Inlägget finns också på Kungl Krigsvetenskapsakademiens blogg.
En svensk och finsk anslutning till Nato innebär att Försvarsberedningens betänkande Värnkraft och försvarspropositionen från november 2020 kan läggas till handlingarna. Rådande planering avseende Försvarsmaktens struktur och inriktning kommer då till stora delar inte längre vara ändamålsenlig. Likaså kommer Sveriges (och Finlands) integrering i alliansen med stor sannolikhet leda till nya militära ledningsförhållanden i det nordisk-baltiska området. I alla fall om man vill utnyttja de fördelar ett svenskt och finskt medlemskap kan ge när det gäller att stärka ländernas egen säkerhet och alliansens avskräckningsförmåga.
Förändringarna
är av den digniteten att de kommer kräva en bred politisk förankring. Det finns
därför starka skäl att så snart som möjligt kalla in Försvarsberedningen för
att hantera den processen. Dessutom, våra försvarspolitiker kommer ha ett stort
behov av att bygga upp sin kunskap om alliansens sätt att fungera. Få en
fördjupad kunskap om lednings- och beslutsprocesser och hur Sverige kan bidra
för att stärka alliansens förmågor i olika avseenden. Alliansen ger också
möjligheter till en arbetsfördelning mellan olika länder, något som Sverige
hittills bara kunnat dra nytta av i mycket begränsad omfattning. Faktorer som alla
borde påverka Försvarsmaktens struktur och uppgifter. Enbart utbildningsbehovet
för ledamöterna, förutom sakfrågorna som ska behandlas, är ett starkt skäl till
att en ny försvarsberedning bör sammankallas och påbörja sin verksamhet
omedelbart efter valet i höst.
Nedan några
tankar om en del av de utmaningar en ny försvarsberedning kan ställas inför och
några förslag om hur de skulle kunna hanteras. Tonvikten i artikeln ligger på
tänkbara ledningsstrukturer utformade för att samordna militära insatser i det
nordiska området, i såväl fred som krig. Antagligen det sakområde som kommer
kräva den största mentala omställningen hos svenska militärer och politiker. Lite
som kuriosa kan man fråga sig om inte acceptansen för den nedan skissade modellen
kommer vara större i Finland? Den
historiskt bevandrade kommer se stora likheter med ledningsstrukturen, i och
kring Finland, från fortsättningskriget 1941-44. Då som nu med grund i tämligen
oföränderliga militärgeografiska realiteter. Utöver ledningsaspekterna diskuteras också några
organisatoriska förändringar i Försvarsmakten vilka skulle kunna bidra till att
öka alliansens gemensamma förmåga i det nordisk-baltiska området, och därigenom
bidra till en ökad stabilitet och säkerhet i vår del av världen.
Sverige kommer
inte längre vara en måttligt stor, tämligen utsatt, stat som ser försvaret av
landet ur ett i huvudsak snävt nationellt perspektiv. I stället kommer Sverige
bli en viktig kugge i en större gemensamskap där vi, förutom att vara
garanterade stöd, också kommer kunna bidra till att öka alliansens gemensamma
avskräckningspotential i norra Europa. Något som borde minska Rysslands lust
att ge sig in på militära äventyr i vårt närområde.
Här nedan några
av de utmaningar vi bör ha tänkt igenom och bör ha en mening om i de
förhandlingar som kommer bli aktuella i samband med en anslutning till Nato.
Nordkalotten där det vid en kris kan finnas ett starkt ryskt
intresse av att utvidga säkerhetszonen kring baserna på Kolahalvön är ett
gemensamt norskt, svenskt och finskt problem. De där baserade strategiska
atomubåtarna, och de flyg och marinstridskrafter som är avsedda för att avskära
Natos atlantförbindelser, gör att även andra Natostater, främst USA, också kan
se skäl att agera. Områdets stora betydelse och de omfattande stridskrafter av
olika slag vilka kan bli engagerade talar för att det redan i fredstid bör
finnas en kvalificerad ledningsorganisation på plats i norra Skandinavien. Den
bör ha förmåga att samordna och leda styrkor från flera länder som genomför gemensam
strid på marken, i luften och på havet samt också leda en omfattande och
komplicerad logistikverksamhet. Vi talar här om något som skulle likna en
multinationell kårstab förstärkt med extra kapacitet att leda tämligen
omfattande flyg- och sjöstridsverksamhet.
Operationsområdet
bör vara avdelat på förhand för att underlätta förberedelser i fred och undvika
gränsdragningsproblem och kompetenstvister vid en allvarlig kris eller vid ett krigsutbrott.
Lösningen är antagligen en COMSCANORTH (Commander Scandinavia North) med stab. När
det gäller förberedelser för, och ledning av, övningar och operativ verksamhet
skulle stabens uppgifter till delar kunna jämföras med våra tidigare milostaber.
Krigsplanläggning och övningsverksamhet för svenska, norska och finska
fältförband, territoriella enheter samt marin- och flygförband vilka är
planerade att uppträda i norra Skandinavien bör i stor utsträckning styras av
COMSCANORTH.
Ur svensk
synvinkel skulle en sådan ordning, förutom att vi skulle bidra till bemanningen
av COMSCANORTH stab innebära att huvuddelen av de svenska markstridsförband som
idag främst är avsedda för försvar av norra Sverige även bör ha förmågan att
uppträda såväl i Norge som Finland. Det innebär höga krav på såväl taktisk som operativ
rörlighet och att logistikorganisationen måste utvecklas för att kunna verka
över långa avstånd samt att den kan samordnas med övriga länder i området. Bara
för att ge ett begrepp om avstånden; det är landvägen 660 kilometer mellan
Boden och Tromsö och 400 kilometer mellan Boden och Salla (finsk-ryska
gränsen).
Det kan också
övervägas att alla tre länderna till del skaffar samma typer av vapensystem
till de förband som har sina uppgifter i norra Skandinavien. Det för att
underlätta gemensam logistik, likartat uppträdande och gemensam upphandling. Kanske
ger den planerade utökningen av det svenska artilleriet där vissa möjligheter
redan i närtid. Med inspiration av den helintegrerade tysk-holländska stridsvagnsbataljonen
i Bergen-Lohheide, skulle norra Skandinavien kunna vara platsen där det första
nordiska helt blandade, gemensamma, förbandet organiserades? Kanske en
”drönarbataljon” på grund av de mycket stora landytor som ska hanteras? Svenska
och finska Lappland och Troms fylke tillsammans omfattar en yta som är större
än hela Baltikum.
Flygstridsledningen
i regionen bör samordnas fullt ut för att optimalt kunna utnyttja
flygsystemens, JAS och F-35, olika egenskaper och beväpningsalternativ på bästa
sätt. MR N (Militärregion Norr) skulle i denna ledningsmodell eventuellt behöva
delas, där den norra delen skulle bli operativt direkt underställd COMSCANORTH.
Här finns en direkt koppling till vilka delar av Norge som skulle lyda under
COMSCANORTH.
Östersjön som vi hittills betraktat som en
vallgrav vilken skyddar Sverige skulle i stället bli en förbindelselänk med
avgörande betydelse för försvaret av alliansens baltiska medlemmar. Sverige skulle
där ha en viktig roll för att säkerställa sjö- och luftförbindelser över
Östersjön. Något som rimligtvis borde påverka hur Marinen bör utvecklas och
också hur vi utformar vår militära närvaro på Gotland. I Gotlandsfallet bör
perspektivet ändras från att i första hand försvara ön (vilket självfallet
också måste göras) till att göra ön till en plattform för att skydda
förbindelserna till Baltikum. Robot 103
Patriot, kustrobotar och ubåtsjaktsystem baserade på ön skulle där vara viktiga
komponenter.
När det
gäller flottans utformning och storlek i Östersjön beror det i stor
utsträckning på hur det går att göra en arbetsfördelning mellan olika alliansmedlemmar.
Naturligt vore
att Sverige som störste strandägare i Östersjön, innehavare av Gotland och med
de goda baseringsmöjligheter som de svenska skärgårdarna ger, samt övriga
östersjöländers annorlunda hotbilder, fick en ledande roll när det gäller sjöoperativ
verksamhet i Östersjön. Det borde leda till en kraftig ökning av antalet
svenska marina enheter i Östersjön jämfört idag. Det både för att kunna
uppträda på fler platser samtidigt som för att skapa en ökad uthållighet, samt
för att ge andra alliansmedlemmar möjligheter att prioritera andra, för dem
viktigare, förmågor. Övriga östersjöländer (utom eventuellt Tyskland, se nedan)
skulle därmed kunna inrikta sin marina verksamhet på mer kustnära aktiviteter. Sett i ett större sammanhang skulle en sådan svensk
inriktning i Östersjön frigöra medel hos våra allierade på andra sidan
Östersjön till att investera i vad de behöver mest, markstridsförband och
luftförsvar.
Lika viktigt
som att bidra till att sjö- och luftförbindelserna till Baltikum hålls öppna är
uppgiften att säkerställa Finlands förbindelser med omvärlden, genom luften och
över havet. Huvuddelen av Finlands handel sker med sjötransporter. Det blir
därför en viktig gemensam uppgift för de svenska och finska marinerna att
säkerställa säkra transportleder till havs. Då inte bara i egentliga Östersjön
utan också över Bottenhavet.
För att
samordna och leda den marina verksamheten Östersjön krävs en chef med stab. En
COMBALT (Commander Baltic).
Västkusten med dess hamnar, främst då Göteborg,
är avgörande för såväl svensk som norsk handel och försörjning. Även en stor
del av Finlands export och import sker via Göteborg. Det är därför viktigt att
sjöfarten i Nordsjön och Skagerrak kan skyddas. Hotbilden är komplicerad. Den
omfattar ubåtar med torpeder, ubåtslagda eller flygfällda minor,
långräckviddiga sjömålsrobotar avfyrade från ytstridsfartyg, ubåtar eller
flygplan. Det krävs därför såväl kvalificerade flygburna förmågor, bland annat
ubåtsjaktflygplan, som uthålliga och mångsidiga fartyg som kan uppträda över
mycket stora ytor – från brittiska kusten till den svenska västkusten och upp
till norra Norge. Här finns det skäl att notera att det inte bara är en fråga
om flera länders försörjning, utan också om att tillföra militära
förstärkningar till Skandinavien och även till Baltikum, i den mån det ska ske
sjövägen. Det senare en nödvändighet om vi talar om tyngre förband och mer
omfattande logistik.
Här kan det finnas
skäl att överväga en arbetsfördelning, bland annat av ekonomiska skäl. Den
skulle kunna innebära att Tyskland med sin stora ekonomiska potential,
tillsamman med Norge, Danmark och eventuellt Storbritannien, skulle kunna ta på
sig en ledande roll för att säkerställa de skandinaviska ländernas
sjöförbindelser med omvärlden. Därmed skulle östersjöstaterna, utom Tyskland,
kunna ta på sig huvudansvaret för marin verksamhet i Östersjön. Medan andra
alliansmedlemmar hanterar problematiken med sjöfartsskydd västerut.
De baltiska staterna kommer aldrig ha möjligheter att med
egna resurser avvärja ett ryskt angrepp. De kommer alltid vara beroende av stöd
från andra alliansmedlemmar. De markstridsförband från olika Natoländer som
idag finns i Baltikum fyller främst en snubbeltrådsfunktion. Det vill säga att
säkerställa att hela alliansen blir indragen i händelse av ett ryskt angrepp
mot någon eller några av de baltiska staterna. Skulle hotet bli akut krävs därför
att Nato tillför ytterligare förband för att höja tröskeln för ett angrepp. Eller
om så krävs avvärja ett angrepp. Tidsfaktorn kommer här vara av stor betydelse.
Ju tidigare det kan tillföras förstärkningar till Baltikum desto mindre risk
att ett hot övergår till ett angrepp, alternativt att angreppet kan avvärjas.
Det är
uppenbart att Sveriges geografiska läge ger oss goda möjligheter att vara det
land som först, kanske tillsamman med Danmark, skulle kunna föra över mer betydande
resurser till Baltikum. Då jämfört med USA, Storbritannien eller Frankrike. De
tre andra länderna med möjligheter att ge något substantiellt bidrag, men där
transporttiden är avsevärt längre. En tidsskillnad som kan vara avgörande. Här
finns också ett mycket tydligt svenskt egenintresse. Kan vi bidra till att
Baltikum inte angrips så minskar också risken radikalt för att Ryssland skulle
försöka ta delar av Sverige för att skapa ett ”flankskydd” för en operation mot
Baltikum.
En sådan
svensk inriktning skulle tala för att minst en av våra brigader i de södra
delarna av landet borde bestå av i huvudsak fast anställd personal och vara organiserad,
utrustad och övad för att uppträda i Baltikum. Förutom den rent militära nyttan
som en svensk brigad skulle innebära för försvaret av i Baltikum så skulle en
sådan inriktning också vara en konkret signal att vi tar vår uppgift som
alliansmedlemmar på allvar. Vi skulle visa att vi har viljan och också förmågan
att hjälpa till om en annan alliansmedlem hotas. Sannolikt skulle det även vara
en starkt motivationshöjande faktor för andra att ge Sverige substantiell hjälp
om så skulle behövas.
Flygstridskrafters förmåga att snabbt flytta sig över
stora avstånd och momentant utveckla mycket hög effekt talar för att de bör
ledas centralt för hela det nordiska området. Hotet om samordnade insatser med
stora delar av de nordiska flygvapnen, sammanlagt drygt tvåhundra mycket
moderna och potenta stridsflygplan, är en avskräckningsfaktor av högsta
dignitet. Skulle någon av alliansmedlemmarna i regionen angripas kommer flygstridskrafter
vara en av det tidigast gripbara resurserna att sätta in för att påverka en
angripares operationer på marken, havet eller i luften. Det såväl på
Nordkalotten, i Östersjön och kanske också i Baltikum. Här måste även hela
komplexet av luftrumssamordning vägas in. Faktorer som där måste kunna hanteras
är bland annat: utnyttjande av långräckviddigt luftvärn, insatser av egna
flygplan, kryssningsrobotar och drönare samtidigt som fiendens motsvarande
system kanske också finns i luften. Eventuellt ska det också ske en samordning
med insatser av hangarfartygsbaserat amerikanskt flyg och flygtransporter till
Baltikum. Skälen för en COMSCANAIR (Commander
Scandinavian Air) är starka. Sammantaget kommer det kräva en långtgående samordning,
till del integration, av olika verksamheter hos de nordiska ländernas
flygvapen. Men vinsterna är för stora för att man skulle avstå.
De lednings-
och lydnadsförhållanden som här skissats för Nordkalotten, Östersjön,
Västerhavet och det skandinaviska luftrummet, är betingade speciella av
operativa och militärgeografiska faktorer. Därutöver finns det skäl att fundera
på hur militär verksamhet på övriga delar av svenskt, finskt, danskt och norskt
territorium ska integreras i en alliansgemensam, nordisk, ledningsstruktur.
När det
gäller svenskt, finskt och norskt landterritorium, förutom de nordligaste
delarna som skulle lyda under COMSCANORTH, bör de bilda var sitt kommando
COMSWED, COMFIN och COMNOR. Även ett COMDEN känns naturligt. Alla ska ha
förmågan att leda de nationella resurser som finns i inom deras område samt
sådana styrkor som eventuellt kan tillföras från andra alliansmedlemmar. Att
ledningen av sjö och flygstridskrafter är centraliserad till egna kommandon
innebär inte att övriga kommandon, t ex COMFIN, inte kan tilldelas flyg-
eller marinstridskrafter för vissa uppgifter eller för viss tid.
För att leda verksamheten i hela det nordiska
operationsområdet krävs en överordnad instans. Det kan vara dags att
återuppliva den tidigare Natobefattningen CINCNORTH (Commander in Chief Allied
Forces Northern Europe).
Sammanfattningsvis
skulle då ledningsstrukturen för försvaret av regionen kunna se ut enligt nedan.
Chefer med staber:
CINCNORTH leder försvaret av hela det nordiska
området med angränsande delar av Arktis, t ex Svalbard, genom nedanstående direkt
underlydande chefer med staber.
COMSCANORTH
– leder operationer i norra Skandinavien och angränsande delar av Arktis
COMSWED- leder
territoriell verksamhet i Sverige, utom övre Norrland.
COMFIN – leder
territoriell verksamhet Finland utom finska Lappland
COMNOR – leder
territoriell verksamhet i Norge, söder Nordland fylke
COMDEN – leder
territoriell verksamhet i Danmark.
COMSCANAIR –
leder luftövervakning, flygverksamhet och luftrumssamordning över hela regionen,
COMBALT –
leder marin verksamhet i Östersjön och Bottenhavet.
COMNORTHSEA
– leder marin verksamhet för att hålla förbindelserna till Skandinavien öppna.
Alla staber
är självfallet multinationella, dock i varierande omfattning. COMSWED stöds av
en stab som antagligen till största delen är bemannad med svensk personal medan
COMSCANORTH och COMSCANAIR stöds av fullt ut multinationella staber och där
chefskapet sannolikt roterar mellan olika länder.
Lokaliseringen
av de olika staberna kommer, förutom platsens ändamålsenlighet, sannolikt
avgöras av vad presumtiva värdländer har att erbjuda i form av faciliteter, bra
miljö för personalen med familjer etc. Det kommer att krävas en ansträngning om
ett land vill ha någon av staberna hos sig.
Även om
försvaret av södra Skandinavien till stor del är kopplat till behovet av att
kunna försvara Baltikum är det sannolikt mest ändamålsenligt att operationer på
andra sidan Östersjön leds av Multinational Corps North East i Szczecin som
redan idag har det ansvaret. Dock, alla ledningslösningar har sina styrkor och svagheter.
Det kan finnas skäl att undersöka hur de baltiska beroendeförhållandena ser ut
i praktiken, Vad är viktigast för deras försvar, det som sker på och över
Östersjön eller det som sker i Polen och Centraleuropa? Är nuvarande
ledningsförhållanden ett resultat av att Sverige och Finland inte är med i
Nato, eller vad?
Förbandsproduktion
och materielanskaffning förblir som idag nationella angelägenheter. En ökad
samordning bör dock eftersträvas. Det såväl av interoperabilitetsskäl som för
att olika länders vapensystem ska kunna komplettera varandra.
Det finns
självfallet fler områden som till exempel officersutbildning och
stabsarbetsmetodik som till delar skulle kunna samordnas i en Natoram, eller
sannolikt ännu bättre i en gemensam nordisk ram. Det är ju trots allt våra
nordiska grannar som vi i första kommer att verka ihop med. Det är dock frågor som kan lösas efterhand då
de inte i närtid påverkar hur en anslutning till Nato ska hanteras.
Det kommer
ta åtskilliga år innan det som skissats ovan kan förvekligas, men det är
viktigt att goda lösningar inte förfuskas på grund av bristande politisk
enighet, okunskap eller nationell prestige. Chansen att skapa bra lösningar för
hur försvaret av det nordiska området ska organiseras kommer bara finnas en
gång. Strukturella lösningar som implementerats i stora mellanstatliga
organisationer har en tendens att bli ”eviga”.
Vid en
svensk ansökan om medlemskap i Nato blir därför en av regeringens viktigaste
uppgifter att omedelbart efter valet i höst tillsätta, och låta utbilda, en ny
försvarsberedning. Beredningens uppgift ska vara att skapa en bred politisk
enighet kring en inriktning för Försvarsmakten som är anpassad till ett Natomedlemskap.
*****