I debatten
tas det ofta för givet att Sverige och Finland måste följas åt vid ett
eventuellt inträde i Nato. Svaret är inte självklart. Finlands militärstrategiska
situation är inte densamma som Sveriges, något som kan leda till andra
slutsatser.
Ur svensk
synvinkel är en Natoanslutning en tämligen uppenbar lösning för att öka såväl
Sveriges som grannländernas säkerhet och för att bidra till ökad stabilitet i
regionen. Såväl Nato som Ryssland har klara behov av att kunna utnyttja svenskt
territorium vid en eventuell konflikt i Östersjöområdet. Nato behöver utnyttja
svenskt luftrum och sjöterritorium för att kunna försvara Baltikum. I Rysslands
fall gäller det att förhindra Nato att göra det. Ett svenskt medlemskap i alliansen
skulle bidra till att minska Rysslands möjligheter att billigt och enkelt
”låna” svenskt territorium och också öka Natos möjligheter att ingripa till
stöd för sina baltiska medlemmar. Rysslands möjligheter, och därmed också förhoppningsvis
vilja, att använda, eller hota med, militära maktmedel gentemot de baltiska
staterna skulle minska.
Det finns
två grundläggande skäl till att Finlands situation skiljer sig från Sveriges:
-
finskt
territorium är inte lika avgörande för Nato som svenskt när det gäller att
stödja Baltikum vid en allvarlig kris eller en konflikt,
-
den
nyckelroll finskt territorium, främst norra Finland, kan ha i avsevärt fler
scenarier än bara en konflikt i Östersjöområdet, något som skulle accentueras
av ett finskt medlemskap i Nato.
Till detta
bör läggas Finlands och Rysslands gemensamma krigshistoria, en ofta viktig
faktor i ryskt tänkande.
Att utnyttja
finskt territorium, främst luftrum, skulle visserligen ge Nato fördelar vid en
eventuell konflikt som berör Baltikum, men de fördelarna är begränsade jämfört
med att kunna utnyttja svenskt luftrum och sjöterritorium. Dessutom har Ryssland redan idag tämligen
goda möjligheter att påverka flygoperationer över Finland med luftvärnssystem
grupperade i anslutning till den finsk-ryska gränsen. Behovet för Ryssland av
att ta, ”låna”, finskt territorium för att försvåra Natooperationer i Baltikum
är inte akut.
Något som
antagligen är avsevärt värre sett med ryska ögon, än att Natoflygplan skulle
kunna flyga över Finland för insatser i Baltikum, är det presumtiva hot som ett
Natoanslutet Finland (tillsammans med andra) skulle kunna innebära mot
baskomplexen i Murmanskområdet – hemmahamnarna för Rysslands ubåtsburna
andraslagsförmåga. En förmåga som i kärnvapenlogiken utgör garanten för att
inte kunna bli utsatt för ett förstaslag med kärnvapen och sedan inte ha
möjligheter att slå tillbaka. Avskräckningspotentialen i MAD-doktrinen (Mutual
Assured Destruction) skulle kunna minska. Till skillnad från svenskt
territorium som är intressant främst kopplat till en konflikt eller kris i
Östersjöområdet så innebär detta att finskt territorium kan vara avgörande även
vid helt andra konflikter, även sådana som inte berör det nordiska området
direkt. För Ryssland utgör skyddet av Murmanskregionen ett helt avgörande
nationellt säkerhetsintresse.
Murmansk
ligger bara 150 kilometer från finska gränsen. Ett inte så värst stort avstånd,
ett fåtal minuter med flyg, ca 40 minuter med helikopter eller kanske en halv
dag med stridsfordon (förutsatt att man inte möter motstånd). Skulle Ryssland
se ett ökat hot mot Murmansk kopplat till ett finskt Natomedlemskap, vilket är
troligt, skulle man antagligen se sig tvungen att kraftigt öka sin militära
kapacitet i området. Sannolikt skulle man också generellt sett förstärka sin
förmåga för att kunna genomföra operationer mot Finland. Det går inte att se
norra Finland som ett operationsområde skilt från resten av landet. Det skulle
i sin tur innebära att Finland som Natomedlem antagligen skulle stå inför en
starkare motståndare i händelse av en militär konflikt än vad som annars kanske
vore fallet. Något som för finsk del vore speciellt bekymmersamt med hänsyn
till den långa landgränsen mot Ryssland. Man skulle ha behov av stöd med främst
markstridsförband, en resurs som Nato skulle ha mycket svårt att stå till
tjänst med, speciellt i tidiga skeden.
Här kan man
se en viss parallell med Stalins krav på finskt territorium år 1939 för att öka
”skyddszonen” runt dåvarande Leningrad (i dag St. Petersburg), på den tiden ett
vitalt ryskt strategiskt intresse. Intressant nog såg marskalken Mannerheim den
militära logiken i de ryska kraven och var beredd till tämligen långtgående
eftergifter. Vilken slutsats som bör dras är inte självklar. Den ena kan vara;
om man inser och är beredd att anpassa sig till en stor grannes ”legitima
skyddsbehov” så finns chansen att man kan undvika en konflikt. Alternativt, har
man inte starka vänner så måste man böja sig för grannens krav eller slåss
ensam.
I Ryssland
har man säkert inte heller glömt bort att en tysk armékår under det andra
världskriget anföll i riktning Murmansk från en utgångsgruppering i norra
Finland. Ett liknande upplägg, fast denna gång i Natoregi och där
flygstridskrafter är den kanske avgörande komponenten, är sannolikt något som
inte är en främmande tanke för generalstaben i Moskva, eller historiemedvetna ryska
politiska ledare. För att skapa en skyddszon mot dagens hot skulle norra
Finland vara ett viktigt område. Moderna luftvärnssystem grupperade i norra
Finland skulle kunna påverka Nato flygsystem ända ned till Narvik i Norge. De
skulle även omöjliggöra, eller åtminstone avsevärt försvåra, för Nato att
utnyttja baser i norra Sverige t ex Luleå. Dessutom skulle ett sådant upplägg
kraftigt öka möjligheterna att understödja egna (ryska) flygoperationer mot
Norge och angränsande områden.
Invändningen
att ett finskt Natointräde inte borde innebära något ökat hot mot Murmansk då Natolandet
Norge redan gränsar till Ryssland har klara svagheter. Det främst av två skäl:
det vore svårt för Nato att genomföra en större upplagd operation i riktning
Murmansk utan att använda finskt landterritorium och luftrum och det skulle
också göra det svårare och mer riskfyllt för Ryssland att utvidga skyddszonen
runt Murmansk i ett krisläge. Sammantaget, ett finskt Natointräde skulle i
ryska ögon antagligen öka hotet mot Murmansk och också göra det svårare att
vidta egna motåtgärder, d v s ”låna” delar av finskt territorium.
Här skulle
man eventuellt kunna börja luta åt tanken att då finskt territorium sannolikt
inte är avgörande för operationer kopplade till en konflikt i Baltikum och framförallt
att Ryssland aldrig får tro att ett angrepp mot Murmanskområdet kan ske via
Finland skulle tala för en fortsatt finsk militär alliansfrihet. Den sannolikt
starka ryska respekten för Finlands vilja och förmåga att försvara sig,
grundlagd under såväl Vinterkriget som Fortsättningskriget, är också en faktor
som bör vägas in. Rysslands vilja att angripa Finland är sannolikt begränsad,
det så länge man inte uppfattar Finland, eller operationer via Finland, som ett
starkt hot.
Ett sådant
resonemang har dock tre allvarliga svagheter som måste tas med i finska
bedömningar:
-
är
det sannolikt att ryska beslutsfattare kommer tro att Finland, även om landet
står utanför Nato, ändå inte kommer göra gemensam sak med alliansen vid en
allvarlig kris eller vid ett krig i det nordiska området?
-
är
det överhuvudtaget rimligt att tro att Finland, främst då norra Finland, inte
kommer beröras av en konflikt mellan Nato och Ryssland givet områdets
strategiska betydelse för båda parter - liknande de svenska resonemangen
avseende Gotland kopplat till en allvarlig kris eller en konflikt i Baltikum?
-
riskerar
Finland att än en gång att behöva slåss ensamt mot Ryssland?
Avgörande
för svaren på dessa tre frågor är hur man i Finland tror att ryska
beslutsfattare ser på Finland. Hur sannolikt är det att man i Moskva kommer att
tro att Finland verkligen kommer förhålla sig ”neutralt” vid en allvarlig kris
eller en konflikt i dess närområde? Landet är ju medlem i EU och tillhör
kulturellt och ekonomiskt väst. Är det också troligt att Finland inte kommer honorera
EU-solidaritetsklausul om något baltiskt land blir angripet? Kommer inte
Finland se avgörande nationella intressen hotade om Ryssland skulle få ett
avgörande inflytande i Baltikum eller till exempel ockuperade Gotland? I det
senare fallet skulle ju Finland i praktiken skäras av från i stort sett all
handel med omvärlden (att Sverige inte skulle bli indraget i en konflikt i Östersjöområdet
kan knappast utgöra en planeringsförutsättning i Helsingfors, än mindre i
Moskva). Kommer Nato bry sig om vad Finland tycker och säger om Nato skulle se
det som fördelaktigt att t ex utnyttja finskt luftrum för operationer till stöd
för Estland eller riktade mot Murmanskområdet – kommer Finland då ingripa med
våld för att hindra sådana? Det med sina amerikanskbyggda flygplan och
amerikanska jaktrobotar? Innebär inte Finlands allt tätare samarbete med Nato i
form av övningar, ökad interoperabilitet, deltagande i olika Nato
styrkeregister mm, att Finland redan i praktiken gjort sitt val?
Med ryska
ögon kanske det därför ändå är bäst att i händelse av en allvarlig kris eller
en konflikt som rör Baltikum eller Ishavsområdena gardera sig genom att tidigt
besätta delar av finskt territorium, t ex norra Finland och Åland innan Finland
begär och eventuellt får stöd från Nato.
Finland
måste också göra bedömningen i vad mån det finns risk att Ryssland kan anse sig
behöva flytta fram skyddet kring Murmanskregionen kopplat till kriser eller konflikter
i andra delar av världen. Inte bara vid sådana som rör det finska närområdet.
Det finska
dilemmat är att det är omöjligt att förutse vilka slutsatser de ryska
bedömningarna kan leda till. Är finsk militär alliansfrihet, och att Finland
därmed skulle utgöra ett ”no go” område för Nato, ett trovärdigt alternativ i
ryska ögon eller inte? Om inte, riskerar man då återigen att ensam behöva slåss
mot en stormakt i väntan på improviserad utländsk hjälp, som dessutom kanske
aldrig kommer eller kommer för sent?
Ytterligare
en faktor som inte kan utelämnas vid överväganden rörande ett eventuellt finskt
Natointräde är kärnvapenaspekten. Den alltmer ökande ryska kärnvapenförmågan
och diskussionerna i Ryssland om att använda kärnvapen även vid begränsade
krig, eller t o m se dem som ett ”deeskaltionsinstrument”, öppnar upp för
kärnvapenutpressning. Med vilka medel skulle Finland möta ett sådant hot om man
inte kan lita till den avskräckningsfaktor som Nato innebär?
Sammantaget,
även om Ryssland sannolikt skulle se ett finskt Natointräde som ett ökat hot
mot sina vitala ”legitima säkerhetsintressen” talar det mesta för att Finlands
säkerhet skulle stärkas genom ett medlemskap i alliansen. Sannolikheten för att
Finland skulle kunna stå utanför en eventuell konflikt mellan Nato och Ryssland
ter sig liten, båda parter har för mycket att förlora om den andre kan få
tillgång till finskt territorium. Risken för att ensamt behöva föra krig mot en
stormakt skulle elimineras. Likaså skulle risken att utsättas för kärnvapenutpressning
minska.
Svaret på
den inledande frågan ”är ett finskt Natomedlemskap kopplat till ett svenskt” är
nej. En gemensam anslutning till alliansen skulle visserligen innebära fördelar
för båda länderna men det finns inga avgörande motiv för Finland att vänta på
Sverige, egenintresset borde här väga tyngre. Nato är viktigare än Sverige.
Karlis Neretnieks
Twitter: @neretnieks
Blogg: karlisn.blogspot.se
P.S. Att det
inte förs några resonemang i artikeln om ett svensk-finskt samarbete som ett
alternativ till en Natoanslutning beror på att en sådan ”allians” inte skulle
bidra nämnvärt till en ökad säkerhet för Finland, eventuellt tvärtom. Den
skulle visserligen kunna innebära smärre fördelar, som t ex att finska sjö- och
luftstridskrafter skulle kunna basera i Sverige men någon substantiell militär
hjälp från Sverige finns knappast att få. Sverige har helt enkelt inga resurser
med vilka att stödja Finland. Möjligheten för Finland att stå utanför en eventuell
konflikt i Östersjösjöområdet skulle dessutom minska jämfört med dagens
situation. Sverige kommer med allra största sannolikhet dras med i en sådan
konflikt Det speciellt i ljuset av Sveriges begränsade militära förmåga - något
som inbjuder till ett angrepp. Därmed vore Finland också indraget. Beroende på om konflikten kan begränsas till
Östersjöområdet eller inte (d v s uppfattar Ryssland att det finns ett hot
Murmanskområdet eller inte) så finns det vissa, om än begränsade, möjligheter
för Finland att stå utanför. Paradoxalt nog, en ”Sverigeallians” är kanske det
sämsta alternativet av alla – man dras med ännu större sannolikhet med i en
konflikt, det samtidigt som man inte garanteras någon hjälp, varken från
Sverige eller Nato.