöjligt att ha tillräckligt starka förband utgångsgrupperade överallt,
antalet potentiella mål är för stort. Här krävs därför att vi har möjligheter
att snabbt tillföra förband som har förmåga att återta ett vitalt objekt
(vilket rimligtvis är skälet till att angriparen är på en viss plats) eller som
kan hindra honom att ta sina mål.
Kraven på anfallsförmåga hos markstridsförband
som ska kunna möta kuppartade angrepp är därför höga, men räcker det?
Svaret på den frågan beror på hur
mycket vi kan förlita oss på förmågan hos olika ”anti-access system”, egna
eller andras. Kan de med stor säkerhet hindra en angripare att genomföra luftlandsättningar
och landstigningar? Inte ens genom att spela igenom ett mycket stort antal
tänkbara scenarier går det att få ett entydigt svar. Scenarier bygger alltid på
antaganden om motståndarens och egen förmåga, förvarningstider, en angripares
uppträdande och eventuella åtgärder från tredje part. Krigsspel är ingen matematisk
ekvation med ett givet svar. Om så vore fallet fanns varken taktik eller
operationskonst. Ett antal frågor kommer alltid att kvarstå.
Kan vi utesluta att en angripare lyckas
med att tidigt slå ut delar av våra ”anti-accessystem”? Kan vi utsesluta att
han lyckas vilseleda oss så att våra stridskrafter kraftsamlas i fel riktning
under en kritisk tidsperiod? Kan vi utesluta att angriparen genom att kraftsamla
sina resurser kan skydda de inledande faserna av en operation mot Sverige? Kan vi utesluta att motståndaren har ett
övertag inom något teknikområde som kraftigt kan påverka effekten hos något
eller några av våra system? Kan vi utesluta att vi blir ”sena i starten” vid
ett angrepp på grund av överraskning, en angripars motåtgärder, eller vår
beslutsprocess?
Så länge vi inte är säkra på att alla
ovanstående frågor kan besvaras med ett entydigt ja, vilket de inte kan, föreligger
möjligheten att en angripare kan ta en begränsad del av svenskt territorium. Förutom
att han då eventuellt kan ha uppnått sitt operativa mål, att med
långräckviddiga system kunna påverka Natos operationer i Baltikum, så kan han
också ha skapat sig möjligheten att med markstridsförband angripa t ex svenska basområden,
nödvändiga för våra egna, eller med oss allierade, marin och flygstridskrafter.
Det förutsatt att vi inget kan göra för att hindra honom när han väl finns på svensk
mark.
Slutsatsen blir att oförmåga att
återta terräng eller genomföra strid mot en rörlig, kvalificerad, motståndare
på marken skulle innebära oacceptabla luckor i Försvarsmaktens avskräcknings-
eller krigföringsförmåga, två sidor av samma mynt. Något som i sin tur skulle kunna
äventyra Natos förmåga när det gäller att agera till stöd för de baltiska
staterna.
Arméns roll för att uppnå effekt med marin- och flygstridskrafter
Ytterligare en fråga som bör ställas
är i vad mån kvalificerade markstridskrafter kan bidra till att våra, och
andras, ”anti-accessystem” kan komma till verkan. Det speciellt om dessa får en
”dålig start”, något en angripare självfallet kommer göra allt för att
åstadkomma – hur väl han kommer att lyckas vet vi inte.
Om en angripare måste räkna med att
han måste slå en kvalificerad motståndare på marken, eller försvara tagen
terräng mot anfall, kommer det att tvinga fram en omfattande och tidskrävande
tillförsel av förnödenheter och förstärkningar. Enbart de resurser han kan sätta in överraskande
eller under begränsad tid, medan våra sjö- och/eller luftmålssystem är nedtryckta,
undanträngda, på fel plats eller inte kommer till verkan snabbt nog av andra
anledningar, kommer då inte vara tillräckliga för att uppnå de operativa målen.
Det ger våra (och andras) ”anti-accessystem” möjligheter att ”komma igen” och
hindra honom att tillföra de resurser som krävs för att han ska nå sina mål.
Slutsatsen blir att egna
markstridsförband med anfallförmåga bidrar till att kraftigt öka den
potentiella effekten hos olika typer av ”anti-accessystem”. Här kan man dra ytterligare en viktig
slutsats, som visserligen bara berör armén marginellt men som är avgörande för att
systemet ”Försvarsmakten” skall vara trovärdigt. Våra ”anti-accessytsems” överlevnadsförmåga i
tidiga skeden av en konflikt måste säkertställas.
Hjälp utifrån
Här finns det två faktorer att
överväga: möjligheterna att ta emot hjälp och vad kan hjälpen bestå av.
För att ta emot hjälp krävs att det
finns rimligt skyddade områden dit hjälpen kan anlända. Skulle de hotas av en
angripare som uppträder på marken, luftlandsatta eller landstigna
markstridsförband, så är det mer än tveksamt om hjälpen kommer att
materialiseras. I detta sammanhang bör också sådan ”hjälp” vägas in som inte
primärt är avsedd att stödja Sverige, utan främst är till för att genomföra
operationer till stöd för de baltiska länderna, t ex fartygsförband från Nato
som opererar från svenska skärgårdsområden.
Hänsyn måste också tas till vad
eventuell hjälp skulle kunna bestå av. I ett inledande skede av en konflikt är
det främst marin- och flygstridskrafter som skulle kunna vara aktuella, dock
även de först efter en viss tid. För Nato, i praktiken USA, att tillföra någon
större mängd markstridsförband skulle det, under gynnsamma förhållanden, ta i
storleksordningen 2-3 veckor. Kopplat till detta finns ytterligare problem:
skulle Sverige vara den plats dit de skickades, eller finns det ut
Natosynvinkel angelägnare områden, t ex Baltikum? Nato har dessutom påtagligt
ont om kvalificerade markstridsförband.
Då det knappast finns några absoluta
garantier för att en angripare inte skulle kunna lyckas med att föra över
markstridsförband till svensk mark så blir slutsatsen: vi måste ha en rimlig förmåga
att kunna hindra, eller åtminstone kraftigt fördröja, en kvalificerad angripare
på marken som hotar områden där hjälp kan tillföras. Något som knappast är
möjligt utan kvalificerade markstridsförband.
Sammanfattande slutsatser
Det dimensionerande hotet bör i dag
vara en angripare som snabbt försöker ta begränsade delar av svenskt
territorium och där hans övergripande operativa/strategiska mål är att försvåra
för Nato att bedriva operationer i Östersjöområdet och/eller att skapa ett
skydd för andraslagsförmågan i Murmanskregionen.
Vapenteknologin gör det redan idag,
och än mer imorgon, mycket riskfyllt att genomföra större sjö- och
lufttransporter. Dock, även möjligheterna att med hög precision, och på långa
avstånd, bekämpa en försvarares ”anti-accessystem” ökar.
Det är därför inte osannolikt att en
angripare kan skapa ”tidsluckor” där han kan genomföra såväl tämligen
omfattande luftlandsättningar som landstigningar. Möjligheterna för honom att
över tiden underhålla och förstärka operationer på svensk mark är dock små. Det
förutsatt att vi utformat våra sjö- och luftmålssystem så de kan ”komma igen”
efter en förbekämpning, och att Natos efterhand överlägsna resurser kan komma
till verkan. En angripares initiala framgångar får därför inte leda till att
han når sina operativa mål.
Har armén förmågan att allvarligt
hota, d v s slå, sådana styrkor som en angripare tidigt kan sätta in för att ta
ett vitalt område ökar kraven på tillförsel över havet eller genom luften drastiskt. Angriparen hamnar i en ond spiral – behov av mer
styrkor för att möta ett hot på marken – leder till större, mer tidskrävande och
sårbarare tilltransporter – vilka kräver mera skydd – operationen blir än mer
tidskrävande och komplicerad – hotet från olika ”anti-accessystem” blir alltmer
svårbemästrat. Det samtidigt som han kämpar mot klockan – målet är ju att
tidigt kunna hindra Nato att operera på och över Östersjön.
Skulle vi hamna i en situation där
angriparen trots allt lyckats att föra över tämligen stora resurser, och där
den fortsatta striden ska föras med stöd av tillförda Natoförband, så kommer
det bero på oss (Sverige) om vi under tillräckligt lång tid kan förhindra en
angripare att ta de områden där hjälpen kan tillföras.
Svaret på frågan i rubriken är ett entydigt ja. Det krävs en armé som inte bara kan skydda vitala objekt eller agera mot olika typer av kuppföretag (en mycket kvalificerad uppgift i sig) utan markstridsförbanden måste också ha förmågan att genomföra anfallstrid mot en kvalificerad motståndare. Den sista förmågen är den viktigaste då den kraftigt bidrar till att övriga system, egna som eventuella allierades, kan komma till avgörande verkan.
Eller för att anknyta till en populär
term i debatten. En armé med förmåga att möta en kvalificerad angripare på
marken är en nödvändig komponent i Försvarsmakten för att skapa en avskräckande
”tröskel”.
*****
I detta inlägg har jag bara redovisat nödvändiga förmågor hos armén, inte
vilka vapensystem som krävs för att den ska ha/få dessa förmågor. Jag avser därför
att vid ett senare tillfälle återkomma med några tankar om hur armén borde
utformas för att Försvarsmakten som helhet ska ha en så stor krigförings-/avskräckningspotential
som möjligt, men också för att armén skall passa in i det pussel där vi tillsamman
med andra ska kunna bidra till ökad stabilitet i Östersjöregionen. Det är inte
på något vis självklart att dagens system och metoder är de optimala.
[1]
”Area denial/Anti-access” system för att bekämpa mål på havet kan bl a vara
sjömålsrobotar, såväl landbaserade som burna av olika plattformar som flygplan,
fartyg, helikoptrar och drönare. Vapen mot luftmål kan vara markbaserade eller
bäras av flygplan och fartyg. Många av dessa system har idag räckvidder på
flera hundra kilometer. Ubåtar med torpeder, minor och sjömålsrobotar är här en
unik kategori genom sin uthållighet och förmåga att uppträda dolt. Olika
korträckviddiga system som t ex artilleri med målsökande granater och olika
direkskjutande system kan också bekämpa sjömål i nära anslutning till kusten, någon
kilometer till några mil. Begreppen ”Area Denial/Anti-access” bör dock helst
undvikas kopplade till markstrid då det leder till en viss begreppsförvirring.
T ex ett skyttekompani som försvarar ett område är ju också i någon mening ett
”Anti-accessystem”.