Inlägget finns också publicerat på Kungl Krigsvetenskapsakademiens blogg: kkrva.se
Oftast har
diskussionen här kretsat kring två faktorer; interoperabilitet och hur Sverige
ska kunna ta emot hjälp. I det första fallet, interoperabilitet, har vi
tekniskt nått långt när det gäller att kunna samverka med Nato i stort och våra
grannar. Den processen är lättbegriplig. Däremot när det gäller den djupare innebörden,
på vilket sätt försvarar vi Sverige tillsammans med andra, anser jag att resonemangen
oftast har varit allt för sverigecentrerade.
Diskussionen
har till stor del fokuserat på faktorer som: hur skydda eventuella basområden i
Sverige, hur kunna hålla farleder på Västkusten öppna för att ta emot hjälp och
hur skapa förutsättningar att leda underställda utländska förband. Självfallet
är det viktiga faktorer som bör påverka Försvarsmaktens och det civila
försvarets utformning men de ger inte ett fullständigt svar. En fråga som dock sällan diskuteras är: hur
kan vi bidra till att andra länders stridskrafter kan utveckla störst möjliga
effekt mot en gemensam fiende? Att försvara Sverige tillsammans med andra
behöver inte nödvändigtvis innebära att utländska stridskrafter uppträder i
Sverige.
Här avser
jag inte diskutera vad en eventuell anslutning till Nato eller andra
övergripande säkerhetspolitiska vägval skulle kunna innebära avseende en uppgiftsfördelning
mellan olika länder i regionen (vilket jag inte tror skulle förändra
resonemangen nedan så värst mycket). Istället begränsar jag mig till några
faktorer där svenska åtgärder, eller brist på åtgärder, kan påverka Finlands
och Norges försvarsmöjligheter. Något som i många situationer kan påverka försvaret
av Sverige och därmed också hur Försvarsmakten bör utformas. Det kommer att ske
i två inlägg där det första (detta) avhandlar Finland och det andra kommer röra
på vilket sätt Norge har (borde ha) betydelse för svensk försvarsplanering.
Att Sverige aktivt
skulle delta i operationer i Finland med större förband är inte aktuellt.
Resurserna finns helt enkelt inte, varken idag eller inom överskådlig framtid. Den
svenska målsättningen bör därför vara att bidra till att den finska
försvarsmakten kan utveckla så hög effekt som möjligt. Visserligen en
inriktning som kan (miss)uppfattas som att Sverige ”gömmer” sig bakom Finland.
Men det finns inga skäl att ägna sig åt utopiska målsättningar när det gäller
den svenska försvarsmaktens framtida förmåga. Även om den skulle bli avsevärt mycket
starkare än vad den är idag kommer den i huvudsak behöva inriktas på försvaret
av södra Sverige och övre Norrland. Operationer som skulle innebära ett indirekt
stöd till Finland på samma sätt som finska operationer utgör ett indirekt stöd
till försvaret av Sverige – eller om man så vill, vi försvarar Sverige tillsammans
med andra.
Inom ramen
för en sådan målsättning utpekar sig fem viktiga problemområden där Sverige
skulle kunna bidra till försvaret av Finland:
-
Finland
är i det närmaste helt beroende av sjötransporter genom Östersjön för sin
försörjning av varor från utlandet. I händelse av ett krig i regionen kommer
denna väg knappast att vara aktuell, eller åtminstone ytterst riskfylld. Möjligheterna
att landvägen transportera varor genom Sverige är därför ett viktigt alternativ.
Visserligen en möjlighet med måttlig kapacitet jämfört med sjötransporter, men
bättre än inget. Här måste också alternativet att ta in varor via norska hamnar
som transporteras genom Sverige och vidare över Bottenviken vägas in. Svenskt
luftrum skulle i en krigssituation också vara en viktig länk till utlandet för
Finland.
-
Kopplat
till möjligheterna för Finland att upprätthålla kontakten med omvärlden utgör
Åland ett nyckelområde. Om en angripare skulle få möjligheten att utnyttja
ögruppen för att gruppera långräckviddiga luftvärns- och sjömålsrobotsystem skulle
södra Finland i huvudsak vara isolerat västerut. Det skulle också allvarligt
begränsa möjligheterna för såväl svenska som finska luft- och sjöstridskrafter
att verka. Åland utgör också ett ”flankskydd” för såväl norrlandskusten som
finska västkusten genom att ögruppen, om den försvaras, utgör ett ”lås” för
Bottenhavet.
-
Ett
svenskt vapensystem som direkt skulle kunna bidra till försvaret av Finland är
svenska ubåtar vilka skulle kunna utgöra ett hot mot operationer över havet
riktade mot finska kustområden.
-
Finlands
territorium erbjuder ett begränsat operativt djup. Det innebär bland annat att
finska flygbaser är känsliga för bekämpning med vapensystem grupperade på ryskt
territorium. Möjligheter att kunna basera i Sverige skulle öka det finska
flygvapnets uthållighet och operationsfrihet.
-
Kopplat
till det finska flygvapnets uthållighet och att det kan behöva uppträda i två
riktningar samtidigt, norra respektive södra Finland, bör det också skapas
förutsättningar för att svenska flygstridskrafter kan agera i finskt luftrum
till stöd för finska luftoperationer.
Det är ett såväl
svenskt som finskt intresse att sjöfarten på den svenska Västkusten kan
upprätthållas och även att förbindelserna från Norge genom Sverige och vidare
till Finland kan skyddas. Förutom att det kräver svensk förmåga att säkerställa
sjöfarten till hamnarna på Västkusten så pekar det på ett behov av att skydda landförbindelserna
genom bland annat nedre Norrland. Faktorer som bör beaktas när vi analyserar behovet
av svensk marin förmåga på Västkusten, vårt behov av luftvärn, vår förmåga att
återställa skadade landförbindelser och behovet av att kunna skydda sjöförbindelserna
över Bottenviken, t ex att där kunna röja ubåtslagda eller flygfällda minor.
Att bidra
till försvaret av Åland är kanske den enskilt viktigaste åtgärden som Sverige skulle
kunna vidta för att stödja Finland i händelse av ett krig i östersjöområdet.
Något som också kraftigt skulle påverka möjligheterna att försvara det svenska
fastlandet. Uppgiften är så viktig så att den bör jämställas med försvaret av
prioriterade områden i Sverige. Det i innebär att Försvarsmakten borde
innehålla förband vilka har som förstahandsuppgift att stödja det finska
försvaret av ögruppen.
Finland
saknar idag ubåtar, ett vapensystem som har stor uthållighet och som också är
svårt att bekämpa. Svenska ubåtar skulle kunna utgöra ett bidrag till förstärka
den finska förmågan att möta kringgångsföretag över havet vilka syftar till att
landsätta styrkor i ryggen på försvaret på marken. De (ubåtarna) skulle även
kunna spela en roll i försvaret av Åland.
Idag täcker
inte det svenska flygbassystemet ens vårt eget behov av baser i händelse av
krig. I samband med att detta avhjälps (förhoppningsvis) så bör det också vägas
in att delar av det finska flygvapnet kan behöva operera från svenska baser. Då
Ryssland vid ett eventuellt framtida krig kommer eftersträva snabba förlopp så
bör ett antal svenska basförband redan från början ha förmågan att serva även
finska flygplan med allt som kan behövas, vapen, enklare reparationer, samband
med finsk flygstridsledning mm.
Sammantaget innebär
”försvara Sverige tillsammans med andra”, där Finland rimligtvis är någon av de
”andra”, att det finns starka skäl att komplettera den svenska försvarsmaktens tänkta
utveckling med åtgärder som kan bidra till att öka Finlands motståndsförmåga.
Konkret
skulle det innebära att kravet på att skydda importsjöfart är större än vad som
vore tillräckligt för att täcka enbart svenska behov. Det bör påverka
dimensioneringen av svensk marin förmåga på Västkusten. Behovet av att
säkerställa förbindelser från Norge genom nedre Norrland och vidare över
Bottenhavet innebär ett ökat behov av bland annat luftvärn, förband som kan reparera
skadade förbindelser samt marin förmåga i Bottenhavet, t ex för minröjning och
ubåtsjakt. Ålandsproblematiken är av en sådan dignitet att det motiverar en utökning
av amfibiekåren utöver det som motiveras av behoven kopplade till att försvara
svenska skärgårdsområden. Likaså bör utbyggnaden, och bemanningen, av svenska
krigsflygbaser, i främst Norrland, dimensioneras för att hantera såväl tämligen
stora svenska flygförband men också finska. En utökning av det svenska ubåtsvapnet
ter sig också välmotiverat om man väger in dess möjligheter att stödja den
finska försvarsmaktens operationer.
Avslutningsvis.
De flesta av föreslagna åtgärderna är sådana som krävs för att säkerställa
Sveriges egen krigföringsförmåga. Dock, genom att till delar höja
ambitionsnivån i sådant som ändå måste göras för att kunna försvara Sverige så
skulle det också vara ett viktigt bidrag till en ökad finsk försvarsförmåga. De
merkostnader som detta skulle medföra är en blygsam investering i förhållande
till det som skulle uppnås i form av ökad gemensam svensk-finsk försvarseffekt,
och därmed också ökad avskräckning i syfte att minska risken för ett angrepp på
något av länderna överhuvudtaget.
*****
Förvisso håller jag med om att Åland är enormt viktigt för att upprätthålla transportkapacitet till Finland i Bottenhavet. Men hur förenligt med Ålandstraktaten om Ålands demilitarisering är det att förbereda för (planera och dimensionera) militära insatser på platser som är demilitariserade?
SvaraRadera