Texten finns också publicerad i decembernumret av Vårt Försvar som utges av Allmänna försvarsföreningen - bli medlem om du inte redan är det.
Den
säkerhetspolitiska ekvation vi har att lösa har för många okända för att kunna leda
till ett entydigt svar. Alla alternativ, må det vara fortsatt militär alliansfrihet,
Nato-anslutning, EU-försvar, allians med Finland eller något annat, innebär att
allvarliga osäkerheter kvarstår, och att nya uppstår. Inte någon gång i modern
tid har vi haft en så komplicerad omvärld att hantera som nu.
Osäkerheter
Rysslands
ökade militära förmåga och aggressiva agerande, med såväl militära medel som
genom olika hybridoperationer, för att öka sitt inflytande i sitt ”nära utland”
utgör ett allt större orosmoment.
Kinas starka
ekonomiska och militära tillväxt, kombinerat med ett alltmer provocerande
uppträdande i Asien, gör att USA nu prioriterar Stillahavsområdet framför Europa.
Även den politiska utvecklingen i USA, oberoende av administration, kan leda
till ett minskat amerikanskt engagemang i Europa.
USA:s
ändrade fokus och Rysslands agerande har lett till att ett EU-försvar börjat diskuteras
som ett alternativ, eller komplement, till Nato. Alla konkretiseringar av vad det
skulle innebära har dock hittills stupat på divergerande hotbilder och
nationella ekonomiska särintressen. Men frågan lever.
Förutom dessa
mer övergripande trender finns ytterligare ett antal osäkerheter, med idag
okänt utfall, som måste tas med i ekvationen. Här bara några.
Vad kan
Storbritanniens utträde ur EU få för säkerhetspolitiska konsekvenser? Kriget i
Ukraina pågår nu för sjätte året i rad. USA har efter en inledande tvekan
börjat leverera krigsmateriel till Ukraina. Ökar det eller minskar det
stabiliteten i Europa? Vad kan ett ökat ryskt inflytande i Belarus leda till? Hur
kan konflikten mellan Turkiet och Grekland påverka sammanhållningen inom Nato? Kan
USA:s ökade fokus på Stillahavsområdet leda till att Kreml ser en ökad
handlingsfrihet för olika typer av aktioner i Europa?
Vi kan
spekulera om hur olika händelseutvecklingar, i USA, Europa, Medelhavet eller
Asien kan påverka svensk säkerhet, men det enda vi säkert vet, är att vi inte
vet.
Svenska handlingsalternativ
Vilka
säkerhetspolitiska handlingsalternativ har då Sverige? Kan vi bidra till att eliminera
de osäkerheter som vi ser idag? Bara marginellt, om ens överhuvudtaget. Inte
heller kan vi med någon säkerhet förutse vad det skulle vara som utlöste en konflikt
där Sverige blir indraget, och försöka planera utifrån det. En mer framkomlig
väg är att försöka identifiera varför någon överhuvudtaget skulle överväga att
använda militära medel i vårt närområde, och sedan utforma vår försvars- och
säkerhetspolitik för att hantera sådana situationer.
I grunden
finns det tre scenarier som skulle motivera att vi blir indragna i en militär
konflikt.
Ett där
Ryssland vill skydda en militär operation riktad mot Baltikum. För att stödja
sina baltiska alliansmedlemmar är Nato starkt beroende av att kunna utnyttja
svenskt territorium, främst luftrum. Något som Ryssland rimligtvis skulle vilja
förhindra.
Det andra
fallet kan uppstå om Ryssland ser ett behov av att utöka skyddet kring
basområdena på Kolahalvön. Baser där såväl huvuddelen av Rysslands
kärnvapenbestyckade ubåtar som de fartyg och flygplan vilka ska verka i
Atlanten är baserade. Det här fallet är ur svensk (och finsk) synvinkel
speciellt oroande då det kan vara aktuellt redan vid en allvarlig kris, utan
att det därför har utbrutit krig mellan Nato och Ryssland. Redan innehavet av delar
av norra Finland och norra Sverige skulle innebära stora fördelar för Ryssland.
Det tredje
fallet är kopplat till att upprätthålla sjö- och luftförbindelser till
Skandinavien. Delar av de sjö- och luftstridskrafter som är baserade i
Murmanskregionen har som uppgift att avskära Natos förbindelser över Atlanten,
för att på så sätt hindra att amerikanska förstärkningar kan tillföras Europa.
Redan en delvis framgångsrik sådan operation skulle kunna leda till att
förbindelserna till Skandinavien blev avbrutna. De Natostridskrafter som har
till uppgift att hindra Ryssland att genomföra en sådan ”avsnörningsoperation”
är främst baserade i Norge och Storbritannien. Att skydda ryggen åt Norge blir
därmed ett vitalt intresse för Sverige (och Finland). Både för att säkerställa vår
försörjning som för att kunna ta emot eventuella militära förstärkningar.
Hur ser då
den säkerhetspolitiska matsedeln ut för Sverige? Grovt sammanfattat står
följande rätter på menyn:
-
Nato-
anslutning
-
Verka
för att EU blir en kraftfull säkerhetspolitisk aktör
-
Nordisk
försvarsallians
-
Försvarsallians
med Finland
-
Regionala
försvarsöverenskommelser
-
Fortsatt
militär alliansfrihet
Men hur
smakliga är rätterna?
En
Nato-anslutning skulle innebära att ett angrepp på Sverige också vore ett
angrepp mot övriga alliansmedlemmar, och därmed utlösa motåtgärder från andra
än bara Sverige. Tröskeln för ett angrepp mot Sverige skulle därmed öka
drastiskt. Problemet här är alliansens framtida trovärdighet. I vilken
utsträckning kan vi basera vår säkerhet på stöd som kanske inte kommer
levereras?
EU är idag ingen militär allians. Det
finns ingen ledningsorganisation, ingen planering och heller ingen gemensam syn
på vilka uppgifter ett eventuellt EU-försvar skulle lösa. Dessutom saknas idag
i Europa de militära resurser som skulle krävas för att utgöra en trovärdig
motvikt mot Ryssland. Alternativet kan bara ses som en mycket långsiktig option,
men samtidigt den enda som kan utgöra ett alternativ till Nato om alliansen skulle
försvagas drastiskt.
Ett nordiskt
försvarsförbund, omfattande Sverige, Norge och Finland kan synas vara ett tämligen
attraktiv alternativ (för Danmark är Tyskland och Polen mer naturliga
samarbetspartners). Ländernas sammanlagda stridskrafter är på pappret ganska
imponerande. Tillsammans antagligen större än vad Ryssland skulle kunna sätta
in mot något enskilt nordiskt land. Men det är bara en skenbar styrka. Det vore
exempelvis orimligt att föra över stora delar av den finska armén till Skåne
för att där möta ett angrepp mot Sverige, och att Finland därmed lämnade sin
östra gräns delvis oförsvarad. Lika lite kan den norska flottan förväntas
operera i Östersjön, och lämna det fritt fram för de ryska sjöstridsstridskrafterna
baserade på Kolahalvön. Det i praktiken enda område där det finns stora
fördelar att vinna vore gemensamma flygoperationer. Att Norge skulle avstå från
sitt medlemskap i Nato, en förutsättning för en nordisk försvarsallians, får
betraktas som mycket osannolikt. Det även om alliansen skulle försvagas jämfört
med idag. Norge skulle dessutom då också avsäga sig det yttersta
avskräckningsmedlet mot rysk kärnvapenutpressning. Natos förmåga att svara med
kärnvapen.
En formell
militärallians mellan Sverige och Finland skulle höja tröskeln för ett
ryskt angrepp mot båda länderna. Ryssland skulle då exempelvis behöva gardera
sig mot att Sverige genomförde stridshandlingar i Östersjön, även om det ryska
angreppet bara riktade sig mot norra Finland. Då i syfte att utvidga
säkerhetszonen kring baserna på Kolahalvön. Men just där ligger också dilemmat
för både Sverige och Finland. Är man beredd att gå i krig mot Ryssland i det
fall bara det andra landet angrips? Försvaret av norra Finland kan vara ett
exempel. Ett annat skulle kunna vara Gotland. Hur villigt skulle Finland vara
att gå i krig mot Ryssland för att hjälpa Sverige försvara ön? Skulle båda
länderna bli angripna samtidigt försvinner problemet, då gäller det att agera
så effektivt som möjligt tillsammans. Det dagens svensk–finska samarbete syftar
till.
Långtgående multilaterala samarbeten, till exempel ett ”Hansaförbund” bestående av
Storbritannien, Tyskland, Norge, Danmark, Polen, de baltiska staterna, Sverige
och Finland, skulle antagligen kunna spela en roll för att minska risken för
ryska militära äventyrligheter i vår del av världen. Ur rysk synvinkel skulle
då osäkerheten öka genom att man aldrig säkert skulle veta vilka motståndare
man hade att möta. Dock, så länge det inte var en förpliktigande allians så
skulle vi själva (och övriga) stå inför samma osäkerhet – vilka kommer vi att
slåss tillsammans med, om några? Dessutom,
så länge Nato existerar i någon form kommer dagens alliansmedlemmar i vårt
närområde antagligen se möjligheten till amerikansk hjälp, även om den kan bli begränsad,
som mer avskräckande gentemot Ryssland, än vilka som helst löften från
”Hansaförbundet”. Möjligtvis kan man också ställa frågan i vilken mån Sverige
är berett, och har förmågan, att åta sig förpliktelser att försvara de baltiska
staterna inom ramen för ett sådant förbund.
Kan vi själva
skapa en sådan avskräckningsförmåga att vi därmed skulle kunna undvika att bli angripna vid en väpnad
konflikt i vårt närområde? Ett kraftigt förstärkt svenskt försvar kommer höja
tröskeln för ett angrepp, och även bidra till en ökad stabilitet i regionen
genom att eventuella angrepp mot våra grannar blir svårare att genomföra. Men
oberoende av hur mycket vi än rustar kommer vi aldrig kunna skapa oss en
tillräcklig förmåga för att på egen hand möta alla eventualiteter. Vi kommer
alltid vara beroende av utländskt stöd i olika former, efter kortare eller
längre tid. Det gällde under det kalla kriget, det gäller idag och kommer gälla
även imorgon. Dessutom, hur skulle Nato och EU agera om Sverige inte tog
ställning i en konflikt där medlemmar i någon av dessa organisationer blev
angripna? Sverige är idag så beroende av både USA och EU, ekonomiskt och
militärt, att ett ”neutralitetsalternativ” i händelse av en konflikt i vårt
närområde inte existerar.
Slutsatser
Den viktigaste
slutsatsen är att det inte finns någon enskild lösning på de säkerhetspolitiska
problem vi står inför. Istället blir en det fråga om hur vi genom en
kombination av olika åtgärder kan bädda för att uppnå olika försvars- och
säkerhetspolitiska syften.
Det första
skulle vara att inte ge Ryssland en billig, tämligen riskfri, option att utnyttja
svenskt territorium som en del av en operation riktad mot något eller några av
våra grannländer. Och i det fall vi ändå blev angripna, kunna slåss
tillräckligt länge för att kunna få hjälp. Att kunna slåss för tid kommer vara
än mer viktigt i framtiden då osäkerheterna kommer att öka kring hur och när Nato
kommer att agera i vårt närområde. Både när det gäller att stödja våra grannar
och eventuellt även oss. Det kräver en avsevärt större egen militär förmåga
än den Försvarsberedningen föreslagit.
Vi är, och
kommer alltid vara, beroende av stöd från andra i det fall vi skulle bli
angripna. Förutsättningarna för att få hjälp ökar om vi har bindande
överenskommelser med parter som har resurser, och ett egenintresse, för att
leverera stöd. I dagsläget är det endast Nato som uppfyller de kriterierna. Vi
bör därför ansöka om medlemskap i Nato, trots de osäkerheter alliansen står
inför.
Skulle Natos
trovärdighet urholkas drastiskt krävs alternativ. Vi bör därför engagera oss
för att EU också ska få militära muskler, även om det är en långsiktig och
delvis osäker lösning.
Vi bör så
långt möjligt öka osäkerheten i ryska kalkyler när man i Moskva ställer sig
frågan ”vilka motståndare riskerar vi att behöva slåss emot?”. Olika
bilaterala och multilaterala militära samarbeten bör därför stärkas och
utvecklas, även om de inte innebär några garantier för den dag vi skulle bli
angripna.
Detta om i
huvudsak militär säkerhet. Väger vi även in nödvändigheten av att, i fred,
gråzon som krig, också kunna möta olika ekonomiska hot, cyberkrigföring, påverkansoperationer,
terrorism mm, blir det än mer uppenbart att en svensk ”Alleingang” inte har
något med dagens eller morgondagens säkerhetspolitiska realiter att göra.
Vi måste
satsa på flera olika hästar i det säkerhetspolitiska lopp som just nu pågår.
Någon eller några kanske ger utdelning.
*****
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar