Artikeln finns också publicerad i "Julnumret" av Officerstidningen, december 2025
Den aviserade
ökningen av försvarsanslagen till 3,5% av BNP skapar möjligheter för Sverige
att på allvar bidra till NATO:s avskräckningsförmåga i Östersjöområdet.
Hur än
kriget i Ukraina slutar så kommer inte Rysslands vilja att utvidga sin maktsfär
att försvinna. Militära aktioner i Baltikum kan där var ett medel. Det är ett
vitalt svenskt intresse att bidra till att avskräcka Ryssland från den optionen.
Hur skulle
vi då kunna göra skillnad?
Från den
rysk-baltiska gränsen till Östersjökusten är det cirka 300 km. De baltiska
staternas landgräns till Ryssland är cirka 900 km med ungefär 50 vägar som korsar
gränsen. Ländernas totala befolkning är cirka 6 miljoner och de har en
sammanlagd BNP på knappt 25% av Sveriges (nominellt).
Ländernas
militära förmågor består i stort av följande: Estland har två brigader,
Lettland en och Litauen tre. Alla tre länderna har därtill ett antal lokalförsvarsförband.
Förbandens materiel är modern, till delar mycket modern som exempelvis NASAMS
och IRIS-T SLM luftvärnssystem, koreanskt K239 raketartilleri och man satsar
stort på drönare. Trots det så är det uppenbart att förstärkningar måste
tillföras i händelse av ett ryskt angrepp. Antalet egna markstridsförband är
otillräckligt.
Redan idag
finns det ungefär en allierad brigad i varje land. Vid en allvarlig kris eller ett
angrepp ska fler förband tillföras från bland andra Storbritannien, Frankrike
och Kanada. Det ska göra det möjligt att bilda ungefär en division i varje land
bestående av både nationella och allierade styrkor. Men inte heller det räcker för att avvärja ett
större upplagt angrepp. Det skulle behövas i storleksordningen ytterligare en
division per land. Dessutom finns här ett tidsproblem.
Försvarsberedningen
bedömde förra året att det skulle ta en månad, eller mer, innan större allierade
markstridsförband kan anlända till det nordisk-baltiska området. Flyg- och
marinresurser kan vara tillgängliga tidigare, inom någon eller några veckor.
Här kan
Sverige (och Danmark) bidra på ett avgörande sätt genom att fylla tidsgapet
innan mer långväga förstärkningar anländer. Ländernas geografiska närhet, och
om förmågan att mobilisera brigader inom 3–4 dygn återskapas, en förmåga som
fanns i båda länderna under kalla kriget, skulle göra det möjligt att börja
förstärka de i Baltikum utgångsgrupperade förbanden inom en vecka.
Nordiska
flygstridskrafter, och andra långräckviddiga system som kryssningsrobotar,
skulle också vara en viktig resurs för att påverka en angripare, särskilt då i
skeden innan de planerade förstärkningarna hunnit anlända.
Den
organisation som föreslås i försvarsbeslutet från december 2024 är otillräcklig
för att på ett substantiellt sätt kunna bidra till försvaret av Baltikum. Främst
när det gäller markstridsförband och marina resurser.
En rimlig
inriktning, med de nu ökande försvarsanslagen, vore att Sverige ska kunna bidra
med en division till försvaret av Baltikum, förutom en till norra Skandinavien.
Här saknas då cirka två brigader i nuvarande planering.
Att utöka
flottan så att den bättre kan skydda transporter, egna och allierades, över
Östersjön borde också vara fullt möjligt.
Varför ska
vi, och inte tyskar och polacker, vara de som tidigt förstärker Baltikum på
marken? Att flytta en armékår med cirka
40 000 soldater och tusentals fordon genom det 60 kilometer breda Suwalkigapet
är inte oproblematiskt om man har en fiende med tusentals drönare och starkt
artilleri på båda sidor av den korridor man ska framrycka genom. Antagligen måste
man ta terrängen ömse sidor av gapet, d v s Kaliningrad och delar av Belarus,
innan det är möjligt. Med tanke på vad vi ser i Ukraina kommer det att ta tid.
Förmodligen mer tid än vad det tar för Ryssland att nå sina mål i Baltikum.
*****
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar