Det mest
uppenbara är att Sverige tydligt visar att den i EU-fördraget inskrivna
solidaritetsklausulen, 42.7, väger lätt i svenska överväganden. Likaså tycks
inte den svenska ensidiga solidaritetsförklaringen från 2009, med löfte om stöd till
andra EU-medlemmar (och hopp om stöd från dessa) haft något större inflytande
på beslutet.
Frågan
kommer säkert att uppstå såväl i de nordiska som baltiska huvudstäderna i vad
mån det finns skäl att fördjupa det militära samarbetet med Sverige, ett land
som tycks ta lätt på sina utfästelser. Kommer Sverige vilja och våga agera mer
resolut i en annan situation, t ex om våra närmaste grannar drabbas?
Men kanske än
allvarligare är hur det uppfattas i USA (som önskat samma sak som Frankrike –
de har säkert pratat ihop sig). Den amerikanska skrivelsen kan ses som en test
på om vi verkligen är en seriös samarbetspartner som det är värt att ha ett
djupare samarbete med. Här finns det skäl att komma ihåg att USA:s samarbete
med Sverige i amerikanska ögon inte bara är en rent bilateral historia, utan
också ett indirekt stöd till övriga Natomedlemmar i det nordisk-baltiska området
(främst Norge, Danmark, Estland, Lettland och Litauen). Om det uppstår tvivel
på att vi är beredda att stödja dessa länder vid en kris eller konflikt i
Östersjöområdet så kan misstanken uppstå i Washington att vi i grunden bedriver
en ”free rider” politik – gärna hjälp från andra men inga egna förpliktelser.
Knappast en fördel för Sverige, varken när det gäller fredstida samarbete eller
för att få stöd vid en eventuell konflikt i vårt närområde
Det har framförts tankar
om att det kanske är svårt att genomför effektiva insatser med JAS 39 Gripen i
det aktuella operationsområdet och att resursen kanske inte är behövlig. Även
om så är fallet så spelar det ingen roll. Det helt avgörande ur svensk säkerhetspolitisk
synvinkel är om vi betraktas som en pålitlig och solidarisk partner som är
beredd att ge andra stöd, och därmed också är ett land som andra har en
moralisk plikt att stödja, om behovet skulle uppstå. Markeringen att vi står
för våra förpliktelser och är beredda att ta de olägenheter det innebär,
ekonomiskt och risk för förluster, hade varit avsevärt viktigare än vad planen
skulle uträttat, eller inte uträttat.
Man kan också ställa sig frågan på vilket sätt dagens beslut kommer att påverka Sveriges kanditatur till Säkerhetsrådet. Kommer Frankrike, Tyskland, England m fl EU-länder tycka att Sverige är lämplig kandidat?
Man kan också ställa sig frågan på vilket sätt dagens beslut kommer att påverka Sveriges kanditatur till Säkerhetsrådet. Kommer Frankrike, Tyskland, England m fl EU-länder tycka att Sverige är lämplig kandidat?
Det enda hållbara
säkerhetspolitiska motiv som kan finnas för att inte erbjuda mer substantiell
hjälp till Frankrike, än det som nu beslutats, är om det finns tunga skäl att
behålla alla flygplan hemma för att skydda vårt eget territorium. Om det är motivet så bör det återspeglas i
att försvarsanslagen omedelbart höjs i tämligen stor omfattning för att öka
övningsverksamheten, anskaffa reservdelar så planen kan hållas i luften mm.
Dessutom kan då heller knappast bli tal om att låna ut flygplan, t ex till
Brasilien, för att främja exportaffärer.
Sammantaget, risken
är stor för att vi med detta beslut försatt oss i en situation där svenska
utfästelser rörande europeisk (och nordisk) solidaritet kommer att betraktas
med stor misstänksamhet i framtiden. Det är heller inte omöjligt att det redan
på kort sikt kan påverka möjligheterna till ett fördjupat säkerhetspolitiskt
och militärt samarbete såväl med våra grannar som med USA.
*****