Inlägget finns också publicerat på Kungl Krigsvetenskapsakademiens blogg www.kkrva.se
Jag fick nyligen en fråga om vad jag ansåg om finskt
och svenskt Natomedlemskap och vad ett fördjupad samarbetet mellan Sverige och
Finland skulle kunna innebära. Här några tankar.
Den bäsa lösningen vore
att båda länderna blev Natomedlemmar och samordnade sin planering och
verksamhet inom ramen för alliansen. Förutom de fördelar som medlemskapet
skulle innebära avseende möjligheterna till gemensamma operationer och att få stöd
från andra länder så skulle Sverige och Finland därmed också omfattas av Natos
kärnvapenavskräckning.
Då ett medlemskap för
närvarande inte tycks vara aktuellt så kommenterar jag främst det
svenska-finska bilaterala samarbetet.
Att det svensk-finska
samarbetet skulle kunna leda till en formell militärallians mellan länderna
anser jag inte vara realistiskt. Det skulle i praktiken kräva en gemensam
säkerhets- och försvarspolitik. Något som jag inte tror är möjligt med de
militärstrategiska förhållanden som råder och ländernas olika historiska
erfarenheter.
Är någon av regeringarna
beredd att ovillkorligen lova att man kommer gå i krig för det andra landets
skull även i situationer där man eventuellt skulle se en chans att själv hålla
sig utanför en konflikt? Bara för att ge två exempel. Är Finland berett att
hota Ryssland med krig om Ryssland ställer krav på Sverige att få ”låna”
Gotland i händelse av en allvarlig kris i Baltikum? Är Sverige berett att gå i
krig om Ryssland ställer liknande krav att få ”låna” delar av finska Lappland
för att skydda baskomplexen på Kolahalvön kopplat till en allvarlig kris på
Nordkalotten?
Det grundläggande
problemet är att Finlands och Sveriges gemensamma resurser inte räcker till att
föra ett framgångsrikt försvarskrig mot Ryssland. Båda länderna är beroende av
utländsk hjälp för att kunna försvara sig. Sverige behöver den mycket tidigt. Finland
har en bättre uthållighet men är också beroende av stöd i ett mer utdraget
förlopp. En svensk-finsk försvarsallians löser inte ländernas försvarsproblem.
Lägger vi därtill
historiska erfarenheter så tror jag inte att något av länderna (kanske främst
Finland), är berett att driva den operativa samordningen så långt att man blir helt,
eller mycket starkt, beroende av det andra landet för att överhuvudtaget kunna
försvara sig. Att, som det föreslagits av vissa, till exempel ha ett gemensamt
flygvapen ter sig därför som måttligt realistiskt.
Att göra sig starkt beroende
av ett annat land måste vara förknippat med mycket stora fördelar för att man
ska gå den vägen. Det är i grunden bara klokt om den andre allianspartnern är
så stark att den egna förlusten av handlingsfrihet uppvägs av en avsevärt högre
avskräckningsnivå, eller om det skulle utbryta ett krig ger rejält ökade möjligheter
att nå en gynnsam fred. En allians mellan Sverige och Finland uppfyller inte de
kriterierna för något av länderna.
Jag ser därför inte en
formell försvarsallians mellan Sverige och Finland som en framkomlig, eller
lämplig, väg.
Vad är det då vi bör
sträva efter?
Det övergripande målet bör
vara att skapa en osäkerhet i Ryssland om man eventuellt kommer att behöva möta
svenska som finska stridskrafter som samverkar i händelse av ett angrepp mot
något av länderna. Det elementet i en rysk riskkalkyl skapas genom att utveckla
en långtgående interoperabilitet mellan svenska och finska stridskrafter – de
ska kunna slåss tillsammans på ett effektivt sätt i situationer där svenska och
finska intressen sammanfaller.
Exempel på konkreta åtgärder
för att nå det målet skulle kunna vara:
Gemensam, eller åtminstone koordinerad materielanskaffning, i större utsträckning än idag – det borde göras även om det inte innebär några ekonomiska vinster, här är det övergripande målet ökad interoperabilitet det viktiga.
Ytterligare en viktig fördel
med ett nära samarbete är att det kan bidra till att göra båda ländernas egna
försvarsförmågor bättre.
Sveriges mycket begränsade
tillgång på markstridsförband gör det svårt att genomföra allsidiga och större
övningar. Att kunna delta i finska övningar skulle ge svenska chefer och
förband erfarenheter som de knappast kan få genom att bara öva med svenska
resurser i Sverige.
Finland saknar ubåtar. Att
kunna öva mot (och med) svenska ubåtar skulle sannolikt vara en värdefull
erfarenhet för den finska flottan.
Det sker redan viss
gemensam övningsverksamhet, främst när det gäller flygstridskrafterna, men här
skulle samarbetet mellan länderna kunna, och borde, bli mycket mer omfattande.
Den utökade gemensamma
övningsverksamheten skulle självfallet också öka förmågan att samverka i krig.
Här kan det finnas skäl att
påpeka att vid olika åtgärder som syftar till att fördjupa det svensk–finska
samarbetet så måste båda länderna samtidigt snegla på hur åtgärderna kan
kopplas till eventuella Nato-operationer i händelse av en konflikt i det
nordiska området. Även om länderna inte är medlemmar i Nato så är det svårt att
föreställa sig scenarier där samverkan med alliansen inte kommer att utgöra en
vital del av svenska och finska försvarsoperationer.
Sammantaget, ett fördjupat
svensk-finskt samarbete gynnar båda länderna. Det övergripande målet bör vara
att skapa bästa möjliga förutsättningar att slåss tillsammans – för att därmed
öka osäkerheten i eventuella ryska kalkyler.
Samarbetet får dock inte
leda till att det skapas sådana ömsesidiga beroenden så att länderna tappar
förmågan att bedriva militära operationer på egen hand om den
politiska/strategiska situationen skulle kräva det.
Karlis Neretnieks
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera