ÖB:s (och försvarsministerns) beslut från i onsdags att ständigt ha militära förband på Gotland och att snabba på etablerandet av en ny garnison på ön är bra. Det visar att man uppfattat och reagerar på det allt allvarligare läget i Östersjöområdet. Samtidigt visar det på att förra årets försvarsbeslut sprungits ifrån av verkligheten. Det krävs fler åtgärder, och tidigare, än vad man då räknade med. Det som nu görs är av karaktären ”man tager vad man haver”, men det utgör ingen påtaglig förstärkning av försvarsförmågan på Gotland. Det är mer en markering av att Sverige reagerar på omvärldsutvecklingen.
För att få en uppfattning om
hur ett eventuellt militärt hot mot Gotland skulle kunna se ut är Kungl.
Krigsvetenskapsakademiens rapport ”Hotet” http://kkrva.se/hur-kan-sverige-angripas/ inte facit, men kanske en vägledning. Ett mekaniserat skyttekompani med 150 soldater
och femton stridsfordon samt ett stridsvagnskompani med ett tiotal stridsvagnar
(där personalen ska komma från fastlandet) skulle i de skissade scenarierna
inte utgöra någon avgörande skillnad för ryska planerare.
Med Försvarsmaktens nuvarande
ekonomi och haltande personalförsörjningssystem är det dock tveksamt om det går
att göra så värst mycket mer just nu. Jag har tidigare föreslagit att
inriktningen borde vara att skapa en stridsgrupp på Gotland bestående av en komplett
mekaniserad bataljon förstärkt med artilleri, kvalificerat luftvärn och
sjömålsrobotar, totalt ca 1500 personer.
En sådan styrka skulle höja
tröskeln för ett eventuellt angrepp avsevärt. Det i två avseenden. För det
första skulle då Ryssland i en anfallsplanering behöva räkna med ett starkare
motstånd. Det skulle innebära att man måste avdela större styrkor, vilket kräver
mer förberedelser, något som i sin tur riskerar att i förtid röja vad man
planerar. Något som skulle ge oss tid att vidta motåtgärder. Ryssland skulle också
behöva ta med i planeringen att det skulle ta längre tid att besätta ön vilket
skulle öka Nato:s möjligheter att ingripa. Något som definitivt ligger i
alliansens intresse då ett ryskt innehav av Gotland allvarligt skulle påverka
Nato:s möjligheter att försvara Baltikum. Dessutom skulle det ge ett väsentligt
bidrag till försvaret av fastlandet. Det skulle inte vara lika lätt att ”runda”
ön vid en operation mot östra Mellansverige om där fanns långräckviddiga
svenska vapensystem, främst då luftvärn och system för att bekämpa sjömål. Sammantaget,
konceptet skulle inte bara öka stabiliteten i Östersjöområdet utan också
påtagligt öka Sveriges säkerhet. Det till en tämligen begränsad kostnad.
Vid ett eventuellt
återinförande av värnplikt så vore det fullt möjligt att bemanna styrkan med i
huvudsak gotlänningar. Något som skulle ge en hög beredskap. Nästan, eller
kanske t o m lika hög, som för stående förband. Ön är inte stor. De flesta
skulle kunna inställa sig inom timmar vid ett skarpt läge. Men även inom ramen
för nuvarande personalförsörjningssystem skulle det vara möjligt att nå en
liknande effekt. Det vore antagligen möjligt att rekrytera tämligen många gotländska
deltidssoldater genom att t ex erbjuda en rejäl ”gotlandspremie” till dem som
är beredda att ställa upp på ett års militär utbildning. Gotland har alltid
krävt speciallösningar. På Gotland infördes t ex värnplikt redan 1812, nittio
år innan det skedde på fastlandet.
Detta vore inte en återgång till
Kalla krigets nivåer. Då skulle ön försvaras av ca 25 000 man (varav 5000
gotlänningar), 60 stridsvagnar, 110 pansarkyttefordon, ett femtiotal artilleripjäser,
luftvärn, fast och rörligt kustartilleri mm. Snarare vore det en rimlig
avvägning m h t ett annat militärpolitiskt läge och de möjligheter som modern
teknik ger.
Det här skulle dock kosta
pengar som inte finns. Min förhoppning är att partierna som stod bakom
försvarsöverenskommelsen från år 2015 snabbt kan ena sig om tilläggsanslag till
Försvarsmakten som möjliggör en förstärkning av försvaret av Gotland (och
fastlandet). I väntan på det så får ÖB göra det bästa med det lilla han har – onsdagens
beslut visar att han försöker.
*****