Det finns många hypoteser om vad som
styr Rysslands agerande när det gäller Ukraina, påverkansoperationer mot
Baltikum, en i det närmaste hysterisk upprustning, kärnvapenhot mot grannar och
utmålandet av Nato och USA som dödliga fiender. Här en liten fiktiv berättelse
som skulle kunna förklara vad som sker.
***
Sommaren
2007 fick den ryska konservativa tankesmedjan Alexander Nevskij[1] uppdraget
att utvärdera Rysslands politik efter det Kalla kriget. Man skulle också
föreslå en plan för hur stärka Rysslands inre sammanhållning och framtida
internationella roll och status. Dokumentet föredrogs för och fastställdes av
den politiska ledningen hösten 2007, dock med en ändring. Täcknamnen på de
olika delplanerna skulle ändras. De hade alltför uppenbara knytningar till vad
som skulle uppnås (de har dock kvar sina ursprungsnamn i denna utgåva av dokument).
Nedan texten i planen i sammandrag.
-------
”Alexander
Nevskij planen”
Planen
har utarbetas av en arbetsgrupp där, förutom institutets experter, också
representanter för utrikesministeriet, SVR, GRU, rustningsindustrin och
generalstaben har deltagit i arbetet. Planen består av: en bakgrundsbeskrivning,
planeringsförutsättningar, förslag på övergripande inriktning med strategiska
delmål och en mer detaljerad beskrivning av vad detta innebär i form av
konkreta åtgärder.
Bakgrund
Ryssland har stadigt förlorat inflytande
och anseende i internationella sammanhang sedan Sovjetunionens upplösning, en i
alla avseenden stor olycka. Det har lett såväl till minskade möjligheter att påverka
olika frågor som rör Rysslands legitima intressen som att våra representanter
mötts med likgiltighet, eller till och med löje, i internationella sammanhang. Genom
att statens auktoritet urholkats har vi också fått problem med olika grupper
inom landet. Det är en orimlig situation för ett land av vår storlek och med vår
historia.
Den
hittills förda politiken att vinna inflytande och status genom att samarbeta
med Nato, bl genom Partnerskap för Fred, och EU på det ekonomiska området har
inte lett till något positivt. Snarare har vi blivit än mer marginaliserade och
trängts tillbaka. Såväl EU som Nato har efterhand utvidgat sitt inflytande i
vårt närområde. Det kan på sikt leda till att vi bara blir en råvaruleverantör
till Väst. Ett nytt Afrika, som det var på de koloniala imperiernas tid. I
värsta fall riskerar vi att Ryssland kan upplösas.
Planeringsförutsättningar
Vi kommer aldrig kunna tävla med Väst
(eller Kina) när det gäller ekonomisk styrka och på så sätt skaffa oss
inflytande. Det är också osannolikt att vår samhällsmodell kommer att ses som
attraktiv i Väst där enskilda människors och allehanda gruppers olika idéer och
egoistiska önskemål ställs framför statens intressen.
Trots en positiv ekonomisk utveckling de
senaste åren, främst tack vare en bättre fungerande administration och goda
exportinkomster från gas och olja, står vi inför stora problem.
Vår befolkning utgörs bara av 140
miljoner människor och är på väg att minska. Västs inflytande i vårt närområde
ökar. Västs beroende av rysk energi kan antas att minska, bl a på grund av s k
frackingteknik vilken kommer att ge länderna i Europa alternativa leverantörer.
Detta kommer förstärkas genom utbyggnaden av förnyelsebara energislag. Vår
militära förmåga har tillåtits att sjunka till en nivå där den inte är
trovärdig som ett säkerhetspolitiskt instrument, varken i fred eller krig.
Sammantaget, gör vi inget mycket snart
kommer vi att för alltid ha förlorat möjligheten att vara en ledande global
aktör. Vår enda möjlighet ligger i att försvaga Väst. Därigenom ökar vår
relativa styrka.
Förslag
på strategisk inriktning
Det övergripande målet bör vara att vi
till 2020 skall vara en av de ledande spelarna på den globala politiska arenan.
Det skall vi uppnå genom att radikalt stärka vårt inflytande i det ”nära
utlandet”, skapa oss möjligheter att påverka den politiska agendan i ett
flertal europeiska länder och minska USA:s inflytande i Europa. Därmed visar vi
också internt att alla försök att underminera den ryska staten är lönlösa.
Vi föreslår därför nedanstående
inriktningar för vår utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik för den kommande
tioårs-perioden, till 2017. Åtgärder som vi anser vara nödvändiga för att uppnå
de övergripande målen till 2020. Vi skall vidta åtgärder med syfte att:
1.
Minska USA:s
intresse och förmåga att agera i Europa,
2. Hejda EU och Nato fortsatta utbredning i vårt
närområde,
3. Stärka vårt eget inflytande i det nära utlandet, och
där lämpligt återföra områden där det bor ryssar till moderlandet,
4. Minska sammanhållningen inom EU och Nato,
5. Drastiskt stärka våra väpnade styrkor,
6.
Återförsäkra oss
i östlig riktning (Kina) för att ha handlingsfrihet i väst.
En mer detaljerad beskrivning av vad
detta innebär i konkreta åtgärder redovisas nedan.
Konkreta
åtgärder
Självfallet är förslagen på åtgärder
inget exakt recept. Att i detalj förutse vad som kan ske i olika delar av
världen under de närmaste tio åren är omöjligt. Åtgärderna måste därför hela
tiden anpassas till den vid varje tillfälle rådande situationen – det dock utan
att förlora färdriktningen.
USA:s
förmåga och vilja att agera i Europa
påverkas av vilka andra problem som USA har att hantera. Vi bör därför
underblåsa konflikter i områden där USA har vitala intressen. Mellanöstern är
ett sådant område. T ex finns det därför goda skäl att stödja Irans
kärnvapenpolicy, olika terrororganisationer, sekteristiska stridigheter och
andra aktiviteter som kan hota amerikanska intressen eller Israel, en hörnsten
i USA:s Mellanöstern politik.
Likaså bör vi stödja Kina i dess
territoriella dispyter med bl a Japan och Filippinerna, amerikanska allierade
som kommer att kräva amerikanskt stöd - USA:s resurser är inte oändliga.
EU
och Nato utbredning i vårt nära utland måste hejdas snarast. Idag saknar vi resurser för mer omfattande
ingripanden eller trovärdiga militära påtryckningar, de väpnade styrkorna är i
för dåligt skick. Icke desto mindre bör vi omedelbart genomföra någon typ av
styrkedemonstration för att visa att vi inte tolererar en fortsatt inringning. Det
vi gör bör inte hota Västs vitala intressen men ändå bidra till att skapa
oenighet i Nato och EU om eventuell fortsatt utvidgning. En begränsad militär
aktion mot t ex Georgien skulle kunna uppfylla båda syftena. En sådan operation
borde kunna vara möjlig att genomföra även med dagens begränsade militära
resurser. Den skulle samtidigt visa subversiva grupper inom Ryssland att några
utbrytningsförsök inte kommer att tolereras. Lite skulle det kunna liknas vid
USA:s aktion i Grenada 1983. Den visade på att USA kommit över traumat från
Vietnamkriget och på nytt var berett att agera militärt för att främja sina
politiska intressen.
Inflytande
i det nära utlandet är inget absolut
eller statiskt begrepp. Det behöver
inte innebära att stora territorier åter blir en del av Ryssland, snarare är
det en fråga om att kunna påverka dessa länders politik i en för oss gynnsam
riktning, vilket också innebär att de dras bort från den västliga
intressesfären.
De områden där risken är störst för att
de blir så integrerade i Väst, USA:s intressesfär, att de är ohjälpligt
förlorade för vår del är Ukraina och Baltikum.
Ukraina bjuder här störst möjligheter för
oss att agera och utgör också den största faran om vi inget gör. Skulle Ukraina
bli en del av det västliga lägret skulle våra möjligheter att återfå en stark
global roll antagligen försvinna för all framtid. Väst skulle dominera den
folkrikaste och antagligen också på lång sikt den starkaste staten i vårt västliga
närområde. Sannolikt är det så att det ryska folket och även många andra skulle
ha en ganska stor förståelse för att Ryssland anser sig ha en legitim roll att
spela i Ukraina.
Ukraina är ännu inte medlem i någon av
de västliga organisationerna och är svagt, politiskt, ekonomiskt och militärt.
Detta kan ändras om vi väntar för länge. Ukraina bör därför hanteras före
Baltikum. Det innebär att så fort vi återskapat en tillräcklig militär
kapacitet, och de politiska förutsättningarna finns, bör vi inleda en operation
syftande till att Ukraina bryter sina band med Väst, och också försvagas som
stat. I fallet Ukraina finns det både militära (Krim/Sevastopol) och politiska
(rysk befolkning) skäl att eventuellt införliva delar av landet med Ryssland. Den slutliga ambitionsnivån för vad vi kan
uppnå i Ukraina måste bedömas i samband med att operationen genomförs.
En exakt tidpunkt för när vi kan verkställa
en plan ”Potemkin”[2] avseende
Ukraina är svårt att fastställa, det beror på hur snabbt vi lyckas med att reformera
våra väpnade styrkor och det inrikespolitiska läget i Ukraina. Dock, ett
rimligt antagande skulle kunna var att vi har skapat oss den nödvändiga
militära förmågan i perioden 2013-2015. Vi behöver knappast räkna med ett
kraftfullt militärt ingripande från Väst i det här fallet.
Det baltiska fallet är mer komplicerat.
Länderna är redan i flera avseenden djupt integrerade med Väst, till skillnad
från Ukraina. De är medlemmar i såväl Nato som EU och deras ekonomier
integreras alltmer i det västliga (EU) systemet. Det skulle därför finnas skäl att avstå från
de risker och ansträngningar det skulle innebära för Ryssland att skaffa sig
ett avgörande inflytande i dessa länder. Men så är det inte. Istället kan de
vara de helt avgörande brickorna för att uppnå det mycket större målet än att
bara ha inflytande i närområdet. De kan vara verktyget med vilket vi kan bryta
sönder Nato.
Deras litenhet och mycket utsatta
geografiska position gör dem utomordentligt sårbara för ett militärt angrepp.
De kan lätt isoleras och avstånden är små, de skulle kunna ockuperas på mycket kort
tid. Idag är vi dock militärt för svaga
för att kunna möta även begränsade insatser från Nato till Baltikums försvar,
och också för att avskära området från omvärlden.
En operation mot Baltikum kan därför
bara komma ifråga när vi återvunnit vår militära styrka. Intressant nog kommer vi då ha två optioner:
antingen en regelrätt invasion av hela eller delar av Baltikum, eller att
avskära dem från Väst utan att behöva föra krig mot Nato. De moderna
vapensystem, främst luftvärns- och sjömålssystem, som vi nu har under
utveckling kommer att göra det möjligt att redan från ryskt territorium försvåra
eventuellt Nato-stöd. Kan vi dessutom disponera svenskt, och kanske finskt –
vilket inte är helt nödvändigt, territorium kommer vi i praktiken ha gjort det
omöjligt för Nato att ”rädda” dem innan det är för sent.
I det senare fallet skulle det innebära att
Nato försätts i en situation där alliansens förmåga att försvara sina medlemmar
antagligen kommer att ifrågasättas (såväl i Västeuropa och i Baltikum) i en sådan
omfattning att de baltiska regeringarna kommer vara tvungna att anpassa sin
politik till våra önskemål. Och viktigast av allt, Natos trovärdighet som
garant för sina medlemmars säkerhet kommer att nedgå drastiskt. Överlever Nato?
Dessutom, hur kommer t ex Japan och Filippinerna att reagera? Kommer de
fortsatt lita på USA? Definitivt ett argument för oss att använda när vi söker
stöd hos Kina för vår politik (se avsnittet nedan om återförsäkring i öster).
Invasionsalternativet, öppen militär
konfrontation med Nato, anser vi bara vara en realistisk option i det fall vi
är rimligt övertygade om Nato, eller USA unilateralt, inte kommer att agera militärt
med stor kraft och uthålligt. Sannolikheten för det kan inte bedömas idag. Den
bedömningen måste göras när vi åter har den militära styrka som krävs för att
genomföra en sådan operation, d v s omkring 2016/2017 (se avsnittet nedan om
återskapande av militär styrka). De viktigaste faktorerna avseende hur och när
vi bör agera i Baltikum är hur väl vi lyckats med minska sammanhållningen inom
Nato genom olika påverkansoperationer, och hur Nato reagerat på vår
återupprustning. För Baltikum bör därför två planer utarbetas, en för en
isolering av Baltikum ”Apraxin”[3]
och en för ett militärt besättande av Baltikum ”Sjeremetev”[4].
Skälet till att vi inte nämnt de
Kaukasiska republikerna och Centralasien i planen är att vi tror att de snabbt
kommer att anpassa sig till de nya maktförhållanden som kommer att råda när
denna plan genomförts.
Minska
Nato och EU sammanhållning och vilja och förmåga att agera kan och måste
ske på flera plan. Möjligheterna att
utnyttja olika ekonomiska medel som t ex rabatterade energipriser till utvalda
länder, fördelaktiga lån mm redovisas inte här. Tonvikten här läggs främst på
åtgärder kopplade till att hur påverka personer och befolkningar mentalt. Det avgörande medlet här är olika typer av påverkansoperationer.
En av de viktigaste metoderna här är att
understödja EU- och Natokritiska grupper, organisationer och politiska partier
i olika europeiska länder. På samma sätt
som vi under det Kalla kriget infiltrerade och finansierade den s k
fredsrörelsen, finns det här stora möjligheter att utnyttja liknande metoder.
Det kommer att ta tid att förändra inriktningen i dessa gruppers argumentation
och agerande, men våra tidigare erfarenheter säger att det vore fullt möjligt
att åstadkomma det inom de tio år som planen omfattar. En speciellt viktig
grupp att påverka och utnyttja är s k ”kultureliten” i olika länder då de har
en hög synlighet i media. Vi bör också, för en sista gång - de börjar bli
gamla, reaktivera de inflytelseagenter som vi värvade under sovjettiden. I många
fall borde en antydan om att vi kan avslöja deras förflutna räcka för att de
ska argumentera för vår sak.
I delar av Europa finns det tämligen
starka USA-kritiska strömningar. Det bör utnyttjas genom att vi vid alla
tänkbara tillfällen framhäver USA:s förakt för internationella regler och beredvillighet
att utnyttja militära medel för att nå sina, egoistiska, politiska mål.
Operationerna i Irak och Kosovo är här exempel som kan utnyttjas. Vi bör heller
inte glömma att framhäva USA som den främsta exponenten för det kapitalistiska
systemet, det finns grupper i Europa som i sin avsky för det ryggmärgsmässigt
kommer att reagera negativt på ett nära samarbete med USA. Argument av den här
typen kan vara speciellt verksamma i länder som inte ingår i Nato, t ex Sverige
och Finland ”vi kommer att tvingas delta i amerikanska krig, skydda amerikanska
ekonomiska intressen etc”. I fallet Tyskland finns det också skäl att spela på
den djupt rotade pacifism som finns där.
När det gäller det nära utlandet, där vi
strävar att minska EU och Nato vilja till att stödja dessa länder, bör våra
ansträngningar inriktas på främst två områden: förmedla en bild av hur
rysktalande grupper diskrimineras och att utmåla länderna som härdar för
nynazism vilken utgör ett hot mot såväl Ryssland som övriga Europa. Att utmåla
dem som alarmister som lider av rysskräck, bör också vara en del i vår
propaganda.
Idag saknar vi i stor utsträckning lämpliga
instrument för denna typ av psykologiska operationer. Vi föreslår därför att vi
tillskapar nyhetskanaler enligt västerländskt mönster där europeiska och
amerikanska tittare känner igen sig i hur budskapet presenteras. T ex måste
programledarna vara personer från de länder som budskapet riktar sig till. Det
är viktigt att programutbudet är sådant, bl a inrikespolitik i de olika
länderna och lokala händelser, så att det lockar tittare. Detta kommer att vara
kostsamt men sett till de vinster som står att få en struntsumma. Vår förmåga att utnyttja s k sociala media bör
utvecklas. I det nära utlandet, där det bor många är rysktalande, måste de
ryskspråkiga programmen ritade till dessa länder inte bara förmedla vår tolkning
av olika politiska händelser men också göras attraktiva genom att innehålla
välgjorda underhållningsprogram som appellerar till den breda massan, och
därmed ger stor publik.
Ett speciellt område inom ramen för att
mentalt påverka, främst den europeiska, opinionen är militära
styrkedemonstrationer. Detta för att
skapa en stämning av att försöka möta Ryssland med militära medel är lönlöst,
och att spela på människors krigsrädsla. Här har kärnvapen en speciell roll.
Kan vi göra det trovärdigt att vi är beredda att använda kärnvapen (oberoende
om vi är det eller inte) så kan det bidra till en ökad skrämselfaktor. Men
framförallt skapa en diskussion inom Nato om rimligheten i artikel 5 i
Natostadgan. Hur långt är Nato berett att gå för att försvara sina medlemmar
”starta ett kärnvapenkrig i Europa”. En
sådan diskussion kommer sannolikt skapa slitningar inom alliansen.
Inom ramen för
påverkansoperationer måste vi också bedriva en målinriktad kampanj för att visa
vår egen befolkning vilka hot vi står inför, och också förbereda den för de
uppoffringar som kan krävas. Åtgärder inom detta område redovisas inte i denna
plan. Att det kräver en strikt kontroll av våra media är dock uppenbart.
Återskapandet
av vår militära styrka är en helt
fundamental faktor för att kunna förvekliga målsättningarna i den här planen.
Vi kommer aldrig över längre tid kunna
rusta mer än Nato, där saknar vi de ekonomiska och industriella
förutsättningarna. Avgörande är därför att vi skapar oss ett temporärt överläge,
vad amerikanerna brukar kalla ”window of opportunity”, där vi i vissa avseenden
är överlägsna Väst militärt. I alla fall i avgörande geografiska områden.
Vi har här flera fördelar. Inom Nato
pågår omfattande nedskärningar av ländernas militära styrkor, de lär fortsätta
så länge de västliga regeringarna inte ser något akut militärt hot. Alla ser en
möjlighet att genomföra hos den stora massan populära reformer på bekostnad av
försvarsbudgeterna. Deras regeringar kommer därför sannolikt reagera långsamt
på våra åtgärder, det förstärkt av tröga beslutsprocesser. Här finns också goda
möjligheter att vilseleda dem om det verkliga tillståndet i våra väpnade
styrkor – d v s påverka deras uppfattning om hotbilden.
Enligt vår bedömning borde vi därför kunna
få åtskilliga års försprång i våra rustningar innan en del länder i väst,
sannolikt inte alla, börjar vidta några åtgärder för att stärka sina militära
förmågor. Det är dessutom troligt att några mer omfattande åtgärder inte kommer
att vidtas så länge inte den allmänna opinionen i de olika länderna börjar
reagera. En sådan press från väljarna
kommer knappast uppstå så länge Ryssland inte uppfattas som ett tydligt hot. När
det kan ske är osäkert, det kommer variera från land till land. Här är de tidigare
nämnda påverkansoperationerna en viktig komponent för att fördröja sådana
reaktioner. De baltiska länderna och Polen kommer antagligen tillhöra dem som
reagerar tidigast. Eventuellt också USA, där förstår man global maktpolitik,
något som de europeiska länderna i stort sett har glömt bort. En militär
operation i Europa kan dock vara en sådan omslagspunkt. Vi måste vi därför
räkna med att plan ”Potemkin” i Ukraina kan utlösa mer omfattande åtgärder i
Europa, och USA.
Gruppens bedömning är att om tillräckliga
medel tillförs från och med nästa år, 2008, så skulle våra väpnade styrkor
kunna vara starka nog för att omkring 2016/17 framgångsrikt kunna möta i stort
sett alla Natoåtgärder kopplade till en konflikt i Östersjöområdet. Eller,
vilket inte är osannolikt, avskräcka Nato från att ingripa. Det samtidigt som
vi kan upprätthålla en rimlig gard i andra riktningar där Nato har
förutsättningar att verka, Svarta Havet och de arktiska områdena. I det senare
fallet är det speciellt viktigt att säkerställa skyddet av vår
andraslagsförmåga på Kolahalvön.
Sammantaget innebär det att
tidsuppehållet mellan operation ”Potemkin” och operation ”Apraxin” alternativt ”Sjeremetev”
bör vara så kort som möjligt. Endast långt nog för att konsolidera vår position
i Ukraina och stärka vår militära förmåga i Svarta Havsområdet, helst bara något
år.
I detta sammanhang är det viktigt att
vilseleda Nato om hur våra rustningar ser ut tidsmässigt, d v s inriktade på
att ha skapat en god förmåga till att genomföra omfattande operationer i vårt
närområde omkring 2016/17.
Genom att öppet presentera ett
rustningsprogram som ser ut att vara inriktat mot 2020 skapar vi en känsla hos
våra motståndare att de kan ha viss tid för motåtgärder innan vi är färdiga.
Det kommer att ytterligare fördröja deras redan från början långsamma
beslutsprocesser. Här ingår också att offentligt
presentera framtida vapensystem vilka rimligtvis inte kan vara färdiga
tidigare. En skenbar öppenhet om våra rustningar, som kan verka skrämmande för
omvärlden, blir ett vapen som gör att de reagerar långsamt.
Det innebär att vi i huvudsak bör prioritera
att utveckla och modifiera redan befintliga system, vilka vi snabbt kan sätta i
produktion och tillverkas i stora mängder.
Risken för att vi på ett avgörande sätt skulle vara kvalitativt
underlägsna är liten. Nato har bara
förbandssatt ett litet fåtal kvalificerade vapensystem de senaste tjugo åren
(USA utgör här ett visst undantag, men även här rör det sig om begränsade
volymer). Våra uppgraderade system kommer väl kunna mäta sig med vad Nato
kommer att ha. På luftvärnsområdet, avgörande för att möta främst ett amerikanskt
flyghot, är vi världsledande. De flesta
nya system hos Nato, som vi skulle ha problem att möta, är planerade att tas i
bruk omkring 2020 eller därefter. En tidpunkt då vi borde ha uppnått våra
politiska mål.
En modernisering av våra kärnvapen är
också en vital komponent i planen. De bidrar såväl till att skapa en osäkerhet
i Väst under vilka förhållanden vi kan tänkas använda dem och dessutom bidrar
de till att befästa vår position som en av de ledande världsmakterna.
Vi kommer sannolikt också att vara
utbildningsmässigt överlägsna. Väst har i stort sett ägnat all sin energi och
metodutveckling efter det Kalla kriget till att delta i olika typer av
begränsade konflikter. Som vi bedömer det kommer denna trend fortsätta under
tämligen lång tid. Kriget i Afghanistan kommer att fortsätta. Likaså kommer
knappast konflikterna i Mellanöstern eller Afrika att försvinna, speciellt inte
om vi kan underblåsa dem. Sannolikheten är stor för att Nato även fortsatt kommer
ägna mycket av sina resurser och stor energi åt att hantera den typen av konflikter
medan vi kan koncentrera oss på att återta vår förmåga till att genomföra
omfattande konventionella operationer. Dessutom,
Nato och andra länder i Väst, har också avvecklat många av de komponenter i
sina organisationer som krävs för ett konventionellt krig mot en kvalificerad
motståndare. Förmågor som det kommer ta
mycket lång tid, och kräva stora ekonomiska investeringar för att återskapa.
Vår slutsats är att det
finns goda förutsättningar för att vi till ca 2016/17 kan uppnå en tillräcklig
militär kapacitet, relativt Nato, för att våra väpnade styrkor då ska utgöra
ett potent instrument som kan användas för att uppnå våra politiska mål.
Slutligen
något om återförsäkring i öst. Våra
aktioner i vårt nära utland kommer förr eller senare utlösa motreaktioner i
Europa och USA. Det är därför viktigt att vi som en del av planen undanröjer
eventuella problem som kan uppstå i Fjärran östern. Förhållandet till Kina är
här avgörande.
Det av två skäl. Genom att utveckla de
ekonomiska förbindelserna med Kina kan vi delvis minska konsekvenserna av olika
eventuella ekonomiska stridsåtgärder från Väst. Det är ett av de få medel de
har som de kan utnyttja med kort varsel och som skulle ha rimligt stor politisk
acceptans.
Ett ryskt stöd för Kinas utrikes- och
säkerhetspolitiska ambitioner, t ex avseende Taiwan och de territoriella
konflikterna med Japan och andra länder i regionen, kommer sannolikt välkomnas
i Peking i dess strävan att minska USA inflytande i Asien. I utbyte skulle vi
få en välvillig kinesisk neutralitet. Ökade spänningar i Asien sammanfaller
dessutom med vårt intresse att splittra USA:s uppmärksamhet och resurser mellan
flera platser.
Sammanfattande
slutsats och rekommendation
Vi ser goda möjligheter till att under
den kommande tioårsperioden återge Ryssland en ledande plats på den globala
arenan. Vi anser därför att planen bör implementeras så fort överhuvudtaget
möjligt då vi annars riskerar att för all framtid förbli ett andra eller tredje
rangens land, eller att i värsta fall Ryssland upplöses som nation.
Arbetsgruppen ”Alexander Nevskij”
[1]
Alexander Nevskij rysk nationalhjälte och helgon. Vann slaget vid Neva 1240.
Hejdade ökat svenskt och tyskt inflytande i Ryssland. Gifte sig med Batu Khans
dotter, fick därmed ryggen fri mot öster (se sista avsnittet i denna plan).
[2] Grigorij
Potemkin (1739 – 1791) erövrade stora delar av dagens Ukraina åt Ryssland.
Grundade bl a städerna Sevastopol och Cherson.
[3] Fjodor
Apraxin, rysk amiral (1661-1728), hade stor del i den ryska sjömaktens skapande
i Östersjön, erövrade Viborg 1710 och ledde härjningarna mot den svenska kusten
1719.
[4] Boris
Sjeremetev, rysk general (1652-1719), erövrade Nöteborg och Nyenskans 1704
(nuvarande plats för St. Petersburg) och lade därmed grunden för Rysslands
närvaro vid Östersjön.
Bra! Trovärdigt! Läskigt!
SvaraRaderaDet låter mycket sannolikt. Jag har själv inte tänkt i de här banorna. Min geostrategiska bild sträcker sig inte bortom Rysslands intresse för Baltikum, Ukraina, eller bortom Rysslands motdrag mot deras antagonister Europa och USA. Framförallt sätter min geostrategiska bild Sverige i centrum. Men jag förstår nu att man måste gå en mil i fiendens mockasiner för att tillfullo förstå hur han tänker och vad hans nästa drag kan komma att bli. Till trots så är vi överens om Rysslands troliga planer för framförallt vår Östersjöregion. Tidsperspektiven saknade jag dock, den kan man endast få när man har gått i fiendens mockasiner. Det förstår jag nu.
SvaraRaderaOerhört intressant, skrämmande och trovärdigt! Mycket bra!
SvaraRaderaMycket bra skrivet, skrämmande i sin trovärdighet..
SvaraRaderaVäldigt intressant läsning.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaBra skrivet Karlis, inte alls otroligt. Mycket likt det tyska återtagandet och det politiska spelet efter krigsslutet 1918.
SvaraRadera"Problemet" med den här artikeln är att den känns alldeles för realistisk. Händelser och kalendarium upplevs
SvaraRaderasom mycket trovärdiga - trots sin fiktiva bakgrund. Tveklöst en målande bild av en snörpt stormakt som söker en revanschistisk arbetsmodell, för ett återtagande av den gamla stormaktsrollen och därmed den identitet de då företrädde. Framför allt med ambitionen av åter blir den geopolitiska maktfaktorn i regionen. Makten är det primära, priset för att åstadkomma detta blir det sekundära.
OK,intressant, men just denna text är skriven av bloggaren, och är inte ett riktigt dokument?
SvaraRaderaJo - jag är fullt införstådd med detta. Inte desto mindre upplevs det beskrivna scenariot som mycket trovärdigt och fullt realistiskt . . ., även i det verkliga livet!
RaderaLänkarna i artikeln pekar till c:\ :-)
SvaraRadera